Ik ben je slaafje niet

19

feb

Jacomien van Urk

Je hebt het vast weleens tegen iemand gezegd of gedacht. Ik tenminste wel. “Ik ben je slaafje niet!” Je broer die op de bank hangt en je vraagt om drinken voor hem te pakken. Of die buurman die je vraagt om ook even zijn container bij de weg te zetten. Doe het zelf maar. En dan zijn het soms maar hele kleine dingen die van ons gevraagd worden. Christus maakte zichzelf zo onbelangrijk als een slaaf. Hij diende. Hij gaf. Zonder terug te verwachten. Zonder verwijten te maken. Zullen we van Hem leren?

Bedenk wat Jezus Christus gedaan heeft. Daaraan zien jullie hoe jullie met elkaar om moeten gaan. Jezus Christus was aan God gelijk. Maar hij vroeg niet om de hoogste macht en eer voor zichzelf. Nee, hij gaf zijn hemelse positie op. Hij maakte zich zo onbelangrijk als een slaaf. Hij kwam als mens op aarde. En toen hij leefde als mens, dacht hij nooit aan zichzelf. Hij was altijd gehoorzaam aan God, zelfs toen hij aan het kruis moest sterven.
(Filippenzen 2:5-7, NBV)

Bedenk wat Jezus heeft gedaan. Zie je Hem op de knieën voor zijn leerlingen? Hij wast hun voeten. Zie je Hem zitten met de kinderen? Hij zegent ze. Zie je Hem met de Samaritaanse  vrouw? Hij geeft haar levend water. Zie je Hem aan het kruis? Hij geeft zijn leven.

Zie hoe je met elkaar om moet gaan. Hoe kijk jij naar die vrouw met haar straatkrant bij de supermarkt? Negeer je haar? Hoe kijk jij naar die kleine jongen die je een brutale mond geeft als je langs fietst? Scheld je terug? Hoe ga jij om met je medemens?

“Wees allen tegenover elkaar met ootmoedigheid bekleed.”
(1 Petrus 5:5, SV)

Als we deze tekst letterlijk vanuit het Grieks vertalen staat er: “Doe het slavenkleed aan.” Vroeger in de tijd van de bijbel moest een slaaf zijn meester zes jaar dienen, maar in het zevende jaar mocht hij als een vrij man weggaan. Als hij er dan voor zou kiezen om bij zijn meester te blijven, dan bracht die hem bij de goden, bij de deur of deurpost. Zijn meester doorboorde zijn oor met een priem. Dit doorboorde oor was het bewijs dat hij voor altijd slaaf van hem zou zijn. Dit doet me denken aan de doorboorde handen en voeten van Jezus. Hij vernederde zichzelf. Hij liet zich doorboren. Hij werd slaaf. Om ons vrij te spreken. Voor altijd.

“Doe wat Ik je zeg. Leer van Mij. Want Ik ben vriendelijk en geduldig en bescheiden. Daarom zul je bij Mij innerlijke rust vinden. Want wat Ik je te doen zal geven, is niet te moeilijk of te zwaar voor je.”
(Mattheüs 11:29
-30, BasisBijbel

En dan. Hoe bekleden we ons met nederigheid? Hoe zijn we zoals Jezus? Die zichzelf geen hoge positie gaf, maar zich vernederde. Die zijn Vader diende. Die zondaren liefhad en hen als een slaaf diende. Naast hen ging staan. Geen veroordeling uitsprak, maar ontferming en vergeving. Vrijspraak.

We kunnen alleen als Hem in het leven staan als we onze eigen kleding uittrekken en ons laten bekleden met Christus. Wat bedoel ik hiermee? Alles wat van Hem is, wordt van mij. Alles wat van mij is, heeft Hij op zich genomen. Ik mag elke dag aan zijn voeten zitten om met Hem bekleed te worden. Met nederigheid, liefde, trouw, genade, blijdschap, vrede. Zodat ik in dit leven Hem zichtbaar kan maken. Medemens kan zijn. Want dat was wat Jezus deed. Hij werd ons in alles gelijk, behalve de zonde. Hij deelde in onze vreugde en verdriet, hij trok met zijn volgelingen op. En soms nam Hij dagen de tijd om alleen te zijn, in contact met zijn Vader. Zijn. Liefhebben. Wat heerlijk om te rusten in Hem.

Zullen we samen de altijd aanwezige Christus aanwezig maken door elkaar te dienen?

Aan de slag!

De bijbel roept ons op om onszelf te bekleden met nederigheid. Medemens te zijn. Elkaar te dienen.

Bedenk voor jezelf hoe jij nederigheid in je leven concreet kunt maken. Schrijf dit op.

Maak voor jezelf iets wat jouw herinnert aan deze opdracht. Dit kan bijvoorbeeld een quote zijn die je ergens ophangt, een mooie steen of ander voorwerp dat je vindt, een sieraad, een kaart of foto. Bedenk het maar. Zet dit op een zichtbare plek, zodat je het vaak ziet.

Deel deze overdenking

  1. Petra schreef:

    Thanxxx, meer kan ik op dit moment niet uitbrengen maar 1 petrus 5:5 heeft me geraakt!

  2. kimvroom schreef:

    Bedankt Jacomien, voor deze prachtige boodschap :’) wat een prachtvoorbeeld van onze Heer mogen wij volgen. Dankjewel!

    Ik denk aan de slogan: Walk Humbly (Wandel in nederigheid)

    Groetjes, kim

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap