God toont zijn genade (maar niet alleen voor nette mensen)

13

nov

Martina Fraanje

Stel je nou eens voor dat tijdens de Tweede Wereldoorlog een jong meisje het hoofd van de NSB attent zou maken op een goede dokter die een revolutionaire kuur had voor zijn ziekte. Zou het meisje worden geprezen of verguisd? Ik denk het laatste. Op z’n minst zou men haar naïef hebben gevonden. Op een dergelijk verhaal wijst Jezus bij zijn eerste optreden in de synagoge. Tja, en dat valt niet echt in goede aarde, lezen we in Lucas 4.  

Wat is er precies aan de hand bij Jezus’ eerste optreden in de synagoge? Het ene moment wordt Jezus enthousiast ontvangen. De mensen vinden dat hij woorden van genade spreekt. Maar het volgende moment gooien ze hem de stad uit en willen ze hem van een klif jagen. Wat is er gebeurd?
Als de mensen verwonderd opmerken dat Jezus toch doodgewoon de zoon van Jozef is die zij allemaal kennen, ondervangt Jezus hun kritiek op een manier die in ieder geval prikkelend te noemen is. Hij herinnert aan een verhaal dat je kunt lezen in 2 Koningen 5. Een jong meisje wijst haar heer erop dat er in haar thuisland een profeet is. Naäman, die hoofdman is van het Syrische leger bezoekt de profeet en na zevenmaal baden in de Jordaan is hij van zijn melaatsheid genezen. Nota bene met een verhaal over de profeet Elisa drukt hij hen met de neus op de feiten. Elisa geneest niet zomaar een niet-Joodse legerhoofdman, het is een aanvoerder van een vijandig leger!  

En in de tijd van de ​profeet​ ​Elisa​ waren er veel mensen in Israël die leden aan ​huidvraat. Toch werd niemand van hen gereinigd, maar wel de Syriër Naäman.
– Lucas 4:27 (NBV).

Gods genade is groter 

Ouch. Dat steekt. Waarom zou Jezus juist dit verhaal uit het Oude Testament erbij halen? Het lijkt erop dat Jezus de Joden eraan wil herinneren dat Gods genade zich niet aan hun wetten houdt. Hij maakt meteen korte metten met hun dromen van een verlosser die de buitenlandse invasie wel eens het land uit zal schoppen. Hoe graag de Joden hun god voor zich willen claimen, God is groter en gaat verder. In het hele boek Lucas komen we dat tegen. Het wemelt van de zieken, gevallen vrouwen, buitenlanders en kansarmen en allemaal ontmoeten ze in Jezus genade en liefde. Telkens opnieuw komen we mensen tegen die door de maatschappij zijn uitgekotst om hun zonden of ziekten. Maar Jezus laat zien dat hij de mensen die ziek zijn, opzoekt om te genezen en dat hij degenen die zijn afgedwaald opzoekt, omdat hij hen wil vinden.  

Ongemakkelijke genade 

Heb je je weleens verbaasd over de houding van Jezus’ tijdgenoten? Ze lijken altijd zo negatief te zijn. Het is toch juist mooi dat Jezus de genade van God laat zien? Misschien herken je het toch een beetje. Je weet wel dat God genadig is, maar ”zij is wel zo irritant…” De theorie van genade is mooi, maar de praktijk is weerbarstig. Die gaat verder dan wij ook maar kunnen bedenken en dat maakt soms ook weleens ongemakkelijk. Denk er eens over na op welke manier Jezus op onze tenen zou trappen in zijn houding van genade. Voor wie zou jij het moeilijk vinden om te bedenken dat God genadig kan zijn? Voor wie vind jij het moeilijk om mild te zijn en begrip te hebben?  

Uitgedaagd 

Jezus’ eerste optreden en zijn hele leven dagen ons uit te zoeken naar Gods genade op plekken waar we dat niet verwachten. Jezus’ tijdgenoten waren echt verbaasd en geschokt door alles wat Jezus deed en zei. Hij was veel genadiger dan ze voor mogelijk hielden. God is ook vandaag niet de God van onze kerk of ons land die zich houdt aan onze verwachtingen. Zijn genade stroomt vrij als een onstuitbare rivier en baant zich een weg naar onbegaanbare plaatsen. Dat kan soms wat ongemakkelijk maken. Wil jij je laten verrassen door zijn genade? 

Aan de slag! 

  • Luister naar het lied God of the moon and stars van Kees Kraaijenoord. Laat het lied een poosje op je inwerken en schrijf eens voor jezelf op wat het bij je oproept.    
  • Voor wie kun jij genadiger zijn? Probeer het uit! Lukt het niet, bedenk dan dat ook jij genade nodig hebt en bid God erom voor jezelf en voor de ander.  

Deel deze overdenking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap