Vijf tips om met je bezorgdheid om te gaan

15

dec

Christa Noteboom

“Wat ik het meest spannend vind, is of het wel goed blijft gaan.” Begin twintig waren we en we zaten in de studeerkamer van onze voorganger. Nog een paar maanden, dan zouden we gaan trouwen. En dat vond ik bést een uitdaging. De cijfers liegen er niet om: bijna twee op de vijf huwelijken loopt uit op een scheiding. Daarnaast had ik thuis geen voorbeeld gekregen van een goed huwelijk. Misschien herken je wel iets van de bezorgdheid die ik voelde. We weten niet of we morgen gezond zijn, of we elke dag van ons leven financieel rond kunnen komen, of we een relatie krijgen en áls we die krijgen, of die bestand is tegen de stormen van het leven. Wat kunnen we doen, als we voelen dat we niet de controle hebben over alle aspecten van ons leven?

Onze voorganger had de gave om goed te kunnen luisteren en wijze antwoorden te geven. Zijn antwoord kwam, toen hij ons op onze bruiloft deze tekst meegaf:

“Wees over niets bezorgd, maar vraag God wat u nodig hebt en dank hem in al uw gebeden. Dan zal de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, uw hart en gedachten in Christus Jezus bewaren.”
(Filippenzen 4: 6-7, NBV)

Wees niet(s) bezorgd

Het eerste stukje van de tekst vind ik opvallend. Paulus zegt niet tegen ons dat we niet bezorgd moeten zijn. Hij daagt ons uit om over niets bezorgd te zijn. En dat is best veel… Hoe kunnen we het voor elkaar krijgen om ons geen zorgen te maken als het leven tegenzit of als we de toekomst niet kunnen overzien?

1. Wees blij

In vers 4-5 staat:

“Laat de Heer uw vreugde blijven; ik zeg u nogmaals: wees altijd verheugd. (…) De Heer is nabij.”

De Heer is nabij: Hij is maar één gebed bij jou vandaan – zelfs nog dichter bij: Hij is in je hart. Laat Hém je vreugde zijn. Als je blij bent. Als je verdrietig of bang bent. Als Bezorgdheid zich achter een gordijn verstopt heeft, om erachter vandaan te komen zodra hij denkt dat niemand kijkt. Wees blij, want Jezus is in je buurt.

2. Vraag

En… vraag God wat je nodig hebt: al die dingen die nodig zijn om Bezorgdheid (en niet Jezus) buiten de deur van je hart te zetten.

3. Dank

Als kind luisterde ik graag naar de verhalen die de juf vertelde over Jezus. Één verhaal vond ik maar verdrietig: het verhaal van de tien mannen, die aan lepra leden. Geweldig, hoe blij ze waren toen Jezus hen beter maakte. Maar zó zielig voor Jezus, dat er maar eentje terug kwam om ‘dank U wel’ te zeggen. Jezus is dan wel niet zielig, maar hoe gaaf is het om Hem te danken?! Niet alleen de keren dat ons opviel hoe Hij ons geholpen heeft, maar in elk gebed. Zoals Betsie ten Boom in het concentratiekamp zelfs dankte voor de vlooien. Niet omdat ze er blij mee was, maar omdat de Bijbel zegt: ‘dank onder alles.’ De vlooien bleken uiteindelijk een zegen te zijn, omdat de soldaten niet binnen durfden komen en de vrouwen zo toch een beetje een eigen, veilige plek hadden.

4. Ontvang

God zegent het als we onze bezorgdheid op deze manier aan Hem overgeven. Dat wil niet zeggen dat Hij precies doet wat wij Hem vragen, maar wel dat we van Hem bovennatuurlijke vrede zullen ontvangen. Die vrede bewaart ons hart en onze gedachten in Christus Jezus. Geen bezorgd gevoel meer. Geen malende gedachten. Maar: Jezus’ nabijheid en zijn vrede in ons gevoel en ons verstand.

5. Wees positief

Wat we nog meer kunnen doen om bezorgdheid buiten de deur te houden?

“Ten slotte, broeders en zusters, schenk aandacht aan alles wat waar is, alles wat edel is, alles wat rechtvaardig is, alles wat zuiver is, alles wat lieflijk is, alles wat eervol is, kortom, aan alles wat deugdzaam is en lof verdient. Doe alles wat ik u heb geleerd en overgedragen, wat ik u heb verteld en laten zien. Doe het, en de God van de vrede zal met u zijn.”
(Filippenzen 4:8-9)

Een bekende uitspraak zegt: ‘Wat je aandacht geeft, groeit’. Geef al het goede, mooie en positieve aandacht in je gedachten, dan zal dat groeien in je leven. Doe de dingen die de Bijbel je leert. Wees je er bewust van dat Jezus altijd (meer dan) in de buurt is. Dan zal Vrede de deur van je leven binnenwandelen, zodat er voor Bezorgdheid geen plaats meer is – ook niet ergens achter het gordijn van je hart.

Aan de slag!

Zoek naar een (andere) Bijbeltekst over bezorgdheid. Hier kun je een paar voorbeelden vinden. Verwerk de tekst op een creatieve manier, zoals:

  • Schrijf de tekst over op een briefje en leer het vandaag uit je hoofd;
  • Handletter er een mooie kaart/boekenlegger van;
  • Gebruik het voor een nieuwe songtekst;
  • Ontwerp een Facebookcover of Insta-foto en deel deze op jouw profiel;
  • Maak een poster en hang het boven je bureau;
  • Schrijf een gedicht of Spoken Word n.a.v. de tekst;
  • Stuur een brief naar iemand die deze tekst goed kan gebruiken;

Bedenk over welke dingen jij je zorgen maakt en gebruik de teksten van vandaag om jouw bezorgdheid te laten vervangen door Gods vrede!

PS: Deel je jouw creatieve verwerking met ons via Facebook of Instagram?

Deel deze overdenking

  1. Kim schreef:

    Dankjewel Christa! Wat een heerlijkheid te mogen weten dat “Jezus altijd (meer dan) in de buurt is” :’) Zo stom dat ik het zelf zo vaak niet genoeg besef :(… Dankjewel <3 en Gods zegen!

  2. Hannie schreef:

    Dank je!
    Ik heb een paar weken geleden de facebook lives gevolgd van Max Lucado over dit onderwerp (heeft hij tevens een boek over geschreven) en deze bijbeltekst.
    Voor diegene die er behoefte aan hebben, want angst en bezorgdheid kan grote vormen aannemen in een mensenleven, zijn deze besprekingen van Max L misschien een welkome aanvulling

  3. Tabitha van Vliet schreef:

    Wat mooi!
    Deze overdenking was / is voor mij wel toepasselijk. De afgelopen 3 weken werd mijn hoofd onbewust erg in beslag genomen door zorgen. Zelf kon ik de zorgmakende gedachten niet goed onder woorden brengen en schenkt er daarom ook geen aandacht aan. Dit uitte zich in hevige slapeloosheid. En dat 3 weken lang.. dat put je behoorlijk uit. Tot dat God mij in gesprek liet komen met twee hele lieve bijzondere vrouwen in mijn leven: mijn life-coach en mijn moeder. Door deze gesprekken heen bevestigde God waar mijn slapeloosheid vandaan kwam. In die twee gesprekken kon ik naderhand mijn hart luchten. Want, ze hadden mij heel erg geholpen in het relativeren en het op een rijtje zetten van de dingen die mij bezighouden. Na afloop ervaarde ik zoveel rust en vrede. Alsof er een grote last van me af viel. Zo fijn was dat! Sinds vandaag slaap ik ook weer goed 🙂 en daar wil ik God heel erg voor bedanken! God werkt ook door de mensen heen om mij heen; om zo Zijn rust en vrede te kunnen geven aan iedereen. Bedankt voor deze mooie overdenking!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap