Mediteren over Gods Woord – hoe doe je dat?

16

jan

Iona van den Dries

Een tijdje geleden las ik wat het kan betekenen om te mediteren over Gods Woord. De auteur legde het uit als het blijven nadenken over een bepaalde zin of tekst uit de Bijbel om de betekenis dieper te doorgronden. Dat wilde ik best proberen! In de dagen die volgden ben ik gaan nadenken over deze tekst: Wees stil en weet dat Ik God ben (Psalm 46:11). De zin klinkt best rechtdoorzee, maar toch kwam kwamen er meer betekenissen in me op aan de hand van situaties in mijn dagelijks leven. Aan het einde van deze overdenking geef ik je enkele praktische tips mee om zelf met een bijbeltekst aan de slag te gaan!

Psalm 46:11

Om te kunnen kijken naar wat de tekst kan betekenen, is het goed om te weten waar Psalm 46 in zijn geheel over gaat. In deze psalm wordt gesproken over dat God een veilige schuilplaats is (46:2, NBV), ook als de wereld lijkt te vergaan, en dat God oorlogen uitbant (46:10, NBV).
In vers 11 spreekt God:

Staak de strijd, en erken dat ik God ben, verheven boven de volken, verheven boven de aarde.
– Psalm 46:11 (NBV)

Ik moest even goed zoeken voor ik erachter kwam dat dit inderdaad de tekst was die ik bedoelde, namelijk wees stil en weet dat ik God ben. In de King James-vertaling staat er dan ook:

              Be still, and know that I am God
– Psalm 46:10 (King James)

De uitspraak ‘Wees stil’ wordt in bijbelvertalingen vaak verschillend verwoord. In de HSV staat Geef het op, in de Basisbijbel Houd op! en in Het Boek Word rustig. Waar het steeds om lijkt te gaan, is dat God zegt dat men stil moet worden, de wapens moet neerleggen, op moet geven en erkennen dat God is Wie Hij is.

Wees stil en weet dat ik God ben

Bij het mediteren over deze tekst, richtte ik me in de eerste plaats op het gedeelte Wees stil. Wat betekent dat, stil worden? Stille tijd misschien wel, maar wat betekent ‘stille tijd’ nu eigenlijk? Misschien is dat het tijd maken voor God, het lezen in zijn Woord, het stilstaan middenin de drukke wereld om te luisteren. Door deze bijbeltekst werd ik me bewust van hoe vaak ik doorpraat in mijn gedachten als ik niet weet hoe ik iets moet oplossen. Op een moment van stress dacht ik aan deze bijbeltekst. In plaats van door te ratelen tegen mezelf over alle problemen en moeilijkheden, werd ik stil en kwam ik bij God.

We mogen opgeven. Daarmee bedoel ik dat we onze zorgen en twijfels mogen overgeven, we mogen ze overdragen aan God: we mogen onze wapens neerleggen in de strijd die we zelf voeren en erkennen dat God onze bondgenoot is in alles wat we meemaken. Dit deed me ook denken Filippenzen 4:6-7, over hoe we door stil te worden en onze zorgen in Gods handen te leggen zijn rust mogen ontvangen. We mogen onze zorgen bij God neerleggen en weten dat Hij groter is dan wat dan ook.

Wees stil en weet dat Ik God ben

Op een ander moment van stress, dacht ik weer aan de bijbeltekst. Deze keer probeerde ik te mediteren over het tweede deel van de zin: weet dat Ik God ben. Plots bedacht ik me: dat betekent dat wij niet God zijn, want God is de enige Die God is. God is in ons en staat ons bij, maar het is niet onze taak om de wereld draaiende te houden. De wereld stort niet in als iets een keer niet lukt of gaat zoals we wilden.

Met Gods hulp mogen we ons best doen en het eerlijk toegeven als iets niet lukt. Alles wat we doen is ook in zijn handen, daar mogen we ons hele leven in leggen! Soms hebben wij zelf de kracht, energie of wijsheid niet om met een situatie om te gaan, maar God staat boven dat alles, Hij kent ieder hart en doorgrondt elke situatie. We mogen Hem vragen om wat we nodig hebben: zijn hulp.

Aan de slag!

Enkele praktische tips over het mediteren van een bijbeltekst:

  • Vraag God om inzicht als je in de Bijbel leest;
  • Kies het liefst een niet te lange bijbeltekst; kies er een die je makkelijk kan onthouden en overdenken, ook als je Bijbel even niet in de buurt is!
  • Kijk naar de context van het bijbelgedeelte: waar gaat het hoofdstuk of bijbelboek over?
  • Praat er met andere gelovigen over: hoe lezen zij deze tekst?
  • Schrijf de tekst op om hem makkelijker te herinneren;
  • Ga op je eigen manier bezig met de tekst (door erover te bidden, te luisteren naar een worship nummer waarin het centraal staat, door Bible journalling of handlettering, door een kunstwerk te maken over of van de tekst). Kijk wat jou helpt over de tekst te mediteren!
  • Probeer er een paar dagen achter elkaar elke dag een moment te mediteren (of kies zelf de tijd waarin je de tekst wilt overdenken)

Veel zegen gewenst in je overdenking!

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Heel mooi Iona!
    Dankjewel ❣️

  2. Francine schreef:

    Bedankt voor deze praktische bijbelleestip 🙂

  3. Linda schreef:

    Ook mooi om te doen met bijvoorbeeld een trouwtekst..

  4. Marcha stippel schreef:

    Heel mooi God is de enige weg waar we moeten zijn amen

  5. Marcha stippel schreef:

    Ik vind het mooi dat wij God kinderen zijn en als God met ons praat moeten wij stel zijn zijn liefde is zo groot en wij leren wat vd ik hou vd de heer hij is alles vor mij ik praat altijd met hem e ik denk hem vor alles in mijn leven Amen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap