Jij bent een parel in Gods hand, ook als je een kiezelsteen lijkt

19

jun

Eline

Goedemorgen zonnestraaltje! Terwijl ik de scherven van mijn gevallen ontbijtschaaltje opruim, zie ik in de spiegel dat mijn haar vandaag heeft besloten niet mee te werken. Ik krijg een mailtje dat ik mijn herkansing niet heb gehaald en nog één over dat ik niet terug hoef te komen na mijn sollicitatie. Ik heb te weinig geslapen en de wallen onder mijn ogen zijn groter dan die in Amsterdam. Een onchristelijke grap, ja, dat kan er ook nog wel bij. Ik heb mijn Bijbel toch al twee weken niet aangeraakt. Ik kon afgelopen zondag naar de kerk, maar in plaats daarvan heb ik uitgeslapen tot 14.00 uur. Helemaal niets loopt nog soepel, maar ik weiger toe te geven en te bidden voor hulp. Een parel in Gods hand? Ik ben toch echt meer een kiezelsteen hoor.  

Heel eerlijk, er zijn een heleboel dingen die ik beter zou kunnen doen. Ik lees niet iedere dag uit mijn prachtige Zij Lacht-bijbel, ik ga niet elke zondag naar de kerk en ik bid heel weinig. Maar vandaag luisterde ik naar een podcast, waarin de spreker zei dat God ons niet ziet zoals wij onszelf zien. Dat leek me best mogelijk. Want als God ons wel zou zien zoals wij onszelf zien, dan had Mozes nooit Gods volk uit Egypte geleid, en was Jona nooit naar Ninevé gegaan. Zij zagen zichzelf als kiezelsteen, maar God zag ze als parels.  

“Nu dan, zie, het geschreeuw om hulp van de Israëlieten is tot mij gekomen. En Ik heb ook de onderdrukking gezien waarmee de Egyptenaren hen onderdrukken. Nu dan, ga op weg. Ik zal u naar de farao zenden, en u zult Mijn volk, de Israëlieten, uit Egypte leiden. Mozes zei echter tegen God: Wie ben ik, dat ik naar de farao zou gaan en de Israëlieten uit Egypte zou leiden? En Hij zei: Voorzeker, Ik zal met u zijn, en dit zal voor u het teken zijn dat Ík u gezonden heb: Als u het volk uit Egypte geleid hebt, zult u God dienen op deze berg. “ 
(Exodus 3: 9-12, HSV) 

Dit is de eerste keer dat Mozes overtuigd is dat hij niet goed genoeg is om werk voor God te doen. Maar God heeft hém uitgekozen voor de taak. En dat doet Hij niet zonder reden. God weet wat Mozes’ kwaliteiten zijn en Hij weet dat Mozes een goede leider zal zijn voor zijn volk. Maar Mozes zegt keer op keer dat hij het niet kan. Toch geeft God niet op. En hoewel Mozes niet ziet waarom God hem gebruikt, vertrouwt hij wel op God. Mozes gehoorzaamt God niet omdat hij het met Hem eens is, maar omdat God gehoorzaamheid van hem vraagt.  

“Het woord van de Heere kwam tot Jona, de zoon van Amitthai: Sta op, ga naar de grote stad Ninevé en predik tegen haar, want hun kwaad is opgestegen voor Mijn aangezicht. Maar Jona stond op om naar Tarsis te vluchten, weg van het aangezicht van de Heere. Hij daalde af naar Jafo en vond een schip dat naar Tarsis ging. Hij betaalde de prijs voor de overtocht en daalde af in het schip om met hen mee te gaan naar Tarsis, weg van het aangezicht van de Heere.”  
(Jona 1: 1-3, HSV) 

Hetzelfde geldt voor Jona. Jona was ongehoorzaam. Typisch iets voor een kiezelsteen. Een ‘parel’ doet namelijk gewoon wat hem gevraagd wordt. Toch geeft God ook bij Jona niet op. Hij ziet iets in Jona wat wij misschien niet zien, wat Jona zelf ook niet zag. Het vertrouwen dat God heeft in zijn schepping zorgt ervoor dat Jona uiteindelijk doet wat God hem vraagt. 

“Het woord van de Heere kwam voor de tweede keer tot Jona: Sta op, ga naar de grote stad Ninevé en predik tegen haar de prediking die Ik tot u spreek. Toen stond Jona op en ging naar Ninevé, overeenkomstig het woord van de Heere.”
(Jona 3: 1-3, HSV) 

Ook Jona beseft dat hijzelf niet weet waarom God hem uitkiest om te prediken. Hij realiseert zich wel dat God gehoorzaamheid van hem vraagt, en hij besluit God te vertrouwen en te gehoorzamen.  

Misschien waren wij wel een kiezelsteen, maar God maakt ons tot een parel!

Een parel ontstaat als er wat zand of iets anders vies in een oester komt. De oester maakt de parel van iets onbenulligs, iets onbelangrijks. God doet dat ook met ons.
Misschien waren wij wel een kiezelsteen, maar God maakt ons tot een parel! Hij geeft ons de kracht die wij nodig hebben om Hem te dienen. Hij heeft ons gemaakt zoals we zijn. Hij helpt ons goed te leven, als wij Hem vertrouwen en Hem gehoorzamen. Hij houdt zo veel van ons, dat Hij ons maakt tot wie we kunnen zijn!  

Aan de slag! 

Zing een danklied voor God. Hij houdt zo veel van ons! Hij ziet een parel, waar wij misschien ‘alleen’ een kiezelsteen zien. Er zijn ontzettend veel liedjes die God eren, Hem aanbidden, maar een van mijn favorieten is How He Loves, hier gezongen door Passion. Sluit je ogen terwijl je helemaal opgaat in de tekst, en dank je Vader voor zijn liefde voor jou!  

Deel deze overdenking

  1. Majorie schreef:

    Dank weer. Prachtig beeld, die vergelijking parel en kiezelstenen.
    (klein foutje: van iets onbenullig iets onbelangrijks, moet belangrijk zijn..)

  2. Renee schreef:

    Het kinderliedje: ‘ Weet je dat de Vader je kent, weet je dat je van waarde bent, weet je dat je een parel bent een parel in Gods hand’. ( afgelopen zondag nog gezongen in de kerk)
    Zó geliefd ondanks al onze fouten of misstappen💖, prijs de Heer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap