In ere hersteld – een verhaal over ontrouw en trouw

28

aug

Matthea van den Berg

Stel je eens voor… je staat te douchen en te genieten van de warmte op je huid, maar iemand anders geniet met je mee. Het duurt even voordat je het in de gaten hebt, maar je wordt bewonderd. Vleiend en spannend? Of schaamteloos? Het blijft niet bij kijken alleen. Deze man zoekt uit wie je bent en laat je vervolgens ophalen. Hij laat er geen gras over groeien en binnen de kortste keren ben je zwanger. En dat terwijl je eigen man aan het werk is. Wat nu? Je man wordt uiteindelijk vermoord zodat jij en je verleider samen kunnen zijn. Het klinkt als een onwaarschijnlijk verhaal en dat is het ook. In elk geval een verhaal waar we ons in Nederland anno 2020 weinig bij voor kunnen stellen.

David en Bathseba

Toch is dit het waargebeurde verhaal van David en Bathseba (lees maar in 2 Samuël 11 en 12). Een verhaal over trouw en ontrouw en de manier waarop God de vrouw in ere herstelt.
Bathseba, ze intrigeert me. Wist ze wat ze deed? Of was ze nietsvermoedend? En, maakt dat iets uit voor dit verhaal? Bathseba wordt vaak neergezet als verleidster en David als slachtoffer van zijn lustgevoelens. Deze vrouw boeit me omdat ze het ongelofelijk zwaar te verduren krijgt. Terwijl dit verhaal, vanaf het moment dat Bathseba zwanger blijkt, zich vooral richt op David. Al lezend voelt dat niet helemaal eerlijk. Ze was erbij, maar welke mogelijkheden had ze?

De man van Bathseba, Uria, is soldaat aan het front. David lokt hem naar huis door hem verlof te geven. Hij hoopt dat Uria en Bathseba intiem worden zodat hij de zwangerschap van Bathseba in de schoenen van Uria kan schuiven. Uria echter blijft trouw aan zijn collega’s, maar ook trouw aan koning David, want als David hem bewust in de frontlinie plaatst, sterft Uria.

Bathseba rouwt om haar echtgenoot en nadat de rouwtijd voorbij is gaat ze bij Koning David in het paleis wonen. Zou ze vermoeden dat David achter de dood van Uria zit? Heeft ze geen andere keus dan bij hem te wonen en zijn kind te baren? Of is ze van deze man gaan houden?

De weg lijkt vrij, maar Bathseba lijdt opnieuw verlies. Ze baart een zoon, maar God zegt tegen David dat dit jongetje sterven zal. David bidt tot God. Hij vast streng en ‘s nachts ligt hij op de grond te slapen. Zijn bedienden proberen hem over te halen om te eten en te slapen in bed, maar David weigert dat. En zo gebeurt het dat na zeven dagen God dit jongetje bij Zich neemt. David erkent in God zijn meerdere en troost zijn vrouw.

Bathseba, weduwe, moeder zonder kind. Wat intens verdrietig! Haar rol als vrouw en moeder lijkt van ondergeschikt belang. En toch… God geeft haar opnieuw een zoon, Salomo. Die naam betekent ‘de vreedzame’. God had Salomo bijzonder lief. Hij gaf hem de bijnaam Jedid-Jah (lieveling van de HEER).

Jedid-Jah, lieveling van de HEER

Ontrouw

Ontrouw gaat niet alleen over het ‘niet trouw’ zijn aan elkaar in een relatie. Het gaat over ‘niet trouw’ zijn aan God en het volgen van je eigen wil. Dat kan op vele manieren. Ontrouw zijn aan God kan de werkelijkheid vertroebelen omdat het zo goed voelt. Het hoeft echt niet iets heel groots te zijn, soms is ontrouw heel subtiel. Dat maakt het ook zo ingewikkeld. David had een profeet nodig om helder te krijgen wat hij gedaan had. De profeet Nathan vertelt hem het verhaal van een rijke en een arme man. De rijke man heeft veel vee, de arme man slechts één lammetje. Wanneer de rijke man gasten ontvangt neemt hij het lammetje van de arme man als maaltijd voor zijn bezoek. David is keihard in zijn oordeel. De man die zoiets doet verdient de dood, zegt hij (Samuël 12:1-7). Als Nathan hem duidelijk maakt dat David die man is, vallen de schellen van zijn ogen. ‘Ik heb gezondigd tegen de HEER.’
Dat is ook het moment waarop Nathan zegt: ‘De HEER vergeeft u die zonde, u zult niet sterven.’ Het is genoeg.

Bathseba wordt in ere hersteld

Nog even terug naar Bathseba. Haar naam betekent: zevende dochter. Zeven, het getal van de volheid. Bathseba wordt, samen met Tamar, Rachab en Ruth, genoemd als stammoeder van Jezus. Vier krachtige vrouwen die, elk om hun eigen daadkracht, opgenomen zijn in het geslachtsregister van Jezus. Zo geeft God vrede en herstelt Bathseba in ere.

Vrede en eerherstel. Is dat genoeg? Voor Bathseba, voor mij? Dat antwoord moet natuurlijk ‘ja’ zijn, maar je voelt ook wel dat dat schuurt. Vrede en eerherstel kost ook tijd. Tijd om met jezelf in het reine te komen. Tijd is strijd, maar aan het einde van die strijd geeft God de overwinning!

Aan de slag!

Een moeilijk verhaal met een ‘mooi’ einde. Luister vandaag eens naar: Gebed om vergeving van Sela.

Deel deze overdenking

  1. Elma Baan schreef:

    Is een mooi verhaal idd.. maar wat als je man een personeelslid zwanger maakt.. die zelf ook nog in een scheiding ligt..
    En vervolgens zijn vrouw (ik) 6 kinderen en 2 kleinkinderen in de steek laat en bij haar gaat wonen.. omdat hij haar niet in de steek wil laten en zn kind ook niet.. maar hij heeft wel 6 eigen kinderen die hij in de steek laat!
    Hij ziet het zelfs als Gods voorzienigheid.. is dat ook zo? Hoe moet ik hier in vredesnaam mee omgaan? Het is zo vreselijk heftig voor ons als gezin!!

    • Menno schreef:

      Wat een lastige situatie zeg! Het is al een tijdje geleden dat je dit schreef, maar weet dat God bij je is! ‘Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven.’
      ‭‭Mattheüs‬ ‭11‬:‭28‬ ‭HSV‬‬
      We mogen naar God toekomen! ‘Werp al uw zorgen op Hem, want Hij zorgt voor u.’
      ‭‭1 Petrus‬ ‭5‬:‭7‬ ‭HSV‬‬
      Ik bid je Gods rijke zegen toe! ‘en de vrede van God, die alle begrip te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten bewaken in Christus Jezus.’
      ‭‭Filippenzen‬ ‭4‬:‭7‬ ‭HSV‬‬
      Groetjes Menno

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap