Jezus, mijn grootste voorbeeld

09

dec

Annika

Misschien ken je ze nog wel, het was een jaar of tien geleden een hele rage binnen het christelijke wereldje: ‘de WWJD-bandjes’. Een polsbandje met daarop de tekst WWJD, ‘What Would Jesus Do’. Het idee erachter was dat je een voorbeeld zou nemen aan Jezus, elke keer wanneer de drager van zo’n bandje in een moeilijke situatie zou komen. Een soort reminder, van het goede voorbeeld dat Jezus ons gaf.

Jezus als voorbeeld

Ik vind de gedachte erachter mooi. Jezus is niet alleen onze Vriend en onze Redder, maar ook een voorbeeld voor ons mensen.

In de brief van Johannes staat:

‘Hoe weet je zeker dat je echt bij Hem hoort? Als je Hem gehoorzaamt. Als je zegt: “Ik ken Hem,” maar Hem niet gehoorzaamt, dan ben je een leugenaar. Je leeft niet vanuit Gods waarheid. Maar als je Hem gehoorzaamt, houd je werkelijk van Hem. Zo kun je weten dat je bij Hem hoort. Als je zegt dat je bij Hem hoort, moet je ook net zo leven zoals Hij heeft geleefd.’
(1 Johannes 2: 3-6, BasisBijbel)

In onze manier van leven een voorbeeld nemen aan de manier waarop Jezus leefde op aarde. Ik vind het een mooie gedachte. Jezus was mens zoals wij – kende pijn, verdriet en blijdschap, net als wij. En leefde zijn leven op een manier waar wij een voorbeeld aan mogen nemen. God gaf ons zijn eigen Zoon als voorbeeld, om ons te laten zien hoe hij graag wil dat wij leven.

Da’s leuk, maar wat betekent dat in de praktijk?

‘Als je zegt dat je in het licht leeft, maar een hekel hebt aan een broeder of zuster, dan leef je nog steeds in het donker. Maar als je van je broeders en zusters houdt, leef je in het licht. Dan zul je nergens over struikelen en niet vallen. Maar als je een hekel hebt aan een broeder of zuster, leef je in het donker. Dan weet je niet waar je heengaat, want in het donker kun je niets zien. Daardoor zul je struikelen en vallen.’
(1 Johannes 2: 9-11, BasisBijbel)

Leven in het licht, betekent houden van je naasten. Jezus heeft in zijn tijd op aarde, liefde getoond aan alle mensen. Vissers, boeren, tollenaars, prostituees, kinderen, oude mensen, iedereen mocht zijn liefde ervaren. Jezus vertelde ons de twee belangrijkste geboden:

‘Eén van hen, een wetgeleerde, ging naar Hem toe en vroeg Hem: “Meester, wat is de belangrijkste wet in de wet van Mozes?” Hij zei tegen hen: “Deze: ‘Houd van je Heer God met je hele hart, met je hele ziel en met je hele verstand.’ Dat is de eerste en belangrijkste wet. De tweede, die net zo belangrijk is, is deze: ‘Houd net zoveel van je broeders als van jezelf.’  De hele wet van Mozes en de boeken van de profeten gaan over deze twee wetten.’
(Mattheüs 22: 36-40, BasisBijbel)

Leven in het licht

Als we God liefhebben, met ons hele hart, onze hele ziel en al ons verstand, dan leven we in het licht. Als het goed is, willen we dan ons best doen om op Gods weg te blijven en Jezus’ voorbeeld te volgen. Dan leren we de mensen om ons heen lief te hebben, ook als dat soms moeilijk is. En het is niet altijd makkelijk, maar met vriendelijkheid en geduld kom je een heel eind. En met Jezus’ hulp uiteraard 😉

Mocht je je dan ooit in een moeilijke situatie bevinden, dan kun je stilstaan bij: ‘what would Jesus do?’ en zijn voorbeeld volgen.

Aan de slag!

What would Jesus do? Een lastige opdracht soms, maar wel een belangrijke: het voorbeeld van Jezus volgen. Op welke manier breng jij dit deze week in de praktijk? Ga in de Bijbel eens op zoek naar mooie teksten waarin Jezus een voorbeeld voor ons is. Wil je ze delen met ons?

Deel deze overdenking

  1. Annelies schreef:

    Bedankt! Dit blog had ik precies even nodig! Gisteren bedacht ik dat Kerst en Jezus’ komst echt een feest van Licht is. En dan lees ik dat hier zo in terug. Dat wordt mijn focus deze Advent (een soort thema vind ik voor mezelf altijd fijn). Leven in het licht vanuit hét Licht!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap