Jij bent gemaakt om te floreren, te groeien en te bloeien

03

aug

Gastblogger

Ik hoor de bekende intro al, en voel de emotie in mijn buik opkomen. Bijna elke dag hoor ik het lied weer voorbij komen uit de afspeellijst van mijn dochter. Veel van die liedjes die voorbij komen vind ik niet zo geweldig, maar dit lied raakt mij enorm. Het is het lied van Katy Perry, Rise. De eerste zin is al gelijk zo raak;I won’t just survive Oh, you will see me thrive.” (ik zal niet alleen overleven, ik zal floreren) Ik weet niet hoe jij bent opgestaan vanmorgen? Misschien zie je wel enorm op tegen deze nieuwe dag, en sta jij op “standje overleven.” Ik geloof niet dat God het zo bedoeld heeft, dat wij ons door de dagen heen worstelen. Hij wil dat we floreren, op ons best zijn! Dat we met onze wortels gevestigd zijn in zijn liefde en vandaaruit groeien en bloeien.

Standje overleven

De omstandigheden waarin we ons verkeren kunnen soms enorm zwaar zijn. Als of je het gevoel hebt dat je maar tegen een berg op aan het lopen bent en het einde niet in zicht komt. Je begint al moe aan de dag, en eigenlijk weet je niet hoe je de dag weer door moet komen. Je staat op “standje overleven.”

Toch geloof ik niet dat wij hiervoor gemaakt zijn. Daar waar de vijand komt om te roven, te slachten en te vernietigen, is Jezus gekomen om ons leven en overvloed te geven. (Joh. 10:10) In Jezus is er een overvloed aan leven wat ons liefde, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing geeft. (Gal. 5:22-23; de vrucht van de Geest).

Gods plan is goed

Jij bent, als dochter van God, niet gemaakt om te overleven maar om te floreren, te groeien en te bloeien. Zelfs ondanks de omstandigheden. Nu hoor ik je al denken: ‘maar jij weet helemaal niet hoe mijn omstandigheden zijn, hoe kan je dat nu zo zeggen?’ Daar heb je gelijk in, dat weet ik ook helemaal niet. Desondanks hoop ik dat ik je mag bemoedigen met deze blog!

Wie kent niet het verhaal van Jozef die door zijn broers verkocht werd als slaaf? Jozef had meerdere keren in zijn leven te maken met zeer heftige omstandigheden, maar ondanks deze omstandigheden wist Jozef zich staande te houden en te floreren. Jozef wist dat God met Hem was en vertrouwde volledig op de zorg van God. Hij had niet voor niks die dromen gekregen, dat was Gods belofte voor zijn leven. De mensen rondom Jozef zagen ook dat God met hem was. Jozef kon floreren omdat hij volledig vertrouwde op het plan van God met zijn leven.

Gods plan met jouw leven is ook goed, daar mag je op vertrouwen!

Je bent gemaakt om te floreren

Jozef leefde een leven waarin hij elke keer God zocht, en dat konden anderen aan hem zien.

Het is Gods wil en verlangen dat ook jij in afhankelijkheid van Hem leeft, je vertrouwt op zijn beloften.

Maar gelukkig is de man die op de Here vertrouwt en al zijn geloof en hoop op Hem richt. Hij lijkt op een boom die aan een rivier staat, een boom die geen last heeft van de hitte en niet lijdt onder de maandenlange droogte. Zijn bladeren blijven groen en hij blijft vrucht dragen.
(Jer. 17:7-8 HTB)

Door Gods woord te bestuderen leer je Hem steeds beter kennen. Als je Hem en zijn liefde voor jou steeds beter leert kennen, zullen je wortels steeds dieper en sterker komen te staan. Steeds verder en dieper naar die waterstroom. Jezus leven, het levende water, zal door jou heen gaan stromen en zal zijn vrucht voort brengen. Zelfs als het vuur je aan de schenen ligt of het water je aan de lippen staat. Jij hoeft niks anders te doen om vrucht te dragen dan aangesloten te blijven op die Waterstroom. (Joh. 15:1-17) Jouw enige verandwoordelijkheid is dus om te verblijven in Hem, Gods zorg is dan dat jij vruchten voort zal brengen. Niet jij zelf, maar Hij zal zich zichtbaar maken door jou heen!

Hem kennen en bekend maken

God heeft jou dus niet bedoeld om ook deze dag weer te overleven, maar om te floreren. Om te groeien in zijn woord en vrucht te dragen. Hij wil dat je hem steeds beter leert kennen en aangesloten blijft op die eeuwige waterstroom van genade. Gods woord belooft dat dit vrucht zal geven. Van die vrucht mag jij ook weer uitdelen, God bekend maken aan anderen.

Als we nog eens kijken naar het leven van Jozef zien we dat de mensen om hem het aan Jozef zagen dat God met hem was. Het enige wat Jozef deed was blijven vertrouwen in God, zelfs in de diepte van zijn ellende. Jozef liet zich niet leiden door de situatie waar hij in zat, wat hij ervaarde of voelde maar bleef aangesloten op de Bron en floreerde.

Aan de slag!

Het lied van Katy Perry gaat verder:

I won’t just conform No matter how you shake my core
‘Cause my roots—they run deep, oh

Oh, ye of so little faith. Don’t doubt it, don’t doubt it
Victory is in my veins. I know it, I know it
And I will not negotiate. I’ll fight it, I’ll fight it
I will transform

When the fire’s at my feet again. And the vultures all start circling
They’re whispering, “You’re out of time,”
But still I rise

De boodschap die ik persoonlijk uit het lied haal, wil ik over je uit bidden:

Lieve ……. Pas je niet aan je omstandigheden aan. Hoe de vijand je ook aan het wankelen wilt brengen. Je bent geworteld in de Liefde. Ben je klein van geloof? Twijfel niet. Overwinning zit in je bloed, want in Christus ben je meer dan een overwinnaar! Onderhandel niet met het wereldse, maar strijd de goede strijd. En je zult transformeren naar het beeld van Jezus.

Ook al staat het vuur je aan je schenen en zegt de vijand dat het niks meer met je wordt.
Sta op in Zijn opstandingskracht!
Je zult floreren, groeien en bloeien.
In Jezus’ naam, AMEN

Bovenstaand lied deed mij denken aan het lied “Thrive” van de Casting Crowns. Luister als afsluiting naar dit gave lied.

Wil je meer verdieping maak de komende periode eens tijd om deze korte “Thrive” studies van de Casting Crowns te bekijken, echt een zeer waardevolle aanvulling!

Deel 1

Deel 2

Deel 3

Bronnen

Take the thrive challenge

Ontdek de artiest in jou, Els Harog en Ilse Kleijer.

Deel deze overdenking

  1. Kim schreef:

    Lieve Carola,
    Heel erg veel dank voor deze waardevolle bemoediging en gebed :’)…
    Veel Liefs & Gods rijke zegen

  2. Joke schreef:

    Wat komen deze woorden op het juiste moment. Heb een half jaar thuis gezeten met een burn-out. Ben Uitvaartondernemer en ga vanmiddag weer mijn eerste uitvaart doen na 7 maanden. Heb er heel veel zin in. Maar vanmorgen kreeg ik een telefoontje dat mijn oudst zoon van 33 zijn betaalverplichtingen niet voldoet. En als gevolg daarvan zijn huisje uit moet. Hij heeft een drugsverleden, dus we houden ons hart vast,
    Wij zeggen altijd de satan doet weer zijn werk. Maar ons hele leven weten wij ons gedragen door God. Hij is onze houvast. Maar jullie begrijpen dat het vanmiddag best wel spannend is om na zo lange tijd weer een uitvaart te gaan doen. En dan probeert de satan mij weer onderuit te halen. Maar gelukkig zijn mijn wortels diep verankerd in mijn Heer en Heiland.
    Maar deze woorden komen oo het juiste moment. Toeval???? Nee het valt je toe. Gezegende dag verder .

  3. Jacomien schreef:

    Wauw, zo dankjewel Carola ♥️

  4. Maaike schreef:

    Lieve Carola,

    Heel erg bedankt voor uw mooie overdenking. Hij kwam precies op het goede moment! Ik ben op dit moment depressief en probeer daar, zo goed als ik kan, mee om te gaan. Heel lang deed ik dat door middel van automutilatie, maar daar ben ik nu gelukkig een aantal maanden mee gestopt (ik weet zeker dat God me daarbij geholpen heeft). Het blijft een moeilijk proces en sommige dagen kom ik dan ook beter door dan andere dagen. Op de dagen dat het wat minder gaat, heb ik soms het gevoel dat ik gewoon even niet meer weet hoe het leven “moet”, het voelt voor mij soms als overleven. Ik voel me soms zo alleen, machteloos en vol verdriet. Toevallig had ik gisteren, de dag voor mijn verjaardag, weer een van die mindere momenten. Vandaag was ik door alle drukte overdag nog niet toegekomen aan het lezen van de dagelijkse overdenking. Toen ik vanavond eindelijk eventjes rust had en hem las, deed het me echt goed om uw mooie woorden te lezen. Fijn dat God tot mij heeft kunnen spreken door deze prachtige overdenking van u. Bedankt dat u vandaag een lichtje in mijn leven was!

    Liefs, Maaike

  5. Carola De jong schreef:

    Lieve Kim, Joke Jacomien en Maaike, alle 4 bedankt voor jullie reactie en wat bemoedigend dat God jullie hiermee geraakt heeft!

    Lieve Joke, ik hoop dat je gisteren ondanks de omstandigheden in alle ontspannenheid je werk heb kunnen doen. Wat een heftig verhaal van je zoon. Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe. Blessings. X

    Lieve Maaike, wat dapper dat jij je verhaal met me deelt. Als eerst wil ik nog feliciteren met je verjaardag en God’s rijke zegen over je uitspreken. Dat dit nieuwe levensjaar een jaar mag worden waarin je genezing mag ontvangen van je depressie, dat hoop ik echt van harte! Beauty for ashes… Ik ben dankbaar dat ik een lichtje voor je heb kunnen zijn en God dmv deze overdenking zo tot je hebt kunnen spreken. God heeft je op het oog en houdt van jou!

    De Here geve u zijn zegen en bescherming, de Here geve u zijn nabijheid en inzicht, de Here geve u zijn genade, laat de Here zijn oog op u gericht houden en u vrede geven.
    Numeri 6:24‭-‬26 HTB
    https://bible.com/bible/75/num.6.24-26.HTB

    Liefs Carola

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap