Niet zo’n stille tijd

17

jul

Gastblogger

Stille tijd en ik zijn niet de allerbeste vriendjes. Vaak maak ik er geen tijd voor, heb ik er geen zin in, of weet ik niet wat ik moet doen. Als ik mezelf er dan eindelijk toe gezet heb om stille tijd te houden, raak ik bijzonder snel afgeleid. Stilte is niet voor mij weggelegd. Toch wil ik heel graag tijd met onze Vader doorbrengen. Tijd om eens iets anders te proberen. God heeft mij gezegend met een grote creativiteit, waarom zou ik dat niet gebruiken in mijn stille tijd? En waarom zou ik mijn stille tijd in stilte doorbrengen als dat niet werkt voor mij? Tijd voor verandering!

Sinds ik mijn beeld en manier van stille tijd heb veranderd, houd ik (bijna) iedere dag stille tijd. Terwijl ik eerst misschien een keer per week stille tijd hield. Het was voor mij een grote eye-opener toen ik besloot God te vragen wat ik kon doen voor mijn stille tijd. God heeft mij niet voor niets gezegend met een groot en creatief oplossingsvermogen. Waarom zou ik er niet iets mee doen?

Muziek

Ik ben dol op muziek. Ik vind het fantastisch om lekker te zingen, ook al klinkt het nergens naar. In mijn kerk zingen we iedere zondag bijna een uur lang om op die manier God te eren. Door te zingen wordt mijn hart geopend. Dan voel ik een grote energie door me heen stromen en wil ik niets anders dan dicht bij God zijn. Ik voel zijn aanwezigheid en ik weet zeker dat Hij me hoort als ik zing en bid.

Toen ik nadacht over de invulling van mijn stille tijd vond ik het eigenlijk gek dat ik nooit eerder heb bedacht dat muziek een heel goede invulling is. Misschien hield ik te sterk vast aan het idee dat stille tijd ook daadwerkelijk stil moet zijn. Nu weet ik dat ik in stilte veel moeilijker dicht bij God kom, dan wanneer ik muziek aanzet.

Ik heb een afspeellijst gemaakt met al mijn favoriete aanbiddingsnummers waarmee ik God eer, en Zijn aanwezigheid voel. Ik kies iedere dag een aantal liederen uit deze afspeellijst die ik luister of zing voor God. Dit maakt wel dat mijn stille tijd helemaal niet stil is.

Fietsen

Als student zit ik regelmatig op de fiets. Onderweg naar school, naar stage of naar mijn werk. Het is allemaal best een stukje fietsen. Ik ben altijd groot fan geweest van het samenvoegen van het nuttige met het aangename. Ik gebruik mijn nuttige fietstochtjes dan ook graag aangenaam. Zo luister ik graag aanbiddingsmuziek op de fiets. Maar waar ik thuis luidkeels meezing en een echte connectie met God voel, durf ik dat de fietsers en voetgangers, die ik onderweg tegen kom, niet aan te doen.

Wat ik wel graag doe als ik op de fiets zit en mijn muziek alleen niet genoeg vind, is hardop bidden. Ik draag altijd een koptelefoon of oortjes als ik op de fiets zit, waardoor het gewoon lijkt alsof ik aan het bellen ben. Op deze manier kan ik hele gesprekken voeren met God. Het is niet ongewoon dat ik een half uur aan een stuk aan het bidden ben op de fiets. Het is een makkelijke manier om mijn stille tijd te houden.

Creativiteit

Ik ben niet zo goed in Bijbellezen. Ik vind het moeilijk om me ertoe te zetten. Waar ik wel goed in ben is schrijven, tekenen en andere creatieve bezigheden. Sinds ik me besefte dat ik daarmee God ook kan eren, vind ik het veel makkelijker om stille tijd te houden. Vaak combineer ik het schrijven, tekenen of knutselen met het luisteren naar fijne aanbiddingsmuziek. Dan schrijf ik een stuk voor Zij Lacht, maak ik een tekening die geïnspireerd is op één van de liederen die ik luister of schrijf ik pagina’s vol gebed in mijn gebedsboekje.

Aan de slag!

Stille tijd hoeft niet stil te zijn. Wat stille tijd vooral moet zijn, is een manier om bij God te komen. Als dat voor jou is door in stilte de Bijbel te lezen, dan doe je dat. Maar als je net als ik gek wordt van stilte, luister dan naar mooie muziek. Ben jij graag creatief, maak dan een tekening. Of als je sportief bent, dan ga je fietsen. Zoek een manier waarop jij bij God kan komen. Gebruik de interesses en talenten die God je heeft gegeven.

Ik daag je uit om vandaag een nieuwe manier van stille tijd te proberen. Als je doet wat bij jou past, is dat veel effectiever dan wanneer je met moeite iets doet omdat ‘het zo hoort’.

Deze overdenking verscheen eerder op Zij Lacht en is geschreven door oud-schrijfster Eline.

Deel deze overdenking

  1. Anne-Marije schreef:

    Mooi stukje ! Tof om te lezen hoe jij geniet van je stille tijd met onze Vader. Het is idd lastig om de bijbel te lezen , vind ik ook, maar ik denk dat dit wel heel belangrijk is omdat het Gods woord is, Hij wil zoveel tot ons zeggen door Zijn Woord heen! We kunnen bidden of dat God ons wilt helpen , dat wat we lezen doordrinkt in ons hart en dat we zo enthousiast worden dat we niet meer zonder Zijn woord kunnen en we elke dag niets liever willen dan de bijbel lezen! Ik geloof dat Hij ons zoveel leert en liefde geeft en bemoedigd en aanmoedigd door de bijbel heen.

  2. Doni schreef:

    Heerlijk om stille tijd te houden en er óók echt van te genieten dat is wat God wil. Dát we blij zíjn om hem om ons heen te voelen en oprecht met hem te praten ((aan)bidden). Hij hééft ons uniek geschapen dús weet dát we onze (stille) tijd mét Hem ook op onze unieke manieren het beste kunnen doorbrengen.

  3. Jolinka schreef:

    Toeval bestaat niet. Ik sta in een boekhandel op zoek naar een boek over stille tijd of gebeden die ik kan bidden zonder steeds het zelfde te bidden. Ik vind jullie boekje en het spreekt me aan, neem het mee en zoek thuis meteen een lekker rustig plekje om erin te lezen.
    Ik zie jullie website en zoek het op. Ik neus nog maar even rond en zie deze blog. Wat een herkenning, op zoek naar stille tijd en niet het geduld kunnen opbrengen om stil te zitten en de bijbel te lezen.
    Hardlopen, wandelen, in de auto, een muziekje aan en aanbidden, danken en verwonderen. Dat is mijn stille tijd. Dat is mijn manier tegenwoordig.
    Ik ben blij dat ik jullie site heb gevonden, hier was ik naar op zoek en ga het zeker delen.
    Heerlijk, nu al zin om alle blogs te lezen. Is er ook een youtube variant met filmpjes, overdenkingen Oid? Krijg je, als je je hebt aangemeld voor de nieuwsbrief, ook een melding als er een nieuwe blog is?
    Veel succes met jullie werk!

    Groetjes, Jolinka

    • eline schreef:

      Wauw dat is bijzonder! Wat jij beschrijft zijn allemaal hele mooie persoonlijke manieren om tijd met God door te brengen 🙂 Ontzettend fijn om te horen dat je onze overdenkingen blijft volgen! We hebben geen youtube filmpjes helaas, maar er is vast wel iets anders te vinden. Er is iedere ochtend een nieuwe blog, je krijgt niet iedere ochtend een nieuwsbrief, dat zou alleen maar vervelend zijn. Maar als je gewoon iedere ochtend de site in de gaten houdt, vind je gemakkelijk de nieuwste blogs!

      Liefs!

  4. eline schreef:

    Dat is zeker waar, Anne-Marije! De bijbel is ontzettend belangrijk, we moeten zeker niet vergeten om er regelmatig uit te lezen.

  5. Rinus schreef:

    Zo mooi om je passie voor God te merken! Ook geweldig dat ik als oudere, veel kan leren van je.
    Zelf zit ik ook vaak te krampachtig aan de stilte te klampen. Omdat het zg. zo hoort…

    Ik merk dat je het moeilijk vind om uit de bijbel te lezen. Op de bijbel app die ik heb is er een voorleesfunctie. Heel handig voor op de fiets of tijdens een wandeling.
    Bedankt voor je stukje en ga zo door dichter bij God’s Hart te komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap