Maak ‘trysts’ met Jezus!

02

mrt

Corline Hoefnagel

Een date – ik heb vandaag een date! Zenuwachtig dat ik ben. Maar ik heb er ook zin in. Met bonzend hart zit ik in de trein, op weg naar Amersfoort. Eenmaal op het station loop ik met knikkende knieën naar de uitgang. En ja hoor… daar staat hij. De jongen op wie ik stapelverliefd geworden ben. Mijn hart maakt een huppeltje. De uren vliegen voorbij. En terug in de trein naar huis, denk ik: wat ken ik deze jongen nou al goed! Maar eh… dat blijkt dus helemaal niet waar te zijn. Pas als de maanden verstrijken en we elkaar hoe langer hoe vaker zien, leer ik hem écht kennen. Wat heeft deze verliefde inleiding nou te maken met het geloof? Lees snel verder…

Relatie als spiegel

Verliefd worden – prachtig hoe God dat in de schepping heeft gelegd. Sinds ik een relatie heb, leer ik meer over God. Het is alsof ik een spiegel voorgehouden krijg. De aardse relaties zijn ten slotte bedoeld als een weerspiegeling van de relatie tussen Jezus (de Bruidegom) en de kerk (de bruid).

Ik vind het fijn om mijn vriend te ontmoeten – vind ik het ook zo fijn om Jezus elke zondag te ontmoeten?

Ik doe mijn best om mijn vriend beter te leren kennen – doe ik ook mijn best om Jezus beter te leren kennen?

Ik verlang ernaar om mijn vriend te zien – verlang ik er ook zo naar om Jezus te zien bij de wederkomst?

Davids relatie met God

En daar is David. Davids relatie met God wordt mooi zichtbaar in de psalmen. Tussen de regels door kun je zoveel emoties voelen. Blijdschap, angst, verdriet, boosheid, opluchting. Weet je wat we van David kunnen leren? Hoe hij zich ook voelde, waar hij zich ook bevond, hij naderde tot God.

Waarom koos hij ervoor om dat te doen? Zou hij er altijd tijd voor hebben gehad? Vast niet.

Verlangen

David droeg een geheim met zich mee. Het geheim van verlangen. Niets liever wilde hij dan dicht bij God zijn:

Eén ding heb ik van de HEERE verlangd, dát zal ik zoeken: dat ik wonen mag in het huis van de HEERE, al de dagen van mijn leven, om de lieflijkheid van de HEERE te aanschouwen en te onderzoeken in Zijn tempel.
– Psalm 27:4 (HSV)

David vertrouwde op de Heere. Hij had God lief. En daarom had hij het verlangen om ononderbroken aanwezig te zijn in de tegenwoordigheid van de Heere. Om de goedheid van de Heere te aanschouwen. En om in Zijn tempel te onderzoeken.

Intimiteit met God

David verlangde naar intimiteit met God. Wij ook?

Intimiteit begint met je openstellen. Niet jezelf voorop stellen, maar de Ander. Niet je eigen behoeftes vertellen, maar eerst luisteren. Stil worden. Want in de stilte kunnen we Zijn stem pas goed verstaan.

De jongen en het paard

Ik las een paar jaar terug het verhaal van een paard en een jongen. De jongen wilde het paard gewoon even aaien. Hij riep het paard, maar het kwam niet. Totdat hij het besloot te lokken met wat stro. Daar kwam het paard al aan gegaloppeerd. Maar… nadat het paard het stro had opgegeten, draaide hij zich weer om. De jongen kon hem amper aaien.

Wij mensen lijken soms een beetje op zo’n paard. We komen alleen naar God toe als er iets te halen valt. Of om onze zorgen bij Hem neer te leggen. Daarna galopperen we weer weg. Terwijl God juist wil genieten van onze aanwezigheid.

Trysts

Terug naar mijn date-verhaal. Hoe meer tijd je met elkaar doorbrengt, hoe beter je iemand leert kennen. En hoe beter je iemand kent, hoe meer je naar iemand gaat verlangen. En hoe meer je naar elkaar verlangt, hoe meer je geniet van elkaars aanwezigheid.

Verlang jij ook naar intimiteit met God? Breng dan veel tijd met Hem door. Lees uit de Bijbel. Bid. Wees stil. Schrijf een lied voor Hem. Aanbid Hem, vertel Hem hoeveel je van Hem houdt en waarom. Zo ga je, net als David, steeds meer naar Hem verlangen en steeds meer genieten van Zijn aanwezigheid.

“Baad in Zijn stralen. Blijf in Hem, van de avond tot de morgen. Maak ‘trysts‘ (afspraakjes tussen geliefden) met Hem.”
– Robert Murray M’Cheyne

Aan de slag!

Zet vandaag op 5 momenten de wekker. (Bijvoorbeeld om 12.30, 15.30, 17.30, 20.00, 22.00).
Neem op elk van die momenten 5 minuten de tijd om echt stil te worden en God te ontmoeten. Lees uit de Bijbel. Of praat met God. Ik bid dat het ‘trysts‘ met God mogen worden!

Deel deze overdenking

  1. Yvonne schreef:

    Hoi Corline,
    Dankjewel voor de prachtige overdenking.
    Heel goed hoe je het geschreven hebt.
    Het is echt de waarheid waar heel veel mensen iets aan hebben .
    Mijn Man en ik zeggen ook altijd, ik praat toch ook veel met jou en dat is zeker ook de bedoeling met God.
    Ik wens je een Gezegende dag.
    Liefs Yvonne

  2. Jessica Gomes schreef:

    Zo mooi en realistisch. Men verwacht vaak dat de bijbelse verhalen iets is van vroeger, maar mooi hoe jij dit verwoord naar iets herkenbaar van vandaag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap