Hoe krijg je de vrede van God in je leven?

07

aug

Gastblogger

Vrede, is dat niet waar ieder mens ten diepste naar verlangt? Of het nou wereldvrede is of vrede in je eigen leven. Ik ben ervan overtuigd dat ieder mens hunkert naar vrede. De Bijbel leert ons een verschil tussen aardse vrede en goddelijke vrede. De vrede van God gaat veel dieper dan de vrede van de wereld. Jezus vertelt hierover in Johannes 14:27, waar Hij zegt: ‘Ik geef jullie vrede. Ik geef jullie Mijn vrede. De vrede die Ik jullie geef, is een ander soort vrede dan de vrede van de wereld. Wees niet bang of verdrietig.’ (BB) Maar hoe krijg je de vrede van God in je leven? Dat lezen we in Filippenzen 4.

Wees niet bezorgd

Wees in geen ding bezorgd, maar laat uw verlangens in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God; en de vrede van God, die alle begrip te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten bewaken in Christus Jezus. Verder broeders, al wat waar is, al wat eerbaar is, al wat rechtvaardig is, al wat rein is, al wat lieflijk is, al wat welluidend is, als er enige deugd is en als er iets prijzenswaardigs is, beken dat. Wat u ook geleerd en ontvangen en gehoord en in mij gezien hebt, doe dat; en de God van vrede zal met u zijn.
– Filippenzen 4:6-9 (HSV)

In het bovenstaande Bijbelgedeelte gaat het niet zomaar om vrede. Het Griekse woord dat hier gebruikt wordt is ‘eirènè‘. Dit is hetzelfde als het Hebreeuwse woord ‘shalom‘. Shalom is een algeheel welbevinden of een leven in harmonie met anderen, met je omgeving en bovenal met God. Deze goddelijke vrede gaat veel dieper dan aardse vrede.

Laatst luisterde ik naar een toespraak van Bill Johnson over vrede. En hij zei het volgende: ‘In de wereld definiëren we vrede altijd met de afwezigheid van iets (geweld, pijn, onrust), maar in Gods Koninkrijk staat vrede voor de aanwezigheid van Iemand. Hierdoor kunnen we zelfs in tijden van geweld, ziekte, pijn of onrust zeggen dat we vrede ervaren.’

De vrede van God door gebed

In Filippenzen 4:6-7 lezen we één manier om de vrede van God te ontvangen. Gods vrede is het gevolg van het, onder dankzegging, bekend maken van je verlangens, door bidden en smeken. In praktische zin betekent dit dat we alles aan Hem mogen vertellen. Al onze zorgen, alles wat ons benauwd en verdriet of pijn doet. Vertel het aan Hem en Hij zal je vrede geven. Hij belooft niet dat Hij de zorgen of pijn of verdriet weg zal nemen. Maar Hij belooft wel dat Hij naast je zal staan, met je mee zal gaan en je vrede zal geven.

Werp al uw zorgen op Hem, want Hij zorgt voor u.
– 1 Petrus 5:7 (HSV)

De vrede van God door te doen

In Filippenzen 4:8-9 gaat het om actie. Als navolgers van Jezus worden we opgeroepen om te streven naar al wat rein is, al wat lieflijk is, al wat welluidend is, al wat prijzenswaardig en vol deugd is. En wat is het gevolg? De God van vrede (= Jehovah Shalom) zal met ons zijn. De vrede waar het in Gods Koninkrijk om gaat. Wat een prachtige belofte!

Aan de slag!

Ik bid je toe dat je, ondanks alle pijn, ziekte, verdriet, tegenslagen en onrust die je in het leven kunt hebben, de vrede van God mag ervaren in je hart en gedachten.

You are peace to a restless soul. Peace when my thoughts wage war. Peace to the anxious heart. That’s who You are. That’s who You are. You are peace when my fear takes hold. Peace when I feel enclosed. Peace when I loose control. That’s who You are. That’s who You are.

Luister tot slot naar het lied P E A C E van Hillsong Young & Free.

Deze overdenking verscheen eerder op Zij Lacht en is geschreven door oud-schrijfster Stefanie.

Deel deze overdenking

  1. Sjanetta schreef:

    Wat een hele mooie omschrijving!
    Ik ga ermee aan de slag!
    Dankjewel!

  2. J. A. Karels schreef:

    Mooi – hoop dar iedereen het leest en er naar handelt / gaat doen / ga zo door / Gods Zegen over jullie arbeid 🙏🙌

  3. Melle Vos schreef:

    Mooie overdenking die ik voor mocht lezen op kerstavond 2022 in een gezin met kinderen en ouders waar verdriet en gebrokenheid heerst. Hopende dat we de vrede van God in praktijk mogen brengen en ervaren in ons leven.

  4. Karin Van der kraan schreef:

    Heel mooi, om te lezen , te luisteren naar de podcast.
    Het stimuleert mij , om verder te onderzoeken,in de bijbel .
    Maar ook zonder kennis,van het woord van God, maar met een hartsverlangen , heb ik heel veel genade mogen ontvangen.
    Zowel van mensen, door Hem , als persoonlijk van God zelf .

    Heel veel liefs en Genade van God.toegewenst.
    Alleen Hij is goed!

    Zijn liefdevolle nabijheid, toegewenst.
    Hgr karin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap