Jij kunt met jouw karakter God dienen!

04

jul

Marie Tulin van Ekeren

Houd jij ook zo van die persoonlijkheidstestjes? Van grappige quizzen zoals ‘Welke Disneyprinses ben jij?’ tot diepgaande testen zoals de Enneagramtest of de teamrollen van Belbin. Deze testen zeggen wat over jouw sterkste eigenschappen, en jouw valkuilen. Ze laten zien dat God jou uniek geschapen heeft, en dat jij met jouw eigen eigenschappen God kan dienen. Geloof je dat? Dat jij met jouw karakter een verschil kunt maken voor een ander?

Ik vind het zo fascinerend dat we als mens allemaal anders zijn. Dat we met ons eigen karakter iets moois aan de wereld kunnen toevoegen. Ik denk niet dat we per toeval zijn wie we zijn. Kijk eens welke woorden David in Psalm 139 gebruikt om uit te drukken hoe God ons heeft geschapen en bedacht heeft. David zegt dat God ons ‘geweven’ en ‘geborduurd’ heeft (vers 13 & 15, HSV). God is dus nauwkeurig te werk gegaan.

Toen God ons schiep was dat een kwestie van handwerk. Hij weefde de patronen in ons waarmee wij informatie verwerken, en hoe wij onze ideeën ordenen of vormgeven. Hij schonk ons een speciale aandacht en interesse voor bepaalde onderwerpen in het leven. Wat maakt dit ook ons als gelovigen een bonte en veelzijdige verschijning!  

Verschillen in karakters, een uitdaging of geschenk?

Om heel eerlijk te zijn zie ik verschillen tussen mensen ook weleens als een uitdaging. Als ik iemand tegenkom die heel anders is dan ik, en het klikt niet meteen, dan ervaar ik dat weleens als onwennig, ongemakkelijk of, oké heel eerlijk, gewoon een beetje irritant. Aan de andere kant kan ik iemand met een heel ander karakter dan het mijne ook erg intimiderend vinden. Verschillen in persoonlijkheid vormen dan een voedingsbodem om mezelf steeds met diegene te vergelijken. Zij is creatiever dan ik, zij kan veel beter opschieten met iedereen, zij is veel evenwichtiger, zij is veel krachtiger… En zo gaat de lijst dan eindeloos door.

Heb jij dat ook weleens? Dat je moeite hebt om gewoon te zijn zoals je bent wanneer je anderen ontmoet die heel anders in elkaar zitten dan jij? Misschien twijfel je weleens aan jouw kunnen, of aan jouw waarde als persoon wanneer je iemand ontmoet die in jouw ogen veel ‘leuker’ is dan jij. Of misschien denk je anderzijds weleens ongeduldig: ‘Ik kan niet begrijpen dat iemand zo kan zijn. Hoe ik het zie, is toch veel logischer?!’ Die twee kanten ervaren we allemaal weleens, denk ik. Maar God heeft een betere weg voor ons dan de weg van vergelijking of frustratie! We mogen Hem allemaal dienen met ons eigen karakter.

Verschillend, maar allemaal hetzelfde doel: God dienen!

In Gods ogen is niemand beter dan een ander. ‘U bent allen één in Jezus Christus,’ staat er in Galaten 3:28b (NBV). We zijn allemaal even zondig, en we zijn als gelovigen allemaal verlost door dezelfde Redder. Dat maakt ons één in Jezus Christus. Vanuit Christus mogen wij onszelf uitstrekken naar anderen, om hen zo te dienen. Precies zoals we zijn, want met ons eigen karakter vullen we elkaar aan. Dit leidt uiteindelijk tot opbouw en ondersteuning van elkaar. We vullen elkaar aan waar nodig. We geven datgene waar een ander minder van te geven heeft. En als we elkaar zo dienen met ons karakter, dan dienen we in essentie God daarmee. 

Paulus legt dit uit in 1 Korinthe 12, waarin hij zegt dat we allemaal een schakeltje van een groter geheel zijn. Hij gebruikt hiervoor het lichaam als vergelijking, en zegt dat elke gelovige een onderdeel is van ditzelfde lichaam. ‘Een lichaam is een eenheid die uit vele delen bestaat; ondanks hun veelheid vormen al die delen samen één lichaam. Zo is het ook met het lichaam van Christus.’ (vers 12, NBV)
Gelovigen kunnen dus niet zonder elkaar. Ondanks dat we allemaal verschillend zijn, werken we samen aan hetzelfde doel: God dienen.

Maar is mijn karakter wel geschikt?

Maar misschien denk je weleens ontmoedigd: ‘Ja, maar als ik wat geduldiger was geweest, dan was ik een veel betere gelovige.’ Of: ‘Als ik een vlotte babbel had, dan had ik veel meer kunnen betekenen voor mijn naaste.’ Paulus zegt over dit vergelijken heel treffend: ‘Als de voet zou zeggen: Ik ben geen hand, dus ik hoor niet bij het lichaam,’ hoort hij er dan werkelijk niet bij?’ (vers 15, NBV)
Hoor jij er dan daadwerkelijk niet bij omdat je een bepaalde karaktereigenschap mist of omdat je dingen anders beleeft? Nee, zegt Paulus, het is juist heel goed dat iedere gelovige verschillend is, want zo kan iedereen andere taken en rollen vervullen in Gods Koninkrijk!

Hoe dien je dus God met je karakter? Eigenlijk gewoon door Gods leiding in jouw leven te aanvaarden, en door vervolgens dit eigen pad te volgen in je dagelijkse bezigheden en in je ontmoetingen met andere mensen. Besef dat jij al een eigen manier van denken, doen en leven hebt, die tot inspiratie en zegen kan zijn voor anderen. Zo kun jij op jouw eigen manier bijdragen aan Gods koninkrijk, misschien wel zonder dat je je hier zelf altijd van bewust bent. Het kan hem al zitten in de kleine dingen:

  • Jouw opgewektheid waardoor het leven een stukje lichter lijkt;
  • jouw interesse in anderen, waardoor zij het gevoel krijgen dat ze belangrijk zijn;  
  • jouw oog voor detail, waardoor je dingen opmerkt die anderen over het hoofd zien;  
  • jouw leiderschap waar anderen op mogen steunen wanneer zij een situatie niet overzien;  
  • jouw geduld dat de gespannen sfeer laat zakken;
  • en dus jouw eigen karakter, waardoor jij precies die taak kunt oppakken in het dienen van God en de ander, die een ander liever overslaat!

Aan de slag!

  • Ga bij jezelf eens na hoe jij naar jouw karakter kijkt. Ben je dankbaar voor jouw mooie eigenschappen, of vind je het verleidelijk om jezelf vaak te vergelijken met anderen? Breng dit in gebed bij God en dank Hem dat jij een eigen onderdeel mag zijn in ‘lichaam van gelovigen’ en in het dienen van Hem.
  • Doe de test: ‘Op welk bijbels figuur lijk jij?’. Ontdek de bijzondere eigenschappen van het Bijbelse figuur waarop jij lijkt, en leer meer over de manier waarop hij of zij God diende. 

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Dankjewel Marie Tulin, een mooie blog!

  2. Joke schreef:

    Deze overdenkingen sluiten vrijwel altijd naadloos aan op mijn eigen situatie. Bijzonder. Gister zat ik nog te denken; geeft het allemaal wel, wordt het wel gezien, maak ik wel een verschil, en dan dit tegenkomen! Wauw. God is goed.

  3. Nanda schreef:

    Mooie blog. Sla hem op om met de tieners van de gemeenschap te behandelen. Tnx

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap