Kompas voor het leven

27

jan

Gastblogger

Check jij je kompas nog? Een kompas vertelt je waar je heen moet. Je kunt het overal ter wereld gebruiken en het laat altijd de juiste richting zien. Wel moet je natuurlijk weten hoe een kompas werkt en welke richtingen waar zijn, om de juiste weg te kunnen kieen. De Bijbel mogen we ook als kompas gebruiken om te bepalen waar we heen moeten in ons leven.

De smalle weg

Ik kan me herinneren dat ik een keer tijdens een wandeltocht zei: ‘Dit kompas doet het niet en ik denk dat we deze kant op moeten.’ Zo ongeduldig als ik was, ging ik mijn eigen richting op waarna we hopeloos verdwaalden. Uiteraard had het kompas het goed, wist ik niet hoe het kompas werkte en liet mijn richtingsgevoel me in de steek.

De Bijbel werkt net als een kompas; het geeft altijd de juiste richting aan. Maar we willen graag ons ‘eigen richtingsgevoel’ volgen. Omdat we gewoon niet zo graag in de Bijbel lezen of omdat we er ‘niks’ van begrijpen.

God roept ons op om de smalle weg te bewandelen. Deze smalle weg laat zich niet zomaar vinden, we moeten het zoeken met ons hele hart zodat we niet de brede weg opgaan. De smalle weg is uiteraard niet de makkelijkste weg maar wel de weg naar het leven.

Ga binnen door de nauwe poort, want wijd is de poort en breed is de weg die naar het verderf leidt, en velen zijn er die daardoor naar binnen gaan; maar de poort is nauw en de weg is smal die naar het leven leidt, en weinigen zijn er die hem vinden.
– Mattheüs 7: 13-14 (HSV)

Check, check, dubbelcheck!

Doen we wat God van ons vraagt? Of hebben we zomaar een weg bewandeld, waarvan we dachten dat het de juiste was? We mogen als christenen blijven checken en God blijven vragen of wat we aan het doen zijn tot ‘het leven’ leidt.
Bijvoorbeeld: zit ik nog wel op de juiste werkplek? Ga ik met de juiste vrienden om? Woon ik nog in de juiste provincie? We mogen ons blijven afvragen of we de juiste richting op gaan.
Hoe we dat doen? Door te bidden en te smeken of Hij het wil laten zien door zijn Woord heen. Hij belooft dat Hij de weg zal laten zien.

Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad.
– Psalm 119:105 (HSV)

Wees sterk en zeer moedig

Als God ons de weg laat zien, kunnen we verwachten dat het geen makkelijke weg gaat worden. We zullen vaak alleen de weg moeten bewandelen. Misschien wel zonder jouw beste vriendin van de middelbare school of misschien laat God iets in je leven zien waarmee je moet stoppen. Het kan dat Gods weg afwijkt van wat je zelf had gedacht. Maar God belooft ons dat Hij er altijd bij zal zijn.

Heb ik het u niet geboden? Wees sterk en moedig, schrik niet en wees niet ontsteld, want de HEERE, uw God, is met u, overal waar u heen gaat.
– Jozua 1:9 (HSV)

Aan de slag!

1. Vraag God of je op de juiste weg zit. Bid voor leiding in zijn Woord en vraag of Hij je wil leiden in de waarheid.

2. Lees heel Jozua 1 en bid God om kracht in de keuzes de je mag gaan maken.


Schrijfster
Deze overdenking is geschreven door Hannah Strijd. Hannah is 24 jaar oud. Ze doet een bijbelschool (Yada Studies) en heeft de opleiding Media, Informatie en Communicatie afgerond. Ze houdt van sporten, reizen, koken en van creatief bezig zijn. Zij lacht heel graag en geniet van elke dag die God haar geeft.

Deel deze overdenking

  1. Kim schreef:

    Dankjewel Hannah ❤️🙏 (wat heb je ook en mooie voor- en achternaam. Het doet me helemaal denken aan de bijbel: Hannah die onophoudelijk bidt, en de strijd die wij als iedere christen in dit leven hebben, Gods strijd die ons uiteindelijk mag leiden naar een eeuwig thuis met Hem) 🙏
    Bedankt voor deze bemoediging. Ik had het zo nodig. “Kompas” en “Wees sterk en moedig” 🙏 ik neem het vandaag met me mee 🙏 Dankjewel ❤️ en God zegene jou 🙏❤️☀️❄️✨

    • Hannah schreef:

      Hoi Kim, wat mooi om te lezen. Ik hoop en bid dat je mag worden gesterkt door Zijn woord en kracht mag vinden in Hem. Heel veel zegen. 🌸

  2. Trudy schreef:

    Mag ik er een stukje uit overnemen? Als presentatie voor een kompas wat de kinderen van de scholen krijgen. Ik vind het zo mooi verwoord.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap