Keer je om, met je gezicht vol in het licht!

17

nov

Linda Aalbers

‘Ik heb iets verschrikkelijks gedaan. Dit komt nooit meer goed! Hoe kan God houden van mij als ik zo slecht ben? Hij walgt vast van me.’ Wat kun je doen als je God ontrouw bent? Hoe kom je weer in het licht?

Uit de diepten roep ik tot U, o HEERE.
Als U, HEERE, op de ongerechtigheden let, Heere, wie zal staande blijven? Maar bij U is vergeving, opdat U gevreesd wordt.
– Psalm 130:1, 3-4 (HSV)

Schuldig in het donker 

Heb jij weleens iets verschrikkelijks gedaan? Misschien is het al lang geleden. Het is jouw duistere kant, die je liever niet aan het licht brengt.

Er zijn zonden waar wij liever niet met anderen over praten, omdat we ons ervoor schamen. Je wordt bijvoorbeeld snel boos, waardoor je anderen pijn doet als je je niet meer kan beheersen. Je fantaseert over seks met een ander. Of je liegt of roddelt om leuk gevonden te worden. Je houdt stiekem geld achter.

Ik kan nog wel even doorgaan en misschien kan je zelf ook wel wat bedenken. Tegelijk kan je nog steeds in God geloven. Je weet van bekering en vergeving, maar je voelt je schuldig over je keuzes. Keuzes waarmee je God ontrouw bent, want Hij wil dat je je geluk alleen bij Hem zoekt.

Keer je om, met je gezicht naar het licht

Het volk Israël, Gods bruid, heeft zich ook van God afgewend. Ze zoeken hun geluk bij andere goden. Ze zijn God ontrouw en zijn verdwaald in het donker. God waarschuwt het volk keer op keer, door Hosea en ook door alle andere profeten: Keer je om naar God! Bekeer! Draai je om, van het donker naar het licht! 

De Heere zei tegen Hosea: Ga! Neem voor u een vrouw van de hoererijen en kinderen van de hoererijen, want het land wendt zich in schandelijke hoererij van de HEERE af.
– Hosea 1:2 (HSV)

Gomer, een prostituee, was Hosea’s bruid. Hosea moest van God met haar trouwen om duidelijk te maken dat deze relatie een afspiegeling is van de relatie tussen God en Zijn volk. Hosea bleef Gomer trouw, ondanks haar pijnlijke ontrouw. Zij bleef haar geluk bij andere mannen zoeken. Net zoals Israël hun geluk zoekt bij de goden van andere volken. God is woest om de ontrouw en wil Zijn bruid verstoten. Gelukkig lezen we daarna in Hosea 14:5 (HSV): Ik zal hun afkerigheid genezen, Ik zal hen vrijwillig liefhebben, want Mijn toorn heeft zich van hen afgewend.

God walgt inderdaad van onze ontrouw. Tegelijk houdt Hij van ons en wil ons dicht bij Zich hebben. Daarom waarschuwt Hij Zijn volk keer op keer. Maar we zijn mensen. We willen wel, maar toch lukt het ons op deze aarde niet om God trouw te blijven zoals Hij dat van ons vraagt. Dáárom stuurde God Zijn Zoon Jezus naar ons toe. Om ons uit het donker te redden.

Hij heeft ons getrokken uit de macht van de duisternis en ons overgezet in het Koninkrijk van de Zoon van Zijn liefde. In Hem hebben wij verlossing door Zijn bloed. Namelijk de vergeving van de zonden.
Kolossenzen 1:13-14 (HSV)

Je mag staan in het licht!

Ook jij bent Gods bruid. En jouw donkere kanten maken misschien dat je je een vieze en lelijke bruid voelt. Hoor wat Jezus tegen je zegt:

Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben.
– Johannes 8:12 (HSV)

Toen Jezus stierf aan het kruis, nam Hij ook al jóuw vieze, zwarte, verschrikkelijke zonden mee in het graf. Hij heeft deze zware schuld volledig betaald, zodat jij niet meer veroordeeld kan worden. Jij bent vrij gemaakt en in Zijn licht gezet.

Betekent dit dat ik nooit meer zonden zal doen? Nee, we zullen nog wel zonden doen op deze aarde. Maar wees waakzaam en vecht. Maak goede keuzes. Want met God kan je álles overwinnen!

Breng je zonden in het licht. Vertel aan God wat je moeilijk vindt en geloof dankbaar dat God je er niet om zal veroordelen! Want je gelooft in Jezus en bent daardoor ín Hem. Dat betekent dat God het volmaakte licht van Jezus ziet als Hij naar jou kijkt. Je bent al in het licht! 

Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn.
– Romeinen 8:1 (NBG51)

Aan de slag!

Laten wij wandelen in het licht van de HEER!
– Jesaja 2:5

Als je worstelt met je zonden, vertel alles aan God. Geloof dat Hij je al in het licht heeft gezet. Neem iemand in vertrouwen en bid er samen voor. Het zal je bevrijden. 

Deel deze overdenking

  1. Esther schreef:

    𝐕𝐨𝐞𝐥 𝐣𝐢𝐣 𝐣𝐞 𝐯𝐢𝐞𝐬 𝐞𝐧 𝐬𝐜𝐡𝐚𝐚𝐦 𝐣𝐞 𝐣𝐞 𝐯𝐨𝐨𝐫 𝐝𝐞 𝐝𝐢𝐧𝐠𝐞𝐧 𝐝𝐢𝐞 je hebt gedaan
    Hoewel het een goeie blog is zou ik toch even willen zeggen, dat je beter niet kunt beginnen met “voel jij je vies” enz. Voor vrouwen die seksueel misbruikt zijn is dit namelijk een behoorlijke trigger, ook al zet je erachter “voor de dingen die je hebt gedaan”. Ik weet heel zeker dat ik daarom deze blog 2 jaar geleden niet gelezen zou hebben en me wederom afgewezen had gevoeld.

    • Linda schreef:

      Hoi Esther, heel goed dat je dit aangeeft. Voor jezelf, maar ook voor de andere vrouwen die dit zo ervaren.
      Ik bid voor jou en al deze vrouwen, dat Gods liefde jullie mag verwarmen en Zijn kracht jullie de moed mag geven om hierover te praten met iemand die je vertrouwt. God kent je helemaal en kijkt vol liefde naar je en je mag jouw situatie aan Hem geven.
      Zeg het Hem maar: Mijn situatie is in Uw handen! Als het lukt, zeg het dan hardop, want er zit kracht achter het gesproken Woord!
      En voor alle andere vrouwen die dit lezen: Bidden jullie mee?
      Sterkte Zussen! Liefs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap