Jezus nodigt je uit om rust te vinden bij Hem

04

mei

Gastblogger

Ik wist dat er iets moest veranderen, want zo ging het niet langer. Ik was moe, moe van het streven naar perfectie en het twijfelen over alle stappen die ik in het dagelijks leven moest maken. Daarbij had ik een verkeerd zelfbeeld en was constant maar bezig het andere mensen naar de zin te maken, ik was een echte people pleaser. Uitgeput en met zere schouders van de zware last die ik steeds weer op me nam, las ik de bijbeltekst op mijn telefoon: ‘Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven.‘ (Mattheüs 11:28, HSV)

Kom naar Mij toe

Deze bijbeltekst heb ik (medio 2008) ervaren als een persoonlijke uitnodiging van Jezus zelf, waardoor ik voorzichtig stapjes naar Hem toe heb durven zetten en uiteindelijk mijn leven aan Hem over heb durven geven. Alles in mij was op zoek naar rust, want ik raakte langzaam uitgeblust. Waar ik ook zocht, nergens kon ik rust vinden. Niet de rust die mijn ziel zo hard nodig had. En als ik rust vond dan was dat meestal maar van tijdelijke duur. Tot op een zekere dag ik deze bijbeltekst toegestuurd kreeg en ervoer dat dit de oplossing kon zijn waar ik al zolang naar op zoek was. Misschien herken jij de situatie, in meer of mindere mate, die ik hierboven beschrijf? Als jij je hierin herkent, weet dan dat deze uitnodiging ook voor jou is! Jezus zegt vandaag tegen jou: Kom naar Mij toe. Dus voel jij je moe? Voel jij je belast? Ga naar Hem toe! Je mag alles aan Hem toevertrouwen.

Allen die vermoeid en belast zijn

De uitnodiging is voor allen! Allen die vermoeid en belast zijn. Helaas blijkt dat veel vrouwen ervaren dat ze moe en belast zijn. Druk, drukker, drukst, dat is toch wel de tendens van deze tijd. Zeker nu de lockdown weer voorbij is en alle activiteiten weer van start zijn gegaan, groeien de to-do lijstjes en leggen we de spreekwoordelijke lat voor het mooie vaak net een standje te hoog. Hierdoor kunnen we het gevoel krijgen dat we falen en ‘niet genoeg’ zijn. Het zorgt voor vermoeidheid en een last op onze schouders.
Hoewel Jezus zich in de eerste plaats richt op mensen die vermoeid en belast zijn door het streven naar eigen gerechtigheid en gebukt gaan onder wetticisme, zie ik het persoonlijk ook als een hedendaagse uitnodiging van Jezus voor degenen die vermoeid en belast zijn door de dingen die ze zichzelf opleggen. Streven naar perfectie, anderen willen behagen, waardoor we onszelf voorbijlopen en gebukt gaan onder een last die we onszelf opleggen. Hierdoor missen we rust in ons leven die Jezus voor ons heeft.

En Ik zal u rust geven

We kunnen niet zonder rust. Rust is noodzakelijk om gezond te leven. We hebben het nodig om na fysieke inspanning een moment van ‘even helemaal niets’ in te plannen. We nemen dan een (korte) pauze, drinken een kopje koffie of thee. Gaan even met de benen omhoog en lezen eventueel een boekje en daarna gaan we er weer tegenaan. Soms kiezen we ervoor om een avond vroeg naar bed te gaan, zodat we de volgende dag weer fris en fruitig zijn. Of we plannen een weekje vakantie om onszelf weer op te laden. Ondanks dat deze vorm van rust heel belangrijk is, is dit niet de rust die Jezus ons wil geven.

De rust die Jezus voor ons heeft, is rust voor onze ziel. Het is een helende en genezende rust. Verfrissend en verkwikkend, zoals ook David beschrijft: ‘Hij doet mij neerleggen in grazige weiden, Hij leidt mij zachtjes naar stille wateren. Hij verkwikt mijn ziel. Hij leidt mij in het spoor van gerechtigheid, omwille van Zijn naam.’ (Psalm 23:2-3, HSV)

Rust die Jezus belooft als jij naar Hem toe gaat als je moe en belast bent. Een uitnodiging die niet zomaar éénmalig is, maar door genade elke dag weer opnieuw geldig is. Je mag komen, komen zoals je bent en Jezus wil je leren hoe het leven in Gods Koninkrijk bedoeld is. Een leven in eenheid met Hem is een leven in Goddelijke rust, zelfs als alles om ons heen druk en onrustig is.

Aan de slag!

Rust ervaren die Jezus voor ons heeft, begint met de uitnodiging van Jezus: ‘Kom naar Mij toe.’

Ga in op die uitnodiging, kniel aan Zijn voeten en geef Hem de last die op jouw schouders rust. Open je hart en handen om de rust te kunnen ontvangen die Jezus je wil geven.

Luistertip: Kari Jobe, Here.

Deel deze overdenking

  1. Evi schreef:

    Mooie blog! En ook een mooi lied van Kari Jobe, die kende ik nog niet..

  2. Jeanette schreef:

    Een hele mooie overdenking, die ik nig vaker wil lezen, om uiteindelijk die rust te vinden. Lied moet ik nog luisteren, nog geen tijd

  3. Anita schreef:

    Super herkenbaar en dankbaar dat juist deze dag deze blog ineens voorbij komt! Dankjewel!

  4. Ilona schreef:

    De Heere is er altijd en weet wat je nodig hebt! Vandaag afgesloten met deze overdenking die zo toepasbaar is! Dankbaar!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap