Jehova Rapha – Hoe vind je seksuele heling?

17

jun

Irene Poot

In mijn jeugd heb ik niet altijd positieve ervaringen gehad op het gebied van seksualiteit. Verkeerde keuzes en mensen zorgden er voor dat ik al snel een verkeerd en negatief beeld kreeg van mezelf, relaties en seksualiteit. Deze gebrokenheid en gekwetstheid nam ik ook mee naar mijn studententijd, waar dit ook effect had op mijn gedrag en mijn beeld van relaties en mannen.  Pijn en gebrokenheid, waar ik heling voor moest zoeken… 

Gebrokenheid rondom seksualiteit is iets waar veel vrouwen mee zitten. Juist ook in mijn studentenjaren ontmoette ik veel vrouwen die hierin gekwetst en gebroken waren. Je bent dus niet de enige!  

Aangezien seksualiteit iets heel kwetsbaars is, kan het juist ook diepe pijn en schade achterlaten. Dit kan grote effecten hebben op hoe je naar jezelf, anderen en God kijkt. En juist daarom is seksuele heling zo belangrijk! Helaas is seksualiteit meestal een taboe onderwerp. Daarom is het vaak zo moeilijk om juist op dit gebied heling te zoeken, terwijl dit juist zo’n belangrijk onderwerp is. 

Gelukkig zijn taboes er om te doorbreken!  

Jehova Rapha 

In de Bijbel worden veel namen van God genoemd. Eentje daarvan is Jehova Rapha, God als Heelmeester. 

Hij zei: Als u aandachtig luistert naar de stem van de HEERE, uw God, en doet wat juist is in Zijn ogen, als u Zijn geboden gehoorzaamt en al Zijn verordeningen in acht neemt, dan zal Ik geen enkele van de ziekten over u brengen die Ik over Egypte gebracht heb, want Ik ben de HEERE, uw Heelmeester.
– Exodus 15: 26 (HSV) 

In dit stuk wordt er gesproken over het helen van lichamelijk ziekten. Toch is God ook heelmeester op meer gebieden en wil Hij ook jouw hart helen op bepaalde gebieden, zoals op seksueel gebied.  

Seksuele wonden 

Seksualiteit is door God aan ons gegeven als iets heel moois en juist een manier om dichterbij de ander en God te komen.  

En God zegende hen en God zei tegen hen: Wees vruchtbaar, word talrijk (..)
– Genesis 1: 28 (HSV) 

Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten; en zij zullen tot één vlees zijn.
– Genesis 2: 24 (HSV) 

In het begin van de Bijbel komt dus al naar voren dat God ons in zekere zin zegent met seksualiteit. Ook gaat het emotioneel kennelijk zo diep, dat je zelfs één zou worden met elkaar.  

Er is zelfs een heel Bijbelboek, Hooglied, over dit onderwerp geschreven, waarin uitvoerig seksualiteit wordt besproken.  

De lengte van u is te vergelijken met een palmboom, uw borsten met druiventrossen. Ik zei: Ik wil in die palmboom klimmen, zijn takken grijpen.
– Hooglied 7: 7-8 (HSV) 

Leg mij als een zegel op Uw hart, als een zegel op Uw arm. Want de liefde is sterk als de dood, de hartstocht onstuitbaar als het graf. Haar vonken zijn vurige vonken, vlammen van de HEERE.
– Hooglied 8: 6 (HSV)  

Heel Hooglied is een loflied aan de hartstochtelijke liefde en omschrijft op een poëtische manier seksualiteit tussen een jong stel. Ook wordt dit omschreven als ‘vlammen’, gekregen van God.  

Als er in de Bijbel zelfs een hele ode aan hartstochtelijke liefde en seksualiteit staat, is het ook niet verwonderlijk dat de duivel juist dit zo aanvalt. Het gevolg: vele gewonde, beschadigde vrouwen (en natuurlijk ook mannen)! 

Deze verwondingen zorgen voor een scheef beeld over bijvoorbeeld hoe een gezonde relatie er uit ziet. Hoe je op een goede manier met je partner omgaat en andersom. Hoe überhaupt een goede partner is. Wat de betekenis van seks is voor jou. De waarde van jou als vrouw. Of hoe liefdevol en goed God is. 

Is er heling nodig?  

Het is natuurlijk belangrijk dat je weet of en wat het precies is waar jij heling in zoekt. Is er iets  gebeurd in jouw leven wat iets heeft beschadigd bij jou? Is jou ooit iets aangedaan of ben je ooit in een situatie gekomen wat jouw beeld van seksualiteit, jezelf, relaties/mannen en God negatief heeft gevormd? Ervaar je negatieve emoties, zoals angst, woede of schaamte, als je denkt aan seksualiteit? 

Verwondingen op seksueel gebied kunnen op allerlei manieren zijn ontstaan. Misschien hebben mannen jou altijd slecht behandeld, misbruikt of zelfs verkracht. Misschien voel je je onveilig, omdat ze altijd meer lijken te willen dan jij of ben je opgevoed met heel veel negatieve perspectieven op seksualiteit, vol schaamte en angst. Wellicht heb je zelf keuzes gemaakt op het gebied van seksualiteit waar je nu spijt van hebt, omdat het toch meer met je heeft gedaan dan je had verwacht.

Wat het ook is, weet dat God je wil helen! God houdt zielsveel van je en Hij wil niets liever dan dat je Hem de ruimte geeft om je te genezen. Hij veroordeelt je niet, Hij vindt je niet minder waard of onrein, maar vraag om die seksuele heling! Laat dit niet langer jouzelf of je relaties negatief beïnvloeden, en bevrijd jezelf van die pijn en negatieve perspectieven. Je bent het meer dan waard! 

Hoe vind je seksuele heling? 

Allereerst is het belangrijk om te weten dat heling of genezing een lang proces kan zijn en dus niet na één goed gesprek of één gebed opgelost is. Daarnaast is het ook een heel pittig en intensief proces wat veel emoties en pijn naar boven kan brengen. Daarom zijn twee dingen belangrijk: (1) Accepteer dat dit tijd gaat kosten en word niet boos op jezelf als het ‘niet snel genoeg’ gaat en (2) Doe dit niet alleen maar samen met anderen en met God.  

Belijd elkaar de overtredingen en bid voor elkaar, opdat u gezond wordt. Een krachtig gebed van een rechtvaardige brengt veel tot stand.
– Jakobus 5: 16 (HSV) 

In deze tekst van Jakobus staat precies wat jou kan helpen om seksuele heling te vinden.  

  1. Praat er met iemand over die je vertrouwt. Als je het in de openbaarheid brengt, zal het je misschien al grote bevrijding geven.  
  1. Bid ervoor. Vraag God of Hij je wil helen en mogelijk (figuurlijke) banden met mensen verbreken.  
  1. Laat anderen voor je bidden. Soms is het krachtiger als je andere mensen voor je laat bidden.  

Nodig God en anderen uit in je proces en blijf dit doen. Ik weet dat God jou wil en zal helen, zodat je weer onbelemmerd kan genieten van seksualiteit en relaties zoals God het jou zo gunt! 

Aan de slag! 

God wil graag je hart helen en de pijn wegnemen die je hebt opgelopen op het gebied van seksualiteit en relaties. Waarschijnlijk weet je zelf, na het lezen van deze overdenking, of jij seksuele heling nodig hebt of niet. Ik hoop en bid dat je de moed mag vinden om dit proces ook aan te gaan. Het is misschien zwaar en pittig, maar ik beloof je dat het op lange termijn je zo veel goeds zal brengen! Het brengt je dichter bij jezelf, bij anderen en bij God.  

Zet vandaag die eerste stap! Waarvoor zoek jij precies seksuele heling? Met wie zou je dit kunnen bespreken? Vraag God of Hij je wil leiden hierin en of Hij je wil dragen door dit proces.  

Deel deze overdenking

  1. José schreef:

    Wat dapper hoe kwetsbaar jij je opstelt! Ik geloof er in dat dingen in Gods Licht brengen zoveel ruimte geeft om te helen, te genezen. Dank voor je openheid.

  2. Kim schreef:

    Dankjewel Irene 🙏 Dit is zo belangrijk 🙏 vooral in een wereld als deze waarin we vandaag de dag leven. Moge God ons allen blijven leiden, en moge wij ons hele hart, lichaam en geest aan Hem geven, bij Wie het veilig is. 🙏❤️ Zodat Hij het weer kan geven en leggen in de handen voor wie Hij het bestemd heeft, zodat je echt gelukkig kan zijn, zoals Hij bedoeld heeft.

    Veel dank en Gods rijke zegen 🙏❤️✨

  3. Bastiaan schreef:

    Heel Mooi
    Ik weet dat Gods Genezende liefde ieder Atoom van ons Lichaam kan Helen
    Amen

  4. erik schreef:

    een waar ding dat een proces niet altijd zomaar klaar is. Het heeft jaren nodig om te helen. Ik vergelijk de ziel als een moestuin een tuin die aller eerst klaar gemaakt moet worden en gezuiverd van alles wat er op en in de grond aanwezig is. onkruid het zichtbare , stenen en puin die onzichtbaar zijn , zo is de ziel van de mens als een tuin waar God de landman aan het werk gaat en het langzamerhand zuivere van alle dingen die er niet horen te zijn. Hij begiet het met Zijn Geest de Heilige Geest en zaait er het goede in
    de bijbel Zijn woord. Zo zie ik de menselijke ziel als een moestuin. Zowel mannen als vrouwen hebben heling en genezing nodig op het gebied van seksualiteit maar ook geestelijke groei in hun nieuwe identiteit namelijk die van een nieuwe schepping zoals God jouw ziet in Jezus Christus.
    vertrouw maar op Hem heb ik ook gedaan en doe dit nog steeds al is mijn proces nog niet klaar en ben ik dertig jaren ermee bezig , maar er komt steeds meer structuur in mijn moestuin en word het prachtig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap