Laat je onzekerheid en zorgen gaan… Je bent perfect in zijn ogen!

31

okt

Gastblogger

Vind je jezelf niet goed genoeg als christen, als mens? Ben je niet blij met wie je bent? Vind je dat je teveel fouten maakt? Of maak je je vaak zorgen over of je wel lief of misschien wel mooi genoeg bent?
Zo veel gedachten die een negatieve invloed kunnen hebben op je dagelijkse leven. De gedachten die ik zojuist noemde, gaan bij mij heel vaak door mijn hoofd. Elke dag probeer ik mijn leven een beetje perfecter te maken, op alle gebieden. Wat kost het een hoop tijd en soms ook verdriet, wat is perfect zijn moeilijk! Maar wat ben ik blij, ik mag mijn zorgen loslaten… ik ben perfect in zijn ogen! Jij, ik, ons bestaan en hoe we eruit zien zijn geen vergissing.

“Want God heeft ons gemaakt. En Hij heeft ook Zelf in Jezus Christus nieuwe mensen van ons gemaakt. Nu kunnen we voor Hem de goede dingen doen die Hij van tevoren al voor ons had bedacht.”
(Efeziërs 2:10, BasisBijbel)

Onzekerheid. Ik denk dat iedere vrouw het wel kent. Het kan heel klein beginnen. Mijn perfectie-drang, zo noem ik het maar, is begonnen bij onzekerheid. Ik heb altijd dun, mooi en lief willen zijn. Ik keek altijd naar anderen en streefde ernaar om ook zo te worden. Toen ik een aantal jaar geleden tot het geloof ben gekomen, kreeg ik de drang om een perfecte christen te zijn óók nog eens op het lijstje.

Elke zondag naar de kerk, mensen vertellen over de Bijbel en over God, de Bijbel uit mijn hoofd kennen. Want andere christenen deden dat ook. Maar wat is dat lastig. Want sommige dingen, zoals over de Bijbel en God te kunnen praten, lukte mij gewoon niet. Sommige mensen zijn daar heel goed in, maar ik niet. Maar weet je wat mij toch perfect laat voelen? Dat wanneer ik mij ongelukkig voel, er Iemand is die van mij houdt. En wanneer ik denk dat ik er niet toe doe, laat Hij mij voelen dat ik er wel toe doe. Hij heeft jou en mij talenten gegeven, en heeft ieder mens daardoor uniek gemaakt.

“Jij bent zo kostbaar in Mijn ogen, zo waardevol en Ik houd zo veel van je, dat ik de mensheid geef in ruil voor jou.”
(Jesaja 43:4, NBV)

Je bent perfect in Gods ogen

Je bent perfect! Niet perfect in de zin dat je alles goed doet en nooit zondigt. Maar je bent perfect, omdat God naar jou kijkt met ogen vol hoop en liefde. Hij ziet wie je kunt worden als je het juiste blijft kiezen en hij ziet hoe waardevol je bent als christen. Je bent perfect voor het plan dat God voor jou heeft uitgestippeld. En weet je wat zo mooi is? Zijn liefde is veel sterker dan menselijke liefde of gevoelens.

Hoe cliché het ook klinkt, het is niet belangrijk hoe je er uit ziet of je huis netjes is en het geeft ook helemaal niet als je eens een keer chagrijnig bent. Hij ziet je hart, écht waar. Hij ziet je verlangen om een goed mens, een goede christen te zijn. Hij kent je en hij is er altijd om naar je te luisteren.

Je bent uniek, als mens en als Christen

Vergeet je onzekerheid! Je bent uniek, niemand is als jij. Je hebt een speciale plaats in Gods wereld. Wees niet langer onzeker, kijk niet naar wat jij beter moet doen. Maar gebruik je kracht, je energie, je talenten en je prachtige persoonlijkheid om het goede te doen.
Ik weet zeker dat je talenten hebt. Een talent kan heel ‘klein’ zijn, maar kan zoveel mooie dingen opleveren. Ben je creatief, zorgzaam, sportief? Misschien kan je goed zingen, koken of sporten? Of kan je goed luisteren, ben je mega-handig of goed in talen? Dit zijn allemaal talenten.
Het maakt niet uit of je één of meerdere talenten hebt. Het gaat erom hoe je ze toepast. Maak er mensen blij mee! Maar vergeet jezelf niet. Vind ontspanning en rust in je talenten. Jij bent uniek, onthoud dat. Je hoeft niet te veranderen, je hoeft niet beter te worden.
Wees jezelf, wees gelukkig en geniet van Gods onvoorwaardelijke liefde. Op deze wereld vind je jezelf misschien niet perfect, maar in de ogen van je lieve Papa ben jij dat wel, jij bent zo kostbaar voor Hem!

Aan de slag!

Je bent perfect en uniek. Je bent zo kostbaar voor God. Luister eens naar het prachtige lied van Lauren Daigle: You sayHet beschrijft hoe liefdevol God is. Hoe Hij ons helpt met onze zorgen en onzekerheid.

Veel plezier met luisteren en onthoud: jij bent perfect in Gods ogen!

Deze gastblog is geschreven door Ilse de Rooij.

Deel deze overdenking

  1. Alise schreef:

    wouw, echt super bedankt.
    ik liep hier de laatste dagen echt heel erg mee te struggelen
    en dit was presies wat ik nogdig had
    dankjwel

  2. Kim schreef:

    Dankjewel Ilse & Gods rijke zegen!

  3. Elke schreef:

    Zo herkenbaar, dit had ik echt nodig.
    Dankjewel en Gods zegen!

  4. Brigitte schreef:

    Dit is precies wat ik nodig had. Deze bemoedigende woorden. Heb het hele eerste stuk van jesaja 43 gelezen. Wat een krachtige woorden. Ik herken zoveel in je verhaal!
    Dankjewel, Gods zegen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap