Met Jezus op het strand: tekenen in het zand

29

jul

Nienke Alblas

“Ik veroordeel jou niet”, dat is wat Jezus tegen ons wil zeggen. Dit is wat Hij ook tegen de overspelige vrouw zei, waar we over lezen in Johannes 8 vers 1-11. We lezen in dit hoofdstuk dat Jezus vanaf de Olijfberg kwam naar de tempel. Hier wordt een overspelige vrouw bij hem gebracht door de Farizeeën. Ze is op heterdaad betrapt.
Word jij weleens op kleine foutjes of grote tekortkomingen gewezen door de mensen om je heen? Hoe ga je hier mee om? Ik merk dat ik het soms lastig kan vinden om met kritiek om te gaan. Ik doe zelf al zo hard mijn best om het goed te doen en probeer eerst goed na te denken over hoe ik iets op de beste manier aan kan pakken of kan zeggen. Wanneer dit dan niet goedgekeurd wordt door anderen en zij hier kritiek op geven is dat voor mij even slikken. Ik was namelijk al zó streng, maar het is toch nog niet genoeg. Maar hoe ga je om met deze gevoelens en de kritiek volgens Gods Woord? 

Dit zeiden ze om Hem op de proef te tellen, om te zien of ze Hem konden aanklagen. Jezus bukte zich en schreef met zijn vinger op de grond.
– Johannes 8:6 (NBV) 

Schrijven in het zand 

Het is een bijzonder tafereel. Farizeeërs die Jezus voor het blok proberen te zetten. Zoals je misschien wel herkent. Als christen krijg je soms vragen waarin mensen vragen om jouw mening, om je oordeel over iets of iemand. Mag je dit? Wat vindt je van als iemand zus of zo doet? Waarom ga je nooit mee met…  Vul het zelf maar in. Keuzes die je maakt op basis van een gevoel, een bijbeltekst, een gesprek met God of iemand anders, een overweging of gebed. Goede dingen waarvan mensen je uit de tent proberen te lokken. Of juist andersom. Maar als je christen bent, hoe kan het dan dat je dit of dat deed? Waarom zeg je dan altijd…? Of waarom geef je nooit…? Het zijn vragen die ons laten twijfelen aan onze identiteit en als we ‘happen’ op de vragen, geven we soms antwoorden of doen we soms dingen die niet overeenkomen met ons hartsverlangen: God groter maken en onszelf kleiner. 

Hij bukte zich weer en schreef op de grond.
– Johannes 8:8 (NBV) 

Jezus stemt niet in met de vragen die gesteld worden door de Farizeeën. Hij weigert. Het lijkt alsof Hij even afstand neemt van de situatie. Dit wordt samengevat in een klein zinnetje in vers 8. Hij bukte zich en schreef op de grond. Dit doet hij niet één keer. Hij doet het twee keer. En wat doet hij tussendoor? Hij zegt tegen hen: “Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste een steen werpen.” (Johannes 8:7, NBV)
Jezus denkt na, geeft een antwoord en trekt zich weer terug. Hier kunnen we van leren. Wanneer we ons verleid voelen of uitgelokt, kunnen we net als Jezus even een moment afstand nemen van de situatie en ‘in het zand schrijven’.  

Trek een lijn 

Hoeveel ik er wel niet voor over zou hebben om over Jezus’ schouder te kijken en te lezen wat Hij daar schreef. We kunnen hier helaas alleen maar over speculeren. In sommige verfilmingen schrijft Jezus hier Alfa en Omega. Hij is het begin en het eind, Hij is de Heer en Hij is almachtig. Dit maakt dat Hij boven de situatie staat. Niet alleen boven de situatie in Johannes 8, maar ook boven jouw situatie!
Andere verbeeldingen gebruiken het beeld dat Jezus een lijn trekt in het zand. ‘Tot hier en niet verder’ zegt de lijn. Het beschermt de vrouw voor haar aanklagers. Zo kunnen wij ook door ons gebed en door aanbidding een lijn trekken. We kunnen zeggen: “Ik sta aan Jezus’ kant van de lijn. Hij oordeelt niet over mij.” Geloof jij zijn Woord? Kies jij zijn kant van de lijn? 

“Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen.” 
– Spreekwoord naar Johannes 8:7 

Aan de slag!

Vandaag gaan wij in het zand tekenen. Als je bij een strand of zand in de buurt bent, kun je dit letterlijk doen! Maar makkelijker is dan wel om in het zand te zitten en een blaadje te pakken. Pak een blaadje en vouw het dubbel. We gaan twee tekeningen maken. 

  1. Teken op de ene kant van het blaadje hoe jij jouw hart ziet. Dit kan in de vorm van een hart zijn, maar misschien voelt het voor jou meer als een cirkel of een huis. 
  1. Teken op de andere hoe je Gods hart ziet. Dit mag dus een andere vorm hebben dan jouw eigen hart, of misschien is het juist hetzelfde? 
  1. Schrijf in jouw hart wat er leeft in je hoofd en hart. Je hoeft je niet mooier voor te doen dan het is. Al je oordeel, pijn, zonde en zorgen horen er ook bij. 
  1. Schrijf in Gods hart hoe Hij over jou denkt. Bonus: zoek er Bijbelteksten bij. 
  1. Streep alle negatieve dingen in je hart door en breng ze in gebed bij Jezus. 
  1. Schrijf de positieve dingen die God over jou denkt en die jij aan wil nemen op in jouw eigen hart. 

Neem de tijd om deze oefening te doen en bid ondertussen. Doe het samen met God of misschien wel samen met een goede vriendin. 

Heb je een mooie plaat gemaakt? Dit mag je met ons delen! Vinden we heel tof!

Deel deze overdenking

  1. Elise schreef:

    Wat een super mooie overdenking! Ik heb er veel aan, dankjewel

  2. Yvonne schreef:

    Dank je wel!
    Met m’n been in het gips na een ongelukje heb ik ineens gewoon de tijd om te zitten ( ik kan nu niet anders 😊)
    Met deze overdenking heb ik de opdracht gedaan. Hierbij kwamen veel stukjes uit de Bijbel naar boven.
    Jes 33:3 , Jer 29:11, Jes 6:6-8, Jes 7:4a
    Mijn Zoon is gekomen om jóu te redden van je zonden, niet om je ervoor te oordelen en te veroordelen.
    Naam boven alle namen: Jezus!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap