Gods genade door de seizoenen van jouw leven heen

03

mrt

Daniëlle Geneugelijk

Op het moment dat ik dit schrijf, schijnt de zon, maar is de gevoelstemperatuur buiten onder het vriespunt. Wanneer jij dit leest, is het voorjaar misschien al in volle gang of staat ons juist nog een winterse bui te wachten. De seizoenen… ze wisselen elkaar in redelijk voorspelbare volgorde, maar toch onvoorspelbaar, af. Is dat niet ook zo met de seizoenen in ons leven? En hoe linkt dat aan Gods genade?

Voor alles is er een vastgestelde tijd, en er is een tijd voor elk voornemen onder de hemel. (Prediker 3:1, HSV)
De Bijbel leert ons dat er voor alles een vastgestelde tijd is en met de verzen die daarop volgen wil Salomo, hoogstwaarschijnlijk de schrijver van dit boek, ons eraan herinneren dat God de leiding heeft in ons leven en alles in evenwicht houdt.

Voor alles is een tijd

Salomo schrijft het volgende: “Een tijd om te huilen, en een tijd om te lachen, een tijd om rouw te bedrijven, en een tijd om te huppelen“, en: “Een tijd om lief te hebben, en een tijd om te haten, een tijd van oorlog en een tijd van vrede.” (Prediker 3: 4 en 8, HSV)
Herkenbaar, toch? Er zijn momenten in ons leven die misschien wel voelen als zomerse seizoenen. Hierin ervaren we blijdschap, voelen we ons euforisch en lachen de dag toe. Heerlijk, dit zijn de momenten waarop we God danken! Maar daarnaast zijn er momenten waarop dat vrolijke zomerse gevoel ver weg lijkt. Ons leven verkeert in een seizoen van angst, verdriet, eenzaamheid, onderdrukking of vul zo maar in.

Voorspelbaar en toch onvoorspelbaar

We weten dat we als christenen niet gespaard zullen blijven voor de negatieve seizoenen. En toch kan het ons voor ons gevoel zomaar opeens overkomen. De seizoenen kunnen elkaar zo onverwachts snel afwisselen. We lopen nog in ons vrolijke zomerjurkje blij te zijn, terwijl daar… opeens, zo onverwachts, de winterjas ‘van ellende’ aan de kapstok hangt.

Gods genade door de seizoenen heen

Juist door de moeilijke seizoenen heen, wil God ons sterken. Zo zei God tegen Paulus, die God drie keer smeekte hem te verlossen van zijn lijden: “Mijn genade is genoeg voor u. Want mijn kracht ontplooit zich ten volle in zwakheid.” De reactie van Paulus hierop mag een les zijn voor ons: “Daarom durf ik mij toch op mijn zwakheden te beroemen, omdat dan de kracht van Christus in mij gezien kan worden.” (2 Korintiërs 12:9, HTB)
Hiermee wil ik zeker niet de moeilijke momenten die in het leven voorbij kunnen komen bagatelliseren, maar ik hoop dat deze bijbeltekst je juist mag bemoedigen. Door onze zwakte, moeilijke en verdrietige seizoenen heen, is alles wat God van ons vraagt ons te richten op en terug te keren naar Zijn genade. Zijn genade is genoeg en maakt ons krachtig, juist door onze zwakheid heen.

Ogen omhoog en God aan onze zij

Ja, we kunnen geraakt worden door pijn en verdriet. Helaas zit de wereld nu eenmaal zo in elkaar, maar wij mogen ons vasthouden aan de waarheid! We kunnen omhoog kijken en weten dat Gods genade dwars door de seizoenen van ons leven heen gaat. Wij als christenen mogen weten, dat door welk seizoen van zware stormen, pijn of verdrukking we ook heen gaan, er uitkomst is. Wij mogen weten en uitdragen naar de mensen om ons heen, dat we in deze moeilijke seizoenen naar God kijken en Hij aan onze zijde loopt. Hij laat ons nooit alleen.

Aan de slag!

Ik weet niet in welk seizoen je je nu verkeert, maar weet dat Gods genade en nabijheid je door elk seizoen heen kunnen brengen. Luister als bemoediging het volgende nummer: Ook al gaat mijn weg door en diep dal van duisternis heen (Opwekking 698).

Deel deze overdenking

  1. Marjolein schreef:

    Mooi geschreven. Heel herkenbaar en fijne boodschap: God is er altijd, in welk seizoen wij zelf ook zitten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap