Maak jouw eigen gedenksteen voor de goedheid van de Heer

30

jul

Tamara Bal

Een aantal maanden geleden kreeg ik van een vriendin een ‘memory stone’. We stonden aan de start van een project en tijdens één van de eerste team meetings gaf ze iedereen een klein schilderijtje met de volgende instructies: zet de gedenksteen ergens neer en laat het je herinneren aan de daden van de Heer. Nu zijn we aan het begin van het project en iedereen is enthousiast, maar er gaan moeilijke momenten komen en laat deze gedenksteen je dan bemoedigen en herinneren aan wie God is.

Ik zal de daden van de Heere gedenken, ja, ik zal denken aan Uw wonderen van oudsher. Ik zal Uw werken overdenken en over Uw daden spreken.
– Psalm 77:12-13 (HSV)

De schrijver van Psalm 77, Asaf, lijkt in een moeilijke situatie te zitten als hij deze psalm schrijft.

Op de dag van mijn benauwdheid zocht ik de Heere.
– Psalm 77:3 (HSV)

Wanneer was de laatste keer dat jij een ‘dag van benauwdheid’ had? Ik weet niet of jij je hierin herkent, maar ik kan een aantal momenten in mijn leven opnoemen waarin ik benauwdheid ervaarde. Seizoenen waarin ik het moeilijk had, periodes waarin ik me overweldigt of teleurgesteld voelde of toen ik verdriet had en tegenslagen ervaarde. Maar wat doe je als je het moeilijk hebt?

Asaf roept God aan en denkt aan het verleden. In plaats van te blijven hangen in tegenslag of negativiteit kiest Asaf ervoor om zichzelf te herinneren aan het verleden, aan de goede dagen: ‘Ik overdacht de dagen als vanouds, de jaren van vroegere eeuwen (vers 6).’

Gods karakter

Om je geloof op te bouwen en op God te blijven vertrouwen in alle omstandigheden, is het belangrijk om je eraan te herinneren wie God is en wat Hij in het verleden heeft gedaan.

Asaf vraagt zich af of God wel goed is. En of God vergeten is om genadig te zijn. Misschien herken je jezelf er wel in dat je soms ook vragen hebt aan God. Waarom ervaar ik tegenslag? Waarom heb ik het moeilijk? Het is goed om deze vragen bij God neer te leggen en Hem aan te roepen.

In de Bijbel laat God zich kennen als liefdevolle Vader, een trouwe vriend, voorziener, goede God en dienende Heer. Als jouw omstandigheden moeilijk zijn, houd je vast aan wie God is. Weet wie Hij is. Soms kan het helpen om een lijstje te maken met karaktereigenschappen van God en je daaraan vast te houden.

De daden van de Heer

Asaf herinnert zich ook aan de daden en wonderen die God in het verleden heeft gedaan. Ik stel me voor dat hij zichzelf herinnert aan hoe God het volk Israël uit Egypte leidde. Hen voorzag van voedsel in de woestijn. De rode zee voor hen spleet. Mensen genas als ze opkeken naar de slang en hen veilig in het beloofde land bracht. 

Hoe gedenk jij de daden van de Heer? De Bijbel staat vol met verhalen die van Gods daden vertellen en Zijn karakter laten zien. En God is nog steeds dezelfde God. Aan welke daden van de Heer wil jij je vasthouden in moeilijke tijden? 

Inmiddels is het project, waarbij ik betrokken was, voorbij. Maar het schilderijtje (de gedenksteen) staat nog steeds op een plank in mijn huis. En elke keer als ik het zie word ik herinnerd aan Gods goedheid en hoe Hij mij hielp tijdens dit project.

Het herinnert me ook aan de teleurstellingen die ik in die periode ervaarde en de moeilijke momenten. Maar als ik daar nu op terugkijk, zie ik hoe God mij hier doorheen heeft geholpen en hoe Hij mij de weg wees. 

Ik geloof dat we soms zoiets tastbaars nodig hebben. In de drukte van het leven is het zo makkelijk om te vergeten stil te staan bij wie God is en te vergeten wat God in het verleden gedaan heeft.

Aan de slag!

Maak een memory stone voor jezelf. Dit hoeft geen schilderijtje te zijn, maar mag ook een steen of een tekening of iets dergelijks zijn, zolang het maar iets tastbaars is.
Plaats je gedenksteen ergens waar je het vaak ziet en laat jezelf herinneren aan Gods karakter en de daden van de Heer.

Deel deze overdenking

  1. José schreef:

    Hoe heerlijk is het om in de bijbel te lezen over de daden en wonderen die God in het verleden heeft gedaan. En terug te kunnen kijken op wat God in je eigen leven heeft gedaan en in het leven van vrienden. Ik zelf schrijf het op, als houvast wanneer het moeilijker is. Evenals een playlist met muziek die in bepaalde periodes belangrijk was.
    Bedankt voor de overdenking☺️

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap