Kijk jezelf de bocht door!

15

sep

Annika

Een paar weken geleden was het zover. Ik had  een tijd geleden van mijn ouders voor mijn afstuderen een introductieles op de motor cadeau gekregen. Na een kort introductiepraatje stapten wij, de cursisten, op de motor en mochten we gaan rijden. Ook de bochten kwamen aan de beurt, en die zijn op een motor nog best lastig! De instructeur bleef er maar op hameren: “Zorg dat je kijkt naar waar je naartoe wilt, kijk jezelf de bocht door!”

Met autorijles wordt je dat ook verteld: “Kijk in de richting waar je naartoe wilt gaan, want je stuurt automatisch je ogen achterna.” Voor motorrijden geldt dat helemaal: door je hoofd te draaien, draai je automatisch je lichaam mee in die richting en duw je als het ware de motor de goede kant op. Eenmaal thuisgekomen realiseerde ik me dat dit principe voor heel erg veel dingen geldt, niet alleen voor auto- of motorrijden.

Ogen op je doel gericht

Ook in andere dingen in ons leven geldt het, dat wanneer we ons doel scherp voor ogen hebben, dat onze pogingen het doel te bereiken beter lukken. Of het nu gaat om een diploma wat je enorm graag wilt behalen of een sportwedstrijd die je wilt winnen: als je je doel voor ogen houdt, zal je merken dat je makkelijker volhoudt wanneer het even tegen zit. Ook de Bijbel noemt op meerdere plekken hoe belangrijk het is om ons doel voor ogen te houden. Bijvoorbeeld wanneer het gaat over je leven leiden op een manier zoals God het graag zou zien. In Psalm 37, wordt advies gegeven om niet het recht in eigen hand te nemen wanneer je onrecht is aangedaan, maar om op Gods oordeel te wachten en te hopen op Hem.

Vestig je hoop op de Heer, en blijf op de weg die hij wijst. Hij zal je aanzien geven en grondbezit, je zult beleven dat zondaars worden verdelgd.”
(Psalm 37:34, NBV)

Praktisch advies uit de Bijbel

De tekst uit Psalm 37 geeft best een praktisch advies: ‘Wacht op God en vestig je hoop op Hem, volg de weg die Hij wijst.’ Of, in motorrij-termen: Vestig je ogen op de weg die Hij wijst, en de motor zal vanzelf volgen. Houd je ogen op God gericht en volg zijn weg, dan zal Hij dingen tot een goed einde brengen. Dat grondbezit in het tweede deel van het vers klinkt trouwens ook best leuk, met de huidige grondprijzen in de Randstad is het lastig om een vrijstaand huis te laten bouwen… Al moeten we dat stuk waarschijnlijk even naar de context van tegenwoordig vertalen. Het is nu immers niet meer zo dat een stuk grond ‘aanzien’ geeft, zoals het in de tijd dat dit geschreven werd, deed.

Ogen op Jezus gericht

Ook Paulus was zich bewust van het principe ‘kijk waar je heen wilt’. Ook hij gaf in zijn brief aan de Hebreeën wat praktische adviezen om een leven te leiden zoals God dat zou willen:

“Nu wij door zo’n menigte geloofsgetuigen omringd zijn, moeten ook wij de last van de zonde, waarin we steeds weer verstrikt raken, van ons afwerpen en vastberaden de wedstrijd lopen die voor ons ligt. Laten we daarbij de blik gericht houden op Jezus, de grondlegger en voltooier van ons geloof: denkend aan de vreugde die voor hem in het verschiet lag, liet hij zich niet afschrikken door de schande van het kruis. Hij hield stand en nam plaats aan de rechterzijde van de troon van God.”
(Hebreeën 12:1-2, NBV)

Paulus vergelijkt ons geloof met een hardloopwedstrijd. We moeten de zonde van ons afwerpen (logisch, met een rugzak vol zonde ga je een stuk minder snel) en onze ogen richten op Jezus, de grondlegger van de ‘wedstrijd’. Jezus hield vol, ondanks alle pijn en schande. Houd dat voor ogen, en leef zoals God het van ons wil. Loop de wedstrijd van het geloof, met alle blessures die daarbij horen en houd de Finish in het oog. Want ook hiervoor geldt: richt je blik op daar waar je heen wilt, dat maakt het een stuk makkelijker!

Aan de slag!

Probeer er vandaag eens bij stil te staan wat jouw doelen zijn. Waar heb jij je ogen op gericht in het leven? Soms zijn de doelen waar je je op richt, niet waar je diep in je hart heen zou willen gaan. Je kunt ervoor bidden, en samen met God op zoek gaan naar zijn weg voor jou.

Deel deze overdenking

  1. Tessa schreef:

    Dit is precies wat ik nodig had. Ik ben nu aan het afstuderen, maar ben al twee keer gezakt. Ik hoop heel erg op een allerlaatste kans en deze motivatie om mijn ogen op het doel gericht te houden helpt enorm! Ik wil op God vertrouwen en Zijn weg volgen, en twee keer zakken zijn wel pijnlijke blessures.. Maar de wedstrijd houdt gelukkig niet op!

  2. Else schreef:

    Wat balen Tessa! Vertrouw op de Heer en op je eigen kunnen.

    Mijn afstuderen duurde véél langer dan gemiddeld. Ik had drie jaar vertraging en werkte zo hard! Maar uiteindelijk heb ik zoveel extra geleerd, zo niet over het onderwerp dan wel over mezelf. De quote ‘Be stubborn about your goals buy flexible about your methods’ heeft mij enorm geholpen. God laat zich vanzelf zien. Zet hem op!

  3. Else schreef:

    *but
    (Haha, ik zag niet hoe ik m’n reactie kon aanpassen, dan maar even zo)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap