God behoudt de controle, ook als wij die dreigen te verliezen

30

okt

Stefanie

“Sometimes the only way God can show us He is in control, is to put us in situations we can’t control.” Bam. Best een heftige quote om mee te beginnen. Eerlijk gezegd voel ik me heel ongemakkelijk en onzeker als ik niet goed weet waar ik aan toe ben. Ik heb graag de touwtjes in handen en wil het liefst zelf de controle behouden. Toch kwam deze bovenstaande quote van Steven Furtick bij mij binnen. Hij zette mij aan het denken. Blijkbaar hebben we het soms nodig om de controle te verliezen, zodat we onszelf weer afhankelijk van God stellen en eraan herinnerd worden dat God ons nooit in de steek laat. Hij behoudt de controle!

In Exodus 14 komt dit duidelijk naar voren. Mozes kreeg de opdracht om het volk uit Egypte te leiden. Met Gods hulp leiden Mozes en Aäron de Israëlieten weg uit Egypte. Maar al gauw komt de Farao terug op zijn besluit om de Israëlieten te laten gaan en worden de Israëlieten in het nauw gedreven. Hun vertrouwen op God is onmiddellijk verdwenen en angst neemt de overhand.

God laat Zijn volk niet in de steek

De Israëlieten hebben het gevoel dat het volledig uit de hand gaat lopen. Langzaam maar zeker verliezen ze de controle en zien ze geen uitweg meer. Vóór hen was een zee waar ze, menselijk gezien, met geen mogelijkheid doorheen konden. Achter hen kwam de Farao met zijn leger op hen afgestormd. Ze raken in paniek en beginnen zich af te reageren op Mozes. Dan spreekt God tot Mozes en stelt hij het volk gerust: “Wees maar niet bang, de Heer leidt ons en zal voor ons strijden. Vertrouw op Hem! Hij zal zijn macht laten zien.” Gods macht wordt duidelijk zichtbaar. Hij komt met een oplossing die wij mensen nooit voor mogelijk hadden gehouden:

“De Engel van God was aldoor voor het volk Israël uit gegaan. Nu verliet Hij zijn plaats en ging achter hen staan. Ook de grote, hoge wolk verliet zijn plaats vooraan het leger en ging achter hen staan. Zo stonden zij tussen de Egyptenaren en de Israëlieten in. Aan de kant van de Egyptenaren was de wolk donker. Maar aan de kant van de Israëlieten gaf hij licht in de nacht. Daardoor kon de hele nacht het ene leger niet bij het andere leger komen. Mozes had zijn hand uitgestrekt over de zee. En de Heer zorgde ervoor dat er de hele nacht een harde oostenwind waaide. Daardoor stroomde het water van de zee weg, zodat de bodem droog viel. Zo werd het water in tweeën gedeeld. De Israëlieten gingen midden door de zee, over het droge. Het water stond als een muur links en rechts van hen. De Egyptenaren kwamen achter hen aan door de zee, met alle paarden, wagens en ruiters van de Farao. Toen het ochtend werd, keek de Heer vanuit de wolk die aan één kant van vuur leek, naar het leger van de Egyptenaren. Hij bracht hen in verwarring en ze raakten in paniek. Hij liet de wielen van de wagens wegglijden in de modder. Daardoor kwamen ze maar met moeite vooruit. Toen zeiden de Egyptenaren: “Vlucht! Want de Heer strijdt aan de kant van de Israëlieten! Hij strijdt tegen ons!” Toen zei de Heer tegen Mozes: “Strek je hand uit over de zee. Dan zal het water terugstromen over de Egyptenaren, hun wagens en hun ruiters.” Mozes strekte zijn hand uit over de zee. En zo stroomde toen het ochtend begon te worden, de zee terug over de drooggevallen bodem. In hun verwarring vluchtten de Egyptenaren het water tegemoet. Zo joeg de Heer de Egyptenaren de zee in. Het water stroomde terug en bedekte de wagens en ruiters. Het bedekte het hele leger van de Farao dat hen achterna gegaan was. Niet één van hen bleef over. Maar de Israëlieten gingen over het droge door de zee. Het water stond als een muur links en rechts van hen. Zo bevrijdde de Heer die dag de Israëlieten uit de macht van de Egyptenaren. De Israëlieten zagen de Egyptenaren dood langs de zee liggen. Ze zagen wat een machtige daad God had gedaan tegen Egypte. En ze hadden diep ontzag voor de Heer. Ze geloofden in Hem en in zijn dienaar Mozes.”
(Exodus 14: 19-31, BasisBijbel)

In een situatie die voor de Israëlieten uitzichtloos lijkt, laat God zien dat Hij Heer is en de macht heeft over alles in de hemel en op aarde. Hij behoudt de controle en heeft alles in zijn hand.

“Sometimes the only way God can show us He is in control, is to put us in situations we can’t control.”

Wat een mooie bemoediging!

Aan de slag!

Denk eens na over situaties in je leven waarin jij de controle kwijt was. Heb je hierin leiding en hulp van God ervaren? Zo ja, op welke manier?

Luister tot slot naar het lied In Control van Hillsong Worship. Hierin wordt benadrukt dat God ons door diepe dalen en heftige stormen zal leiden. Hij haalt ze niet uit de weg, maar Hij helpt ons erdoorheen. Op de momenten dat het uit de hand dreigt te lopen, mogen we vertrouwen op de kracht en macht van Jezus!

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Dankjewel voor deze bemoediging, lieve Steef❣️

  2. Ileane schreef:

    Heel mooi om dit te lezen! Een goede ‘reminder’ dat ik in chaotische en drukke periodes niet de hoop moet verliezen, en hoef te denken dat ik het helemaal zelf moet doen, maar op Hem mag blijven vertrouwen!

  3. Bep schreef:

    Poeh..hoe herkenbaar, hoe vaak roepen(of denken) we zelf niet: God waar bent U nou? Of gaan zelf aan de slag om dingen op te lossen,zonder God daarin te betrekken, om tot de ontdekking te komen, dat plotseling via een heel andere weg God een hele andere uitkomst geeft, die veel beter is dan wij ooit hadden kunnen denken. Bedankt voor deze reminders Stefanie.

  4. Jeanet Stokvis schreef:

    Jullie e mail adres doet het niet.Dacht me even voor te stellen, maar dat lukt niet.

    Zegen en gr Jeanet Stokvis-Catsburg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap