Mag God alle kamers van jouw hart binnengaan? 

09

jul

Daniëlle Geneugelijk

‘Zit je deur nog op slot? Zit je deur nog op slot? Van je krr, krr, krr, doe ‘m open voor God, want de Heer wil bij je wonen en dan ben je nooit alleen.’ Vast voor velen een bekend liedje. Ik werd erbij bepaald toen ik bedacht of God alle onderdelen van mijn leven mag binnentreden. Heb ik ergens misschien nog een deur naar een kamertje in mijn hart die voor Hem op slot zit? 

Confronterende uitspraken

In christelijk Nederland zijn er van die oneliners die veel van ons wel kennen. Dit zijn bijvoorbeeld: ‘Je kan geen twee Heren dienen’ of ‘Je kan niet met een been in de wereld staan en met een been bij God zijn.’ Dit zijn natuurlijk hele terechte uitspraken, maar als ik ze op me laat inwerken, merk ik dat ze ook best confronterend kunnen zijn! Want hoe gemakkelijk is het om je mee te laten nemen in het wereldse? We leven er ten slotte middenin!

Ik heb u geschreven, vaders, omdat u Hem kent Die er vanaf het begin is. Ik heb u geschreven, jonge mannen, omdat u sterk bent en het Woord van God in u blijft en u de boze hebt overwonnen. Heb de wereld niet lief en ook niet wat in de wereld is. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem. Want al wat in de wereld is: de begeerte van het vlees, de begeerte van de ogen en de hoogmoed van het leven, is niet uit de Vader, maar is uit de wereld. En de wereld gaat voorbij met haar begeerte, maar wie de wil van God doet, blijft tot in eeuwigheid. 
– 1 Johannes 2:14-17 (HSV)

Betekenis van de wereld niet liefhebben

Het bovenstaande Bijbelgedeelte is een stuk uit de brief die de apostel Johannes schrijft aan zijn geliefde ‘kinderen’, zoals hij ze noemt, met het doel dat zij zouden weten wat het is om eeuwig leven te hebben.
In vers 14 waarschuwt Johannes voor een gevaar: de wereld liefhebben. In deze context betekent de ‘wereld’ de mensheid in haar rebellie tegen God en met haar verleiding tot zonde. En liefhebben betekent hier: zoeken naar eigen plezier. Los van God en zonder de belangen van de medemensen in het oog te houden. Johannes geeft aan dat wie zo leeft, de Vader niet kent. Het gevaar van de wereld liefhebben is dat we als christenen niet meer genieten van de liefde van God en het verlangen verliezen om Zijn wil te doen. 

Verschillende kamers in ons hart

Misschien herken je wel dat je op sommige momenten in de week vol voor God en Zijn wil gaan. Je gaat naar de kerk, volgt de kring en zo af en toe luister je ook nog een Bijbelstudie in je vrije tijd. Ja, je wil God leren kennen en tijd met Hem doorbrengen. Maar zo ongemerkt zijn er misschien ook wel wat kamers in je hart voor Hem afgesloten. Dat roddelen met vriendinnen, die deur laten we mooi dicht. De omgang met je geld; laten we dat ook maar achter gesloten deuren houden. Het zijn thema’s in je leven waarin je vooral zelf aan het ‘doen’ bent en waar God Zijn Licht niet over mag laten schijnen.

Ik herken het wel, van die kamertjes in mijn hart waarvan ik me, na dit soort vragen, afvraag of de deur voor God openstaat. Het zijn vaak kamertjes waarin ik gericht ben op mijn eigen plezier. En misschien ben ik ook wel bang dat als ik God daar binnen laat, het kamertje niet meer kan blijven bestaan. 

God wil alle kamers van je hart binnengaan

Als je twijfelt of sommige kamers in jouw hart geregeerd worden door de wereld in plaats van door God, zet je deur dan open voor Hem. Laat hem binnen en de kamer rondkijken. Laat Hem met Zijn licht schijnen en aan het licht brengen wat niet van Hem is. God wil zijn in alle kamers van je hart en Hij wil dat alle kamers van je hart op Hem zijn gericht. Omdat de wereld met haar begeerte voorbij gaat, maar wie de wil van God doet en daarmee in het Licht wandelt, blijft in eeuwigheid!

Aan de slag!

Hoe confronterend het misschien ook kan zijn, stel jezelf de volgende vragen en bespreek ze eens met christelijke vrouwen om je heen:

  • Welke kamer(s) in je hart heb jij nog gesloten voor God?
  • Wat houdt je tegen om God binnen te laten?
  • Hoe zou je God toch ook onderdeel van die kamer(s) kunnen laten worden?

Deel deze overdenking

  1. Yvonne schreef:

    Dankjewel Danielle.
    Voor je goede overdenking.
    Het zet mij weer aan het denken.
    Of er nog dingen zijn die God nog niet weet .
    Heel goed om weer eens te lezen.
    Gezegende dag.
    Liefs Yvonne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap