Moet ik niet meer werken in het Koninkrijk van God?!

16

sep

Maartje Kok

Misschien heb jij wel lang getwijfeld over je studiekeuze, of twijfel je momenteel aan het werk wat je doet. ‘Is het wel genoeg gericht op het Koninkrijk?’ ‘Kan ik niet beter iets ‘in het Koninkrijk van God’ gaan doen?’ ‘Kan ik niet meer over Jezus praten of kan ik niet beter mijn baan opzeggen en theologie gaan studeren? Dan ben ik veel meer met God bezig!?’ Ik leerde wat moois van onze schilder, dat wil ik je graag meegeven!

Een paar weken lang liep er een schilder bij ons in huis. Veel dingen hadden weer een nieuwe lik verf nodig. De geur van de verf was door het hele huis te ruiken en soms klonk er een vrolijk gefluit door het huis. Een opwekkingsnummer, een psalm en af en toe een praatje. En een zin die hij uitsprak was: ‘Ik schilder voor de Heere.’

Het lijkt wel op de uitspraak van Paulus: ‘Of u dus eet of drinkt of iets anders doet, doe alles tot eer van God.’

Ik krijg vaak te horen dat ik een erg mooie studie (GPW / HBO Theologie) doe en dat beaam ik. Ik geniet van mijn studie en het bezig zijn met een visie ontwikkelen op theologische vraagstukken en ik vind het boeiend om mij te verdiepen in de Bijbel. Ook hoor ik mensen vaak zeggen: ‘Ik zou zo’n studie ook wel willen doen.’ En dat is mooi om te horen! Toch krijg ik vaak het idee dat mensen hun eigen studie of werk minder belangrijk zouden vinden dan een studie theologie. Gewoon, omdat de naam ‘God’ nu eenmaal niet voorkomt in de naam van de studie: tandartsassistente, pedagogiek, social work, verpleegkunde, wiskundedocent, agrotechnologie, algemene cultuurwetenschappen, bestuurskunde, accountancy, communicatie, ICT, fiscaal recht, criminologie, culturele antropologie en ontwikkelingssociologie, journalistiek en detailhandel.

Natuurlijk, het is een feit dat daar geen religieus of godsdienstig woord in te vinden is en dat God er dus vast wat minder tot misschien helemaal niet expliciet in voorkomt tijdens je lessen en in het uitvoeren van je werk. Maar is het echt zo dat je dan minder aan Gods koninkrijk zou kunnen bouwen? En is het echt zo dat je studie of werk dan minder mooi is?

Ik sprak pas iemand die in al haar eenvoud en liefde zei: ‘Ik spit mijn tuin voor God, en dan weet ik dat Hij het ziet, en ik doe het voor Hem.’

Daar hoef je niet 3 theologische boeken per week voor te hebben gelezen, maar daar heb je alleen een hart voor nodig dat van Jezus houdt!

Een leraar sprak ons als GPW-studenten eens goed toe: ‘Jullie denken dat jullie opleiding het belangrijkst is, omdat het erg expliciet met God te maken heeft? Nou, nee hoor. Als je bid ‘Laat Uw koninkrijk komen’, dan doet God dat echt niet alleen maar door theologie-studenten. Het brood op je bord komt echt niet door jouw graanmachine en zorg voor het graan op het land.’ Zo ging hij nog even door met voorbeelden waarin Gods koninkrijk komt zonder studie theologie.

Mijn ogen gingen open. Iedereen, elke christen, heeft een stukje aandeel in het gebed: ‘Laat Uw koninkrijk komen.’

Het gaat erom dat als je jouw handen in de aarde laat wroeten in de kas, je je vingers hoort tikken op de computer om dingen vast te leggen voor je baas, de kinderen in je klas onderwijs geeft, de koeien melkt, de mensen in het ziekenhuis drinken geeft, nadenkt over cijfers en getallen, het station schoon houdt, het vuil ophaalt, staat voor een groep jongeren en praat over Jezus, het brood smeert voor de koning, de kassa bij de Albert Heijn laat bliepen, of op een preekstoel staat om het Woord uit te leggen, dat je het met mijn schilder mee zegt: ik doe het voor de Heere.

Want in jouw kleine stukje, jouw studie en werk heb je een genade-stukje gekregen. Om te sproeien en te planten, met je talenten. Door op die manier wat van Gods goedheid achter te laten en zijn wil te doen. Trouw gebruiken wat Hij je geeft, om zo zijn koninkrijk zichtbaar te maken. En doe het, alsjeblieft, tot eer van je Schepper. ‘Laat Uw koninkrijk komen.’  Dat hoeft niet altijd door over God te praten, maar door je werk te doen. Niet tot eer van jezelf, maar tot eer van je Schepper.

Zo sprak Paulus ook de gemeente uit Korinthe toe die zich druk maakte over of ze dingen op de juiste godsdienstige manier deden, en of ze bepaald vlees wel of niet mochten eten. Paulus roept aan het eind van 1 Korinthe 10 op:

‘Of u dus eet of drinkt of iets anders doet, doe alles tot eer van God.’
(1 Korinthe 10:31, HSV)

Hij spoort de gemeente aan om zich op God te richten in alle dingen die ze doen. Te leven naar zijn wil, en te onthouden dat alles wat ze doen, of het nu wel of niet het vlees eten is, doen voor het aangezicht van God.

Ook in Kolossenzen 3:17 haalt Paulus het aan:
‘En alles wat u doet met woorden of met daden, doe alles in de Naam van de Heere Jezus, terwijl u God en de Vader dankt door Hem.’

Dus als je van je werk en studie houdt: blijf vooral daar waar je bent en bouw mee aan het koninkrijk dat geen grenzen kent en voel je niet schuldig omdat je misschien wat minder over God praat dan de algemene student theologie. Want ook jij bent geroepen als christen, om in jouw omgeving, door zijn genadige en praktische leefregels, zijn koninkrijk zichtbaar te maken. En besef dat je overal waar je bent voor het aangezicht van God leeft. Hij ziet het, daarom doe je het. Het gaat om gehoorzaamheid aan zijn wil.

Of je nou theologie studeert of schoffelt in het plantsoen, of je nu eet of drinkt, doe alles tot eer van God.

Aan de slag!

– Wees stil en besef dat je voor zijn aangezicht leeft, wat houdt dat voor jou in?
– Dank God voor de dingen die je mag doen in het leven.
– Vraag God om verdieping in je geloofsleven en een verlangen naar gehoorzaamheid en navolging.

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Dankjewel Maartje voor deze blog! Ik heb eens een kaartje gekregen met een quote n.a.v. Kolossenzen 3: 23 ‘ En alles wat je doet, doe dat van harte als voor de Here en niet voor mensen’.
    De quote is :
    Wat je met liefde doet, dat doe je van harte
    En wat je van harte doet, dat doe je goed!

    Gods rijke zegen en zijn inspiratie bij het schrijven van de blogs!

  2. Stefanie schreef:

    Amen! 🙌🏼

  3. Jet schreef:

    Thanks! Mooi om mijn dag hiermee te mogen beginnen, inspirerend die schilder! ✍🏼 Thanks voor je blog, ga zo door and spread the word!

    Groetjes!

  4. Kim schreef:

    Zoveel dank, Maartje <3 voor deze mooie blog :') Dankjewel!

  5. Carola schreef:

    Lieve Maartje,
    Ik zeg dank je wel (want ondanks dat ik het best weet, is het een mooie bevestiging) en AMEN!

    Blessings 💞

  6. Esmee schreef:

    Ha Maartje,

    Bedankt voor je inzicht, want zo is het maar net. Ik heb ontdekt in mijn werk als jeugdcoach dat ik niet hoef te zoeken naar dat ene gunstige moment om iets van God te laten zien. Het zijn juist de momenten dat ik mezelf ben; kwetsbaar, uitgedraaid en een beetje chaotisch, waar God zijn koninkrijk openbaart in de harten om me heen. Wat een voorrecht! En hoe eenvoudig is het eigenlijk..

    Liefs, Esmee

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap