Ken jij de waarheid? Jezus’ belangrijkste doel op aarde

06

feb

Mandy

Ken jij de waarheid? Geloof jij erin? De waarheid verkondigen was Jezus’ belangrijkste doel toen Hij op aarde was. Hij was dan ook niet bang voor wat mensen van Hem dachten: Hij stelde waarheid hoger dan de meningen en reacties die het kon opleveren. Hij gaf niet om hoeveel mensen Hem volgden, maar dat degenen die Hem volgden dit deden om de juiste redenen.

De eerste keer dat we in Johannes lezen dat Jezus volgers kwijtraakt, is nadat Hij heeft onderwezen over zijn lichaam als brood en zijn bloed als wijn. Niet echt een opener voor op een feestje, hè? Vooral niet nadat Jezus diverse wonderen deed, die mensen van heinde en verre naar Hem toe trokken. Veel mensen dachten: dit is niks voor mij. Dit is niet mijn waarheid.

Van toen af trokken velen van Zijn discipelen zich terug en gingen niet meer met Hem mee.
– Johannes 6:66 (HSV)

Er volgt een tweesplitsing: mensen die Jezus om de juiste redenen, de waarheid, volgen en zij die andere verwachtingen van Hem hebben. De wonderen hadden natuurlijk grote aantrekkingskracht, maar als blijkt dat Jezus méér verwacht dan alleen toejuichers loopt het voor veel mensen spaak.

Ontdek de waarheid: dit is wat de discipelen wisten

Maar een paar blijven. Omdat ze de waarheid kennen.

Jezus dan zei tegen de twaalf: Wilt u ook niet weggaan? Simon Petrus dan antwoordde Hem: Heere, naar wie zullen wij heen gaan? U hebt woorden van eeuwig leven. En wij hebben geloofd en erkend dat U de Christus bent, de Zoon van de levende God.
– Johannes 6:67-69 (HSV)

‘Naar wie moeten we anders…?’ Die woorden maken iedere keer weer indruk op me. Het is zo tekenend wat Petrus hier zegt. De overgebleven discipelen weten precíes waarom ze bij Jezus blijven: Hij is de Zoon van God. Dát is de waarheid. Wie heeft er meer te bieden dan Hij?

Ontdek de waarheid: op wie vertrouw jij?

Zie jij Jezus ook zo? Niet (alleen) als wonderdoener, maar als de Christus? Heel eerlijk: ik vergeet die waarheid wel eens. Ik vergeet dat Hij de Enige is naar wie ik me kan keren. Dat niets of niemand anders me kan redden. Misschien vergeet jij het ook?

Op wat, of op wie vertrouwen jij en ik nog meer? Op je loon dat iedere maand gestort wordt? Op je vaste baan? Op je partner? Op Jezus’ vermogen om wonderen te doen, maar niet om te redden?

‘Heere, naar wie zullen wij heen gaan?’ Ik wil Simon Petrus volmondig nazeggen. Jezus volgen, omdat ik nergens anders heen kan. Jij ook?

Aan de slag!

Vandaag bidden we een ‘simpel’ gebed, om ons verlangen naar God te uiten.

Jezus, ik wil met overtuiging de woorden van Simon Petrus kunnen zeggen. Ik wil naar niemand anders toegaan, dan naar U. Tot diep in mijn ziel wil ik weten wat de waarheid is: dat U mijn Redder bent, de Zoon van God, de Christus. Wilt U mij geloof geven? Amen.

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Prachtig! Dankjewel Mandy🙏🏻

  2. Joke schreef:

    Zo mooi gebed
    Bedankt zegen

  3. Susan schreef:

    Mooi gebed Mandy, Inderdaad naar wie moeten wij toe gaan. Dank je wel. God Zegen..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap