Lees je Bijbel, bid elke dag?

12

nov

Ramona Muilwijk

Ken je die mensen… mensen die bij elke vraag of gebeurtenis een bijbeltekst paraat hebben? Zo van: ‘Oh, dat staat daar en daar…’ Misschien heb jij ook wel zo iemand in je omgeving of misschien wel een paar. Positief jaloers (bestaat dat?) ben ik altijd op die mensen. Mensen die veel bijbelkennis hebben en thuis zijn in de Schrift, ik bewonder ze.

Heel lang heb ik hier ook zo naar verlangd. Precies te weten waar wat staat. Ik wist wel wat er voor nodig was… iedere dag lezen in de Bijbel. Er was maar één probleem: het lukte me gewoon niet. Althans, dat dacht ik. Er was altijd wel iets wat me ervan weerhield. Werk, huishouden, afspraakjes, tv, telefoon, telefoon, telefoon…. Zo vaak gebeurde het dat ik het weer probeerde en klaar ging zitten, mijn Bijbel pakte en dat ik dan een appje kreeg, of ik werd gebeld, of ik bedacht me ineens dat de was uit de wasmachine moest, de tandarts nog gebeld moest worden, er nog boodschappen gedaan moesten worden…, en voor ik het wist was de dag weer voorbij. Weer geen stille tijd gehouden, maar morgen zou het me wél lukken… toch? Herkenbaar? 

Wat heeft ploegen met bijbellezen te maken?

Momenteel lees ik in Spreuken en ben ik aangekomen bij hoofdstuk 20. In vers 4 staat daar: 
Een luiaard ploegt niet in de herfst,
en vraagt zich in de zomer af waarom hij niet kan oogsten.
(NBV)

Deze tekst vertelt ons dat de luiaard het heeft nagelaten om het ene jaar te investeren in zijn grond, waardoor hij het daarop volgende jaar niet kan oogsten. Is het zo niet ook met bijbellezen? Wanneer wij niet consequent de Bijbel lezen, hoe kunnen wij dan op het juiste moment woorden uit de Bijbel paraat hebben? Hoe vaak is het niet dat ik zelf terneergeslagen ben, onrust ervaar, persoonlijke vragen heb en ik zó graag bemoedigd zou willen worden vanuit Gods Woord, maar dat ik niet weet waar ik antwoord moet zoeken. Of dat ik met iemand sta te praten die wel een bemoediging kan gebruiken of ik iemand een kaart wil sturen met daarop een passende tekst. Wat zou het heerlijk zijn als ik dan zelf de weg wist in Gods Woord, in plaats van gelijk op Google te moeten zoeken. 

In Johannes 15: 1-8 (NBV) staat:

Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de wijnbouwer. Iedere rank aan Mij die geen vrucht draagt snijdt Hij weg, en iedere rank die wel vrucht draagt snoeit Hij bij, opdat hij meer vruchten draagt. Jullie zijn al rein door alles wat Ik tegen jullie gezegd heb. Blijf in Mij, dan blijf Ik in jullie. Een rank die niet aan de wijnstok blijft, kan uit zichzelf geen vrucht dragen. Zo kunnen jullie geen vrucht dragen als jullie niet in Mij blijven. Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in Mij blijft en Ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder Mij kun je niets doen. Wie niet in Mij blijft wordt weggegooid als een wijnrank en verdort; hij wordt met andere ranken verzameld, in het vuur gegooid en verbrand. Als jullie in Mij blijven en mijn woorden in jullie, kun je vragen wat je wilt en het zal gebeuren. De grootheid van mijn Vader zal zichtbaar worden wanneer jullie veel vrucht dragen en mijn leerlingen zijn.

Lees je Bijbel, bid elke dag!

Verlang jij ook zo naar een leven dat vol is van Gods Woord? Een leven dat tot zegen is voor jezelf maar juist ook voor die ander? Lieve zus, dat kan maar op één manier: je moet ploegen in de herfst, zodat je in de zomer kan oogsten. Anders gezegd: lees je Bijbel, bid elke dag! Een heel simpel versje, maar o zo moeilijk in de uitwerking. Elke dag de Bijbel lezen…, het lijkt zo makkelijk, maar we weten allemaal dat het helemaal niet zo makkelijk is als het lijkt. Wanneer we ervoor kiezen om de Bijbel te gaan lezen, moeten we voor die tijd tegen heel veel dingen ‘nee’ zeggen. Keuzes maken. Ervoor kiezen om stil te worden tegen alle vragen van de wereld in. ‘Nee’ zeggen tegen het huishouden, ‘nee’ tegen de boodschappen, ‘nee’ zeggen tegen een bliepende telefoon (zet hem op stil!), ‘nee’ zeggen tegen de tv…
Word stil lieve zus, en open het Woord. God wil jou zoveel geven, een leven dat vrucht draagt, een leven waardoor de grootheid van de Vader zichtbaar wordt…

Maar daarvoor moet jij in Hem blijven. God doet niet alles. Je moet zelf de keuze maken, en blijven maken, om in zijn Woord te blijven. Verlang jij er ook naar? Neem dan vandaag de stap. En pak na deze overdenking de Bijbel zelf erbij. Ook al ben ik blij dat je deze overdenking tot aan het einde toe hebt gelezen; niets, maar dan ook niets, kan je geven wat Gods Woord je kan geven. En dat, lieve vrouw, gun ik je meer dan wat ook!  

Aan de slag!

Probeer om te beginnen elke dag eens 15 minuten in de Bijbel te lezen, dus geen dagboek of iets dergelijks, echt de Bijbel. Zet desnoods de wekker op je telefoon zodat je eraan herinnerd wordt. Doe dit op een tijdstip dat jij het meeste rust hebt in je hoofd en in een vertaling die bij jou past. Ik wens je veel zegen toe!  

Deel deze overdenking

  1. Majorie schreef:

    ❤️

  2. Caroline schreef:

    Hoi Ramona, mooi dat je ons aanspoort om meer bijbel te lezen. Wat ik een fijn hulpmiddel vind is de website bijbeljaar.nl van Alpha. Zo lees je op een gestructureerde manier de hele bijbel in een jaar. Je bent wel meer dan een kwartier per dag aan het lezen. Je kunt er ook voor kiezen om de helft te doen en er twee jaar over te doen om de hele bijbel te lezen. Ik wens iedereen veel plezier en wijsheid bij het lezen van Gods woord!

  3. Kim schreef:

    Zo herkenbaar 😔… Lieve Ramona ❤️ weer zoveel dank 😘 en iedere zus Gods rijke zegen en onmisbare nabijheid gewenst 🙏

  4. Ed schreef:

    Ik ben niet het gebruikelijke publiek waarschijnlijk. (man van 30, getrouwd en vader van 3) Maar wat een mooie blog!
    Ik ga bidden om te zien wat ik kan laten vallen zodat er ruimte en rust komt om niet meer te verzaken in het lezen van de Bijbel.
    Nu zijn het vaak tussendoortjes maar ik wil een goede (geestelijke) maaltijd voor ik mijn dag begin.

    Hartelijk dank hiervoor en Gods zegen wens ik je voor dit kanaal!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap