Jouw grootste verlangen: ben jij een Eva of een Salomo?

08

aug

Mandy

Wat is op dit moment jouw grootste verlangen? Denk even diep na als er niet meteen iets in je gedachten schiet. Wat wil je het aller, allerliefst? Misschien iets tastbaars als een nieuw huis? Of iets immaterieels, zoals een liefdevoller hart? Heb je ‘m? Oké! En wat doe je met dat verlangen? Ik zal je even op weg helpen. Grofweg heb je eigenlijk twee opties: het zelf proberen te bereiken of het bij God leggen. Deze uitersten demonstreren twee bekende Bijbelse personen: Eva en Salomo.  

Het verlangen van Eva en Salomo

De vrouw antwoordde: “We mogen van alle vruchten van alle bomen in de tuin eten. Alleen niet van de vruchten van de boom die in het midden van de tuin staat. Daarvan heeft God gezegd: ‘Van die boom mogen jullie niet eten. Jullie mogen hem zelfs niet aanraken. Want anders zullen jullie sterven.’ ” Maar de slang zei tegen de vrouw: “Jullie zullen helemaal niet sterven. God weet dat als jullie daarvan eten, jullie de waarheid zullen zien. Jullie zullen net als God weten wat goed en wat kwaad is.” Toen wilde de vrouw erg graag van de vruchten in de boom eten. Ze zagen er zó aantrekkelijk uit! Ze wilde er zo graag van eten omdat ze dan wijs zou worden. Ze plukte een vrucht van de boom en at hem op. Ze gaf er ook één aan haar man, die bij haar stond. Hij at de vrucht op.
– Genesis 3:2-6 (BB) 

Daar, bij Gibeon, kwam toen ‘s nachts de Heer in een droom naar Salomo toe. God zei: “Vraag van Mij wat je wil. Wat zal Ik je geven?” Salomo antwoordde: “U bent heel erg goed geweest voor mijn vader David, omdat hij trouw en rechtvaardig was en erg graag dicht bij U wilde leven. U heeft hem daarvoor beloond door mij, zijn zoon, koning te maken. Mijn Heer God, U heeft mij koning gemaakt in de plaats van mijn vader David, ook al ben ik nog jong. Ik heb nog nooit een oorlog gevoerd. Zo sta ik midden tussen uw volk dat U heeft uitgekozen. Een volk dat zó groot is, dat het niet te tellen is. Het is zelfs niet te schatten hoe groot het is. Wie kan dit grote volk leiden? Geef mij daarom alstublieft wijsheid. Dan kan ik uw volk leiden doordat ik goed het verschil weet tussen goed en kwaad.”
– 1 Koningen 3:5-9 (BB) 

Eva en Salomo verlangen beiden naar hetzelfde: wijsheid. Maar de manier waarop ze dat verlangen proberen te bereiken is, zo blijkt uit bovenstaande teksten, een wereld van verschil.  

Jouw verlangen: met of zonder God? 

Eva krijgt een aanbod dat haar zó aanlokkelijk lijkt, dat ze God eigenlijk meteen vergeet. Ze heeft Hem niet nodig. Ze krijgt haar wens toch op een zilveren plateau aangeboden? Eva probeert God buiten beeld te houden en kiest voor zichzelf. Gods Koninkrijk blijft buiten beschouwing, het gaat om dat van haar.

Salomo daarentegen ziet zijn eigen onvermogen en het zweet breekt hem uit. Hij heeft God zó hard nodig. Hoe kan hij anders die ontzettend grote taak die voor hem ligt volbrengen? Zijn verlangen is gericht op wat hij nodig heeft om het werk binnen Gods koninkrijk te volbrengen.  

Beide verkrijgen wijsheid, maar op een totaal verschillende manier. Eva krijgt wat haar hart begeert, maar het resultaat is dat zij en Adam uit de Tuin van Eden worden gezet. Salomo krijgt niet alleen wat zijn hart begeert, maar nog veel meer! Wijsheid én rijkdom én bekendheid. Wat hij krijgt overtreft alle verwachtingen, omdat hij besloot God en Zijn Koninkrijk in zijn verlangen en plannen te betrekken. En God beloonde hem daarvoor.  

Nu jij: ben jij een Eva of een Salomo? 

Ik denk dat we dit regelrecht naar ons eigen leven kunnen doortrekken. Niet zodat we alles krijgen dat ons hart begeert, want zo werkt het niet. Maar wel zodat we leven in afhankelijkheid van God en met Hem delen wat ons bezighoudt.

Oké, het is natuurlijk niet helemaal zo zwart-wit als in het geval van Eva en Salomo. Er is een middenweg. Een combinatie van beide. Je verlangen bij God brengen én er zelf naartoe werken. In het geval van een huis bid je ervoor én werk je ervoor. In het geval van een relatie bid je ervoor én date je of sluit je jezelf in ieder geval niet op in je huis.  

Aan de slag!

In alle situaties, ook in bovenstaande teksten, is één ding heel belangrijk: je houding ten opzichte van God. Je kunt je met jouw verlangen van God afkeren en in donkere achteraf steegjes deals proberen te sluiten, totdat je op een achterbakse manier krijgt wat je wilt. Of je kunt je met jouw verlangen naar God toekeren. Je handen open om te ontvangen, omdat je gelooft dat Hij je kan geven wat je zo graag wilt.

De keuze is iedere keer weer aan jou. Hoe wil jij met jouw verlangens omgaan? En hoe past jouw verlangen binnen het Koninkrijk? Neem jouw grootste verlangen in gedachten en luister het nummer ‘Have It All’ van Brian Johnson, terwijl je het aan God overgeeft. Laat Hem je zegenen met de vrijheid die overgave geeft!

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Bedankt Mandy.
    God betrekken bij alles wat je bezighoudt, al je verlangens geeft zoveel rust! Hij ziet, Hij weet, Hij zorgt.
    Ik ben zó blij dat ik God om wijsheid mag vragen voor elke dag🙌🏻. Als iemand van u in wijsheid tekort schiet, laat hij die dan vragen aan God , Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en ze zal hem gegeven worden ( Jakobus 1:5) 🙏🏻

  2. Kim schreef:

    Zoveeeel dank, Mandy!!! :’) 🙏

    En ook aan Renée voor bovenstaande tekst uit Jakobus 1:5 🙏

  3. Belinda schreef:

    Wat een mooi en origineel stuk Mandy, dankjewel! Dat God jou nog heel veel meer van deze inspiraties geven mag 🙂

  4. Anna schreef:

    Heel erg bedankt voor deze mooie overdenking, Mandy!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap