Hoe ga je als christen om met de gebrokenheid in de wereld?

14

dec

Stefanie

Laatst kreeg ik de volgende vraag: “Jij gelooft toch in God? Maar hoe kan je in een God geloven terwijl er zoveel pijn en ellende in deze wereld is? Hoe kan er een God zijn als onschuldige mensen ongeneeslijk ziek worden of als mensen elke dag te maken hebben met een onveilige situatie, omdat ze in een oorlogsgebied leven?” Een hele eerlijke vraag. Een hele begrijpelijke vraag. En tegelijkertijd ook een hele moeilijke vraag. Want de gebrokenheid in de wereld valt niet te ontkennen. De wereld waarin wij leven is allesbehalve perfect. Hoe ga ik als christen om met de gebrokenheid in de wereld en hoe zie ik God in dit plaatje?


Ik kan je alvast vertellen dat ik zeker niet alle antwoorden heb. Er zijn genoeg dingen die ik niet begrijpen kan. Ook ik heb genoeg vragen waar ik het antwoord (nog) niet op weet. En dat is ook helemaal niet erg. We mogen vragen hebben, en we hoeven niet alles tot in detail te begrijpen. Ook dat is juist de kracht van geloven. Ondanks mijn eigen twijfels en vragen, heb ik toch geprobeerd om een antwoord te geven op de bovenstaande vraag. Wil dat zeggen dat ik hét antwoord heb? Absoluut niet. Ik wil je vooral uitdagen en oproepen om zelf over dit onderwerp na te denken, zodat je jouw eigen visie kunt vormen en kunt groeien in geloof!

Gebrokenheid in de wereld

Zoals eerder gezegd valt de gebrokenheid in de wereld niet te ontkennen. Er zijn natuurlijk al heel veel boeken over dit thema geschreven. Het is een thema dat veel vragen opwekt, bij christenen maar juist ook bij niet-christenen. Wij leven in een wereld waar we dagelijks pijn, verdriet en lijden zien. Als het niet in je eigen leven is, dan wel op het nieuws of in het leven van anderen. Een gevolg van de zondeval.

In het begin van de schepping was alles goed. Perfect zelfs. Precies zoals God het had bedoeld. Tot het moment kwam dat Eva werd verleid door satan, samen met Adam at van de verboden vrucht en tegen God was ingegaan. Vanaf dat moment kwam de zonde in de wereld en daarmee ook de gebrokenheid. En die gebrokenheid komt niet alleen in het leven van niet-christenen voor. Ook wij christenen hebben te dealen met de gebrokenheid in de wereld, want God neemt de gebrokenheid niet weg. Maar dat wil niet automatisch zeggen dat God er niet is.

Ondanks alles hebben wij hoop

‘Wat ben je bedroefd, mijn ziel,
en onrustig in mij.
Vestig je hoop op God
eens zal ik hem weer loven,
mijn God die mij ziet en redt.’
(Psalm 42:6, NBV)

Zoals de psalmist in de bovenstaande psalm heeft geschreven, mogen wij onze hoop op God vestigen. Ondanks de gebrokenheid in de wereld hebben wij hoop. Wij mogen onze hoop stellen op JHWH – Hij die was, Hij die is en Hij die altijd zal zijn. Hij is erbij. In elke situatie.

Wij mogen onze hoop stellen op Jezus – God redt. Hij kent als geen ander de pijn, het lijden en het verdriet in deze wereld. Hij weet hoe het voelt om je teleurgesteld te voelen. Hij weet hoe het is om verraden te zijn. Hij heeft zelf de grootste eenzaamheid ervaren, is zelfs door God verlaten geweest. Als er Iemand is die met ons mee kan voelen, dan is het Jezus wel.

Tot slot mogen wij onze hoop stellen op een heerlijke toekomst. Want eens zal alles beter zijn. Eens zal er geen verdriet meer zijn, eens zal er geen pijn meer zijn, eens zal er geen oorlog meer zijn.

‘En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de eerste hemel en de eerste aarde bestonden niet meer. En de zee was er niet meer. En ik (Johannes) zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, uit de hemel neerdalen, bij God vandaan. Ze zag er uit als een bruid die zich voor haar bruidegom heeft mooi gemaakt. Vanuit de hemel hoorde ik een stem luid zeggen: “Dit is de plaats waar God voortaan bij de mensen zal wonen. Zij zullen zijn volk zijn en God Zelf zal bij hen zijn. Hij zal hun God zijn. Hij zal alle tranen van hun ogen afvegen. En de dood zal er niet meer zijn. Niemand zal nog verdrietig zijn, treuren of pijn hebben. Want de eerste dingen zijn voorbij.” En Hij die op de troon zit, zei: “Ik maak alles nieuw!” Tegen mij zei Hij: “Schrijf dit op. Want mijn woorden zijn waar. Ik zal doen wat Ik heb gezegd.”’
(Openbaring 21: 1-5, BasisBijbel)

Aan de slag!

Luister naar het lied Eens van de band Lev. Een lied waar ze zingen over de heerlijke toekomst die ons te wachten staat. Eens zal er vrede zijn, maar tot die tijd hebben wij te maken met de gebrokenheid in de wereld. Het leven op aarde is niet altijd makkelijk. Soms zelfs heel zwaar. Maar wij hoeven niet alleen te strijden, God is met ons, Hij is aan onze zijde en Hij strijdt met ons mee. Totdat we mogen genieten van de hemelse vrede en heerlijkheid mogen we ons vastklampen aan Jezus’ woorden in Johannes 16.

“Maar houd moed: Ik heb de wereld overwonnen!”

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Wat een mooie, bemoedigende blog! Dankjewel lieve Steef❣️
    Jezus te kennen als mijn persoonlijke Verlosser, Hij die elke dag met mij meegaat, mij helpt, mij leidt, mij steunt, mij draagt , mij troost, mij ziet en een heerlijke toekomst voor mij heeft ! Prijs de Heer🙌🏻

  2. Wiedy schreef:

    Mooie blog, prachtig lied en een geweldige toekomst. Dank je wel Stefanie.

  3. Kim schreef:

    Dankjewel voor de herinnering aan deze prachtige belofte! :’) De Heer zij geprezen, nu, en tot in alle eeuwigheid’ <3 God rijke zegen Stefanie 🙂 en nogmaals dankjewel!

  4. Liza de Jonge schreef:

    Prachtig Steef ♥️

  5. Carola schreef:

    Een HEERlijk vooruitzicht 💖

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap