Jij bent een prachtig stukje schepping!

03

sep

Irene Poot

Kan jij ook zo genieten van hoe mooi de natuur is? Hoe prachtig en verwonderlijk de bergen, bloemen en dieren zijn. Wat een geweldig stukje schepping van God! Maar waarom kunnen we dan soms zo neerkijken op een ander geweldig stukje schepping van God? Namelijk: onszelf…

Het is om moe van te worden! Al die meningen en eisen over hoe we er als vrouwen uit zouden moeten zien. We zijn zelfs zo doorgeslagen met z’n allen dat veel mensen foto’s van zichzelf aanpassen met Photoshop of Facetune zodat ze een compleet ander persoon worden. Iemand die niet bestaat, maar wel perfect zou zijn…

En hoe onzeker kan je hier van worden?! We worden constant geconfronteerd met wat er niet goed of mooi aan ons zou zijn.

Ikzelf ben geboren met een lichte paralyse aan mijn linker oog. Dit betekent dat als ik moe ben, mijn linker ooglid lager gaat hangen dan mijn rechter ooglid. Andere mensen zagen dit vaak niet eens, maar ik kon regelmatig niet anders meer zien dan dat ene scheve ooglid. Zoiets kleins kon toch zo veel impact hebben op hoe ik naar mezelf keek. Herken je dat?

Waarom kunnen we zo neerkijken op dat bijzondere stukje schepping van God? Onszelf…

God heeft ons wonderlijk gemaakt

God heeft jou zo mooi bedacht. En ook al vind je jezelf soms niet mooi, God vindt jou prachtig! Want jij bent Zijn geliefde dochter.

Sta je er weleens bij stil hoe wonderlijk jij bent? Hoe wonderlijk jij gemaakt bent?

Want Ú hebt mijn nieren geschapen,
mij in de schoot van mijn moeder geweven.
Ik loof U omdat ik ontzagwekkend wonderlijk gemaakt ben;
wonderlijk zijn Uw werken, mijn ziel weet dat zeer goed.
Mijn beenderen waren voor U niet verborgen,
toen ik in het verborgene gemaakt ben
en geborduurd werd in de laagste plaatsen van de aarde.
Uw ogen hebben mijn ongevormd begin gezien,
en zij alle werden in Uw boek beschreven,
de dagen dat zij gevormd werden,
toen er nog niet één van hen bestond.
– Psalm 139:13-16 (HSV)

Wat heeft God de mens bijzonder gemaakt. Ik kan me er altijd over verbazen hoe het lichaam werkt. Sommige dingen die als lelijk worden gezien, maar eigenlijk heel bijzonder zijn. Littekens, zodat je kon helen. Striae (stretch marks), zodat je kon groeien. Mijn hangende linker ooglid, zodat ik weet wanneer ik rust moet nemen.

Kijk met Gods ogen

In plaats van altijd maar naar onszelf te kijken met een oordelende blik, zouden we eigenlijk met Gods ogen naar onszelf moeten kijken. En in plaats van continu te zoeken naar wat er lelijk aan ons is, zouden we moeten zoeken naar wat goed aan God is.

Focus niet op hoe de wereld vindt dat jij er uit zou moeten zien. Focus je op hoe God jou ziet.

Kom, laten wij ons neerbuigen en neerbukken,
laten wij knielen voor de HEERE, Die ons gemaakt heeft.
– Psalm 95:6 (HSV)

Waarom zou de klei tegen haar pottenbakker zeggen: “Bah, waarom heeft deze pot zulke gekke oren?!” of: “Wat heeft u nu weer voor iets geks gemaakt?!” (vrij vertaald uit Jesaja 45:9). Waarom zeggen we dit allemaal wel tegen onszelf, terwijl God ons zo mooi gemaakt heeft?

Zou de klei niet tegen haar pottenbakker moeten zeggen: “Wat bijzonder hoe U deze pot maakte!”?

Laten we in plaats van met onze Photoshop- en sociale media-ogen eens met Gods ogen naar onszelf en elkaar kijken. Dan ga je pas echt de schoonheid van Gods schepping zien!

Aan de slag!

Deel deze overdenking

  1. Annet schreef:

    Zo, goedemorgen, das een mooie binnenkomer deze dag!💕

  2. Stella schreef:

    Goedemorgen,
    Mooi stukje, waar ook ik veel aan heb (vroeger altijd gepest, minderwaardigheid), dankje.

  3. Julia schreef:

    Wauw! Prachtige overdenking. Doet me met een ander perspectief kijken naar dingen 🧡

  4. Nel schreef:

    wat kunnen mensen elkaar veel pijn doen,door opmerkingen op ons eruit zien. Of de reclames al niet genoeg zijn. Ik ben al behoorlijk op leeftijd en ben er meer en meer achter gekomen dat al deze dingen pas na de zondeval Gen. 3 aan de order zijn gekomen. We waren naar Gods beeld geschapen en zijn de gelijkenis van God kwijt geraakt .Maar wonder als we weer gaan ervaren dat God ons weer het nieuwe leven wil schenken mogen we verder zien en verlangen naar de volmaaktheid ook van ons lichaam. Daaraan vast houden met als Helper Zijn Woord. Misschien makkelijk gezegd, maar ook dat blijft een strijd. Voor Hem zijn we volmaakt door Zijn bloed.. Kijk omhoog Hij wil ons helpen. Een Gezegende zondag

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap