Ik ben er klaar mee! – Over eerlijke beelden op sociale media

26

jan

Matthea van den Berg

Er moet me iets van het hart. Iets waarmee ik me, denk ik, op glad ijs begeef. Omdat ik er onderdeel van ben en omdat ik er (blijkbaar) niet los van ben. Waarom het dan toch delen? Omdat ik ermee worstel. Voordat je denkt: waar gaat dit heen…? Het zijn de eerlijke foto’s en berichten op sociale media.

Eerlijke berichten

Wat mij steeds meer tegenstaat, is de eerlijkheid die mensen promoten. Het staat mij steeds meer tegen omdat het me niet bemoedigt, maar steeds vaker bevestigt in wat ik zelf niet (goed) doe. Het is niet zo dat ik door de ‘eerlijke’ foto’s denk: ‘Oh, gelukkig mag ik er ook zijn met mijn dikke buik of met mijn cellulitis of met rondslingerende was of een kind dat slecht slaapt.’ Het is niet zo dat ik door de ‘eerlijke’ berichten denk: ‘Oh gelukkig, ik kom ook niet toe aan stille tijd of aan Bijbellezen…’

Het voelt voor mij vaak niet eerlijk omdat degene die het deelt a. zelf kiest voor het delen b. er oké mee lijkt te zijn en c. daarmee ook voor mij bepaalt dat het goed genoeg is zo.
Voor mij voelt het een beetje als boven die ander gaan staan. Omdat het vanaf de zijlijn makkelijk bemoedigen is als je een ‘slanke-opgeruimde-moeder van goed slapende kinderen-die houdt van stille tijd-en Bijbellezende-vrouw’ bent. Of omdat jij het ook allemaal niet voor elkaar hebt, maar mij vertelt dat dat niet erg is. Het is het beeld dat blijft hangen. Je zegt het één, maar laat het andere zien.
En het is dubbel, want: natuurlijk werkt het zo. En natuurlijk kan je je soms enorm optrekken aan lotgenoten of ontzettend bemoedigd voelen door medechristenen.

Je zoekt naar voorbeelden, maar ik merk dat ik er soms net zo onzeker van wordt als de perfecte plaatjes op sociale media.

Wat wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen, die God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.
– Efeze 2:10 (HSV)

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand

Het is dit ‘plaatje’ waar ik naar wil kijken. Ik ben Zijn maakseldat is hoe ik er uit zie. In Christus Jezus om goede werken te doendat is wat ik wil doen. Die God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen, – dat is wat ik kan.

Paulus schrijft dit in zijn brief aan de Christenen in Efeze. In de Bijbel In Gewone Taal staat het misschien nog meer helder beschreven.

God heeft nieuwe mensen van ons gemaakt. Want door Jezus Christus zijn wij mensen geworden die goed leven. Dat was Gods bedoeling, daarvoor heeft hij ons bestemd.

Opvallend dat Paulus dit aan christenen schrijft. Blijkbaar hadden (ook) zij (wij) deze woorden nodig. Als ik in de spiegel kijk, doe ik dat meestal niet om mezelf uitgebreid te bewonderen. Vaker zie ik wat ik minder mooi vind of wat ik weg wil werken. Ik check of alles ‘goed’ zit voordat ik de deur uit ga. En dat geldt niet alleen voor hoe ik er uit zie, maar ook voor wat ik doe en hoe ik mij gedraag.

We worden daarin dagelijks beïnvloed door de wereld waarin we leven en de online wereld in de vorm van sociale media. Een wereld waarin er van alles van mij verwacht wordt – niet in de laatste plaats door mijzelf -, maar als ik lees wat Paulus ons vertelt, dan ben ik een mens geworden die goed leeft. Dat is de bedoeling van God en daarvoor heeft Hij mij bestemd. Daarvoor hoef ik dus niet steeds te kijken naar hoe anderen het doen, zodat ik daarin bevestigd kan worden of ontmoedigd kan raken. We zijn een nieuwe schepping geworden.

Paulus zegt: ‘Houd je niet bezig met je uiterlijk, met hoe je overkomt op anderen of wat anderen van je vinden. Als een nieuwe schepping is dat helemaal niet zo interessant meer. Maar richt je op de dingen die uit je voortkomen, uit de vrucht die je draagt. Want daar ben je voor bestemd: om goede dingen te doen. Dat is Gods geschenk aan ons.’ (vers 9)
Dat gold voor de mensen toen in Efeze, Jood en niet-Jood, en dat geldt voor ons nu.

‘Wij christenen zijn dus vrij.’

Wij allen nu, die met onbedekt gezicht de heerlijkheid van de Heere als in een spiegel aanschouwen, worden van gedaante veranderd naar hetzelfde beeld, van heerlijkheid tot heerlijkheid, zoals dit door de Geest van de Heere bewerkt wordt.
– 2 Korinthe 3:18 (HSV)

Plaatjes kijken

Nog zo’n plaatje waar ik graag naar wil kijken. Beter nog. Een spiegel waarin ik de heerlijkheid van de Heere mag zien, waardoor ik verander naar hetzelfde beeld. Nog maar weer eens naar de vertaling van de Bijbel In Gewone Taal waarin het nog duidelijker wordt verwoord:

Wij christenen zijn dus vrij. Wij hebben geen doek (#nofilter) voor ons gezicht. Onze gezichten laten iets zien van de hemelse glans van de Heer. Want wij veranderen in nieuwe mensen, wij gaan steeds meer lijken op onze hemelse Heer. Daar zorgt de heilige Geest voor.
– 2 Korinthe 3:18 (BGT)

Ook deze woorden schrijft Paulus aan christenen in zijn tijd. Dit keer aan de mensen in Korinthe. In dit hoofdstuk gaat het over de hemelse glans die, door Christus, nooit meer verdwijnt en die steeds sterker zal worden. Het gaat over de glans die de Heilige Geest met zich brengt. De glans die veel en veel schitterender is (vers 9) dan de glans die de wet met zich mee bracht toen Mozes van de berg af kwam. Het gaat over het verschil tussen het oude leven en het nieuwe leven.

‘Onze gezichten laten iets zien van de hemelse glans van de Heer.’

Het zijn deze ‘plaatjes’ die echt en eerlijk zijn en die mij iets laten zien van Gods werkelijkheid. Het zijn deze ‘beelden’ die mij doen verlangen naar die hemelse glans terwijl ik tegelijkertijd mag weten dat het goed is (Efeze 2:9).

Aan de slag!

Bedenk of en op welke manier jij beïnvloed wordt door sociale media. Welke beelden (van God) heb jij nodig om weer terug te keren naar de realiteit?

Deel deze overdenking

  1. Jackie schreef:

    Ik heb een paar maanden geleden alle social media verwijderd en dat is mijn beste keuze van 2020 geweest! Ik raad het iedereen aan.

  2. Renee schreef:

    Dankjewel Matthew voor deze mooie blog!

    Ik ben Zijn maaksel: dat is hoe ik eruit zie!
    In. Christus Jezus om goede werken te doen: dat is wat ik wil doen!
    Die God van tevoren bereid heeft, opdat we daarin zouden wandelen: dat is wat ik kan!

    Een waardevolle reminder en eigenlijk ook ontspannen om zó te mogen leven elke dag met Jezus❣️

  3. Sara schreef:

    Herkenbaar verhaal… Eind 2020 ook de keuze gemaakt om socialmedia los te laten….wat een rust geeft dat!
    Het is leuk om dingen van elkaar te zien, te volgen maar het rooft mijn tijd en doet onbewust meer met je zoals je zelf beschrijft. Ik wilde daar zelf ook een voorbeeld in blijven.. Zoek de dingen die boven zijn, bedenk de dingen die boven zijn!

  4. Sophie schreef:

    Heel mooi!

  5. Cathy schreef:

    Bedankt voor deze overdenking! Heb jullie blogs net pas ontdekt maar blijf hier zeker ‘hangen’ :)….

  6. Social media heeft inderdaad een hele negatieve invloed, je merkt het zeker omdat Jezus je gezuiverd heeft, je komt zoveel dingen tegen die je liever niet wilt zien of lezen, het lijkt alsof je besmet wordt.

    Ik vind het altijd leuk om “zijlacht” te lezen héél interessant.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap