Omgaan met teleurstellingen als christen

20

mrt

Lydia Hiemstra

Op het moment van schrijven ben ik net terug van een reis door Europa en ben ik aan het solliciteren. O, o, wat een verschrikking! Áls je al een bericht terugkrijgt op een sollicitatie, dan is het meestal het bericht: ‘Sorry, maar je bent het niet geworden.’ Voor mij voelt dit soms als een persoonlijke afwijzing, ik voel me verdrietig en teleurgesteld. Ik kan daar echt mee struggelen, en ik denk veel mensen met mij. Hoe kun je nu op een wijze manier omgaan met teleurstellingen die je meemaakt in je leven? 

Wat is teleurstelling? 

Voordat we in kunnen gaan op hoe we omgaan met teleurstellingen, moeten we weten waar het vandaan komt. Teleurstelling is een emotie die vaak wordt veroorzaakt doordat we een bepaalde verwachting of hoop hebben die niet wordt waargemaakt. Zo kan ik teleurgesteld raken doordat ik hoopte op die ene, leuke baan, maar je kunt ook teleurgesteld zijn op de manier waarop je op iemand reageert, je kunt teleurgesteld zijn in je vriend die het uit maakte, in je kinderen die verkeerde keuzes maken en zoveel meer!  

God is soms ook teleurgesteld! 

Teleurstelling is dus een emotie en die mogen we best uiten. Sterker nog: zelfs God kent deze emotie. Lees maar in Genesis 6:6 (NBV): 

God kreeg er spijt van dat hij mensen had gemaakt en voelde zich diep gekwetst.

Je kunt de teleurstelling in dit vers wel proeven. God had de aarde zo mooi gemaakt, maar nadat Adam en Eva de eerste verkeerde keuze hadden gemaakt, bleven de mensen slechte dingen doen. In de tijd van Noach waren alle mensen op aarde slecht, alleen Noach vond genade in Gods ogen. Wat een pijn, verdriet en teleurstelling moet God hebben gevoeld. Hij wilde zo graag dat mensen dicht bij Hem zouden leven, maar de mensen kozen een andere richting.  

Hoe gaat God nu om met deze teleurstelling? God onderzoekt alles en ziet dat alleen Noach zijn wil doet. Hij begint iets nieuws met hem en haalt al het kwade uit de wereld weg door deze onder water te zetten. Eigenlijk doet God wat Paulus aan de Thessalonicenzen schrijft: 

Onderzoek alles, behoud het goede en vermijd elk kwaad, in welke vorm het zich ook voordoet. 
– 1 Thessalonicenzen 5: 21-22 (NBV) 

Wij mogen hetzelfde omgaan met teleurstellingen. Onderzoek waarom je teleurgesteld bent en behoud daarna het goede. Misschien heb je door je teleurstelling wel heel veel geleerd, zijn er mensen geweest die jou hebben geholpen of misschien ben je door je teleurstelling wel dichter naar God toe gegroeid. Richt je op deze positieve dingen! Vermijd daarna ook alle kwade dingen, zoals de negatieve gedachten en de waarom-vragen. Teleurstelling is een emotie die we mogen tonen, maar we moeten niet in een negatieve spiraal blijven hangen.   

Zoals verwacht loopt alles anders! 

God heeft ons niet beloofd dat als we op aarde leven en in God geloven alles van een leien dakje zou gaan. Soms loopt het anders in het leven en krijgen we te maken met teleurstellingen. Het belangrijkste is dan om deze in het juiste perspectief te zetten.  

  • Zet God boven je teleurstelling!  

Ik heb geleerd dat als je God boven al je problemen, zorgen en teleurstellingen hebt staan, alles in een ander perspectief wordt gezet. Dan kan je ondanks je problemen toch nog dankbaar en blij zijn en zo samen met God door je teleurstelling heen gaan: 

Wees altijd verheugd, bid onophoudelijk, dank God onder alle omstandigheden, want dat is wat hij van u, die één bent in Christus Jezus, verlangt.
– 1 Thessalonicenzen 5: 16-18 (NBV) 

  • God heeft een plan met jou!

Als je teleurgesteld bent, houd jezelf dan voor dat God een plan met je leven heeft. Hij heeft je niet op aarde gezet om je continu teleurgesteld te voelen. Nee! Hij heeft een geweldig plan met je, een plan dat je hoop en een toekomst zal geven. Ook al kan je jezelf teleurgesteld voelen, God is niet teleurgesteld in jou! Als jij Jezus aanvaard hebt als jouw redder, als Diegene die voor jou op de eerste plaats staat, dan ziet God ons door zijn perfecte Zoon, die God nooit teleurgesteld heeft maar tot het uiterste gegaan is. Hij ziet ons falen en de verkeerde dingen die we doen niet meer, maar hij ziet Jezus. Mooi hè! 

Aan de slag! 

Hoe we omgaan met teleurstellingen kan een getuigenis zijn voor de mensen om ons heen. Ik heb me voorgenomen om vol vertrouwen te vertellen aan andere mensen dat ik aan het solliciteren ben. Ik ben niet bang meer voor de afwijzing, want ik leg alles in Gods hand en mag erop vertrouwen dat Hij weet wat Hij doet. Ga voor jezelf eens de afgelopen week na. Zijn er momenten geweest dat je teleurgesteld was? Hoe ging je daarmee om? Bedenk dan hoe je de komende week kunt omgaan met een teleurstelling en probeer iets van de zekerheid van Gods leiding erin door te laten spreken.  

Deel deze overdenking

  1. Els schreef:

    Prachtig!! Echt troostend. Nu begrijp ik teleurstellingen beter en is het lichter om te dragen. Prachtige tekst.

  2. Nouk schreef:

    Dankbaar voor Jezus dat jij dit alles reeds heeft weggenomen. En dat God ook weet wat het hij is om deze emotie te voelen.
    Ik.mag.dit voelen enkel alles wie ik in Christus ben niet meer door laten weghalen.
    Ik ben mmijnijn godeelijke natura vrolijk goed lachs en.luchtig van hart en ziel.
    Doch deal ik met deze emotie.

    Nu af ik het voelen en aan god geven en doorheen gaan ervan leren.

    Dit lucht al erg op 🙂

  3. Deekmanmartha schreef:

    Ik vind dit heel prachtige en leerrijk op dit moment en wat ik ervan vind om dit ook toe te passen .Dit spreek mij aan omdat het nog een vraag voor mij was .Waarom? Moet ik teleurgesteld zijn..Maak ik voor het eerst mee.en dat het mij persoonlijk aanspreekt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap