Op audiëntie bij de Koning

16

mei

Annika

Ben jij weleens op bezoek geweest bij koning Willem-Alexander? Nee? Ik denk dat je daarin niet de enige bent. Audiëntie, want zo heet zo’n officieel bezoek, bij de koning krijg je niet zomaar. Best logisch ook, een koning is een drukbezet man en je moet je eens voorstellen wat er zou gebeuren als heel Nederland zomaar bij hem en zijn gezin binnen zou kunnen lopen. Dat zou een enorme chaos worden ben ik bang… 

Wandelen door de schepping 

Ik bedacht me laatst, dat dit gelukkig niet het geval is bij de andere Koning die we hebben. Vroeger wandelden de mensen zelfs samen met God over de aarde. Vlak nadat Adam en Eva hadden gegeten van de verboden boom, hoorden ze God. 

“Toen hoorden ze de stem van de Heer God, die door de tuin wandelde in de avondwind. Haastig verstopten de man en zijn vrouw zich voor de Heer. Ze verborgen zich tussen de bomen van de tuin.”
(Genesis 3:8, BasisBijbel)

Blijkbaar gebeurde het regelmatig dat God een ommetje maakte door zijn schepping, misschien wat om zich heen keek en met Adam en Eva kletste. Die avond verstopten Adam en Eva zich voor God, omdat ze tot de ontdekking waren gekomen dat ze naakt waren, misschien schaamden ze zich wel. God riep hen. Adam en Eva hoefden in die tijd hiervoor blijkbaar niet op audiëntie te komen bij God, geen officieel bezoekje af te leggen bij de grote Koning. Nee, Hij kwam met hen wandelen.  

Relatie met God 

Na de zondeval raakte die relatie met God beschadigd, de mens raakte steeds verder verwijderd van God en zonde stond tussen de mensen en God in. Voor iedere zonde moest een offer worden gebracht, en er waren priesters nodig om te bemiddelen tussen de mens en God. De eens zo intieme relatie was kapot, bestond niet meer. Er was een diepe kloof ontstaan tussen God en de mens, een kloof die niet overbrugd kon worden door een ‘sorry’. 

Herstel 

Maar God wilde dit niet langer zo. Ik stel me zo voor dat Hij die persoonlijke relatie met de mensen miste en dat Hij zijn kinderen wilde redden van de ondergang. Jezus werd zowel priester als offer, Hij overbrugde de kloof die was ontstaan tussen de mens en God, Hij zorgde ervoor dat wij mensen weer vrijuit met God kunnen praten, bij Hem kunnen aankloppen en zonder officiële aankondiging of verzoekschrift, bij Hem voor de deur mogen staan.  

“Om ongeveer twaalf uur werd het helemaal donker in het hele land. Dat duurde tot ongeveer drie uur ‘s middags. Toen riep Jezus luid: “Eli, eli, lama sabachtani!” Dat betekent: ‘Mijn God, mijn God, waarom heeft U Mij verlaten?’ Een paar mensen die erbij stonden, zeiden: “Hoor, Hij roept Elia!” Eén van de mensen liep naar Jezus toe. Hij doopte een spons in zure wijn, stak die op een stok en gaf Hem te drinken. Maar anderen zeiden: “Niet doen. Laten we eens kijken of Elia Hem komt redden.” Maar Jezus gaf een luide schreeuw en stierf. Op dat moment scheurde het gordijn  in de tempel van boven naar beneden in tweeën. De aarde beefde en de rotsen scheurden”.
(Matteüs 27:45-51, BasisBijbel)

Het voorhangsel scheurde. Het voorhangsel dat het allerheiligste deel van de tempel scheidde van het deel waar de gewone mens mocht komen, scheurde in tweeën, als teken dat het allerheiligste deel van God weer vrij toegankelijk was voor de mens. Oftewel: er waren geen priesters en dierenoffers meer nodig om naar God toe te mogen. De kloof tussen God en de mensen werd dichtgemaakt – we mogen vrij naar God toe. Dus niet zoals bij Willem-Alexander op audiëntie, een plechtig en officieel bezoek, weken van tevoren aangevraagd. Nee, ieder moment van de dag, of we nu in onze joggingbroek op de bank zitten of netjes aangekleed in de kerk, of we nu op de fiets zitten of wandelen, God is altijd beschikbaar! 

Aan de slag! 

Beeld je eens in dat je een officieel bezoek zou moeten afleggen bij God, hoe hoog zou dan de drempel zijn om naar Hem toe te gaan? Wat zou je in het aanvraagformulier moeten zetten? Ik zou het niet weten. Dank je God vandaag samen met mij, dat de weg naar Hem door het offer van Jezus altijd vrij is?  

Deel deze overdenking

  1. Gré schreef:

    Dit herinnert mij aan een patiënt in het ziekenhuis die ‘s nachts in de wc zijn leven opnieuw aan Jezus gaf. Dit was de enige plek waar hij zich even alleen kon zijn. In de tijd waren er nog 8 mensen op een zaal.

  2. Kim schreef:

    Zo ontzettend mooi :’) zoveel dank 🙏❤️

  3. Suzanne schreef:

    Dit doet me denken aan Esther. Zij ging gekleed in de koninklijke kleding (mantel der gerechtigheid) en haar kroon (gekroond met trouw en liefde) naar de koning, terwijl dit wettelijk niet was toegestaan. Toen de koning haar zag, werd zijn hart vervuld met genegenheid voor haar en stak hij haar zijn scepter van genade toe. Hij vroeg haar: “Wat wil je Esther? Al is het de helft van mijn koninkrijk ik zal het je geven.”
    Als wij gekleed gaan in wie we zijn in Jezus, en we durven vrijmoedig bij zijn troon te komen, wordt Zijn hart vervuldet genegenheid. Zijn antwoord is genade, geen straf. Zijn antwoord is nog meer, Hij wil ons meer geven dan wij ooit kunnen bedenken.

    Wat een Koning hebben wij! En hoe moeilijk is het soms om die vrijmoedigheid te nemen om bij Zijn troon te komen, omdat je voelt dat het wettelijk niet mag. Maar met Jezus kleed mag het wel!🥰

  4. Anoniem schreef:

    Wauw, wat een mooie overdenking waarin het Evangelie zo duidelijk naar voren komt. Ik ben stil van dankbaarheid! Dank U wel..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap