Jij kijkt altijd samen met God naar de regenboog!

17

mei

Irene Poot

Een typisch cliché uit romantisch films is het kijken naar dezelfde maan. Vaak zijn de twee geliefden ver weg van elkaar, maar elke avond kijken ze naar dezelfde maan en dan voelen ze zich toch wat dichter bij elkaar. Maar wist je dat wij in feite ook zo’n maan hebben? Namelijk de regenboog! En als wij naar de regenboog kijken, dat er dan ook Iemand, die soms ver weg voelt, naar dezelfde regenboog kijkt? Namelijk God! Dus net als die verliefde stelletjes met hun maan in de romantische films die ik te vaak heb gezien, kunnen wij naar de regenboog kijken en misschien voelen wij ons dan ook wel dichter bij God…

God geeft de regenboog als belofte

In Genesis staat het verhaal van de zondvloed, waarin God heel de aarde laat overstromen. Alleen Noach, zijn gezin, en tweetallen van alle dieren, worden gered. Als na 40 dagen het water weer zakt en Noach en alle dieren de ark weer uit kunnen, maakt God een belofte aan Noach. Hij zal de aarde nooit meer wegvagen door een overstroming.

“En God zei tegen Noach en zijn zonen met hem: En Ik, zie, Ik maak Mijn verbond met u, met uw nageslacht na u, en met alle levende wezens die bij u zijn: de vogels, het vee en alle dieren van de aarde met u; van alles wat uit de ark is gegaan, tot alle dieren van de aarde toe. Ik maak Mijn verbond met u, dat niet meer alle vlees door het water van een vloed zal worden uitgeroeid, en dat er geen vloed meer zal zijn om de aarde te gronde te richten. En God zei: Dit is het teken van het verbond dat Ik geef tussen Mij en u, en alle levende wezens die bij u zijn, alle generaties door tot in eeuwigheid:

Mijn boog heb Ik in de wolken gegeven; die zal dienen als teken van het verbond tussen Mij en de aarde. Het zal gebeuren, als Ik wolken boven de aarde breng en de boog in de wolken gezien wordt, dat Ik aan Mijn verbond zal denken, dat er is tussen Mij en u en alle levende wezens van alle vlees. Het water zal niet meer tot een vloed worden om alle vlees te gronde te richten. Als deze boog in de wolken is, zal Ik hem zien, en denken aan het eeuwig verbond tussen God en alle levende wezens van alle vlees dat op de aarde is. God zei dus tegen Noach: Dit is het teken van het verbond dat Ik gemaakt heb tussen Mij en alle vlees dat op de aarde is.”

– Genesis 9: 8-17 (HSV)

Wat mooi dat God zo’n belofte maakt! Een belofte die wij vandaag de dag ook nog steeds kunnen zien in de natuur.

God wordt herinnerd aan zijn belofte

In de bijbeltekst van Genesis zegt God dat Hij de regenboog ook zal zien, waardoor ook Hij wordt herinnerd aan zijn verbond met ons. Maar in Openbaring lezen we dat God niet alleen wordt herinnerd aan zijn verbond als wij ook een regenboog zien, maar God heeft altijd een regenboog.

“En Hij Die daar zat, zag eruit als de stenen jaspis en sardius. En er was een regenboog rondom de troon, die eruitzag als een smaragd.” – Openbaring 4: 3 (HSV)

Om Gods troon staat een regenboog. Gods troon wordt dus omkranst met een teken van zijn verbond met ons. Hij wordt dus altijd herinnerd aan zijn belofte aan jou.

Waarom de regenboog toepasselijk is

Het mooie van de regenboog is dat het ontstaat wanneer zonnestralen door regendruppels heen gaan. De zondvloed ontstond doordat het weken achter elkaar regende. In dit geval staat regen dus voor iets negatiefs, iets schadelijks. Als hier echter de zon doorheen straalt, ontstaat er iets prachtigs: de regenboog.

God belooft, ondanks onze zonden en ontrouw, zijn genade en trouw met deze regenboog. God belooft met zijn licht door onze zonden heen te stralen, waardoor er juist een regenboog zichtbaar wordt. Een teken dat God jou niet laat verdrinken, maar voor je zal zorgen.

God ziet de regenboog ook

Soms kan God ver weg voelen en vraag je je af of Hij nog wel weet dat je bestaat. Bedenk dan dat God iets heel zichtbaars heeft gegeven aan ons, zodat wij weten dat Hij er altijd is. In vers 16 in Genesis zegt God:

“Als deze boog in de wolken is, zal Ik hem zien, en denken aan het eeuwig verbond tussen God en alle levende wezens van alle vlees dat op de aarde is.” – Genesis 9:16 (HSV)

Natuurlijk hoop ik dat je vandaag een regenboog zal zien! Maar sta er eens bij stil, de volgende keer dat je een regenboog ziet, dat God hem ook ziet. Dus in feite kijken jullie samen naar het teken dat God voor je zal zorgen…

Aan de slag!

Als er vandaag helaas geen regenboog zichtbaar is, maak dan zelf eens een regenboog. Bedenk een creatieve manier om een regenboog te maken. Dit kan met touw, verf, potlood of misschien heb je een ander idee. Hang hem op een mooi plekje als herinnering van Gods verbond met jou!

Extra opdracht voor de mama’s onder ons: maak samen met je kind(eren) een regenboog en vertel ze over de belofte van God. Zodat ze deze belofte altijd zullen herinneren als ze de regenboog zien!

Zo maak je een miniregenboog:

  • Pak een plantenspuit
  • Ga met je rug naar de zon staan
  • Spuit water in de lucht en kijk naar de zwevende druppels
  • Tadaa, je eigen regenboog!

Deel deze overdenking

  1. Kim schreef:

    Zo mooi :” ‘) ✨ Dankjewel! 🤍🙏

  2. Griet schreef:

    Hallo,
    Ik vind een regenboog prachtig, bij de trouwerij van mijn zoon kreeg ik een mooie foto met een regenboog.
    Nu zag ik bij de action regenbogen te koop van hout, deze wil ik kopen voor mijn buren in de straat en uitdelen met de Bijbeltekst.
    Zo kwam ik bij jullie terecht. Bedankt voor jullie uitleg. Groeten van Griet Blankestijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap