In de handen van de Pottenbakker

01

okt

Gastblogger

Tijdens een mooie wandeling door een klein Italiaans dorpje, valt mijn oog op een groep toeristen die voor een winkeletalage staan. Nieuwsgierig naar wat er te zien valt, sluit ik mij aan bij de groep en werp een blik in de etalage. Nu snap ik waarom zij allemaal zo verwonderd staan te kijken! Dit winkeltje blijkt een ambachtelijke pottenbakkerij te zijn. Achter een draaischijf zit een man vol concentratie te werken met een homp klei. Op dit moment is het nog een grote homp klei die op de draaischijf ligt, maar als ik naar de rest van het winkeltje kijk, zie ik allemaal prachtige potten uitgestald staan. De nu nog vormloze klei wordt straks een prachtig kunstwerk!

De gelijkenis over de pottenbakker 

Doet deze pottenbakker je ergens aan denken? Mij wel! Staan er niet teksten over een Pottenbakker in de Bijbel? Laten we eens beginnen met een bijbeltekst die te vinden is in het boek Jeremia: 

Het woord dat van de HEERE gekomen is tot Jeremia: Sta op en daal af naar het huis van de pottenbakker. Daar zal Ik u Mijn woorden doen horen.  

Zo daalde ik af naar het huis van de pottenbakker. En zie, hij was op de draaischijven een werkstuk aan het maken. Mislukte de pot die hij aan het maken was met de klei in de hand van de pottenbakker, dan maakte hij daarvan weer een andere pot, zoals het in de ogen van de pottenbakker goed was om te maken. 
Toen kwam het woord van de HEERE tot mij: Zou ik met u niet kunnen doen zoals deze pottenbakker, huis van Israël? spreekt de HEERE. Zie, zoals de klei in de hand van de pottenbakker, zo bent u in Mijn hand, huis van Israël. 
– Jeremia 18:1-6 (HSV) 

God laat Jeremia naar een pottenbakker gaan. Waarom? Om hem door een gelijkenis iets te leren. En ik geloof dat Hij ons met dit voorbeeld vandaag de dag nog steeds veel wil leren. Net als in de tijd van Jeremia zijn ook wij als klei in de hand van een pottenbakker. Dé Pottenbakker. 

Geschapen door de Pottenbakker 

Allereerst is God onze Pottenbakker, omdat Hij ons geschapen heeft (Efeze 2:10). God schiep ons en daarmee zijn wij Zijn maaksel. Zoals een pottenbakker een mooi kunstwerk schept uit klei, zo schiep God ons in de buik van onze moeder. 

Want U hebt mijn nieren geschapen, mij in de schoot van mijn moeder geweven. Ik loof U omdat ik ontzagwekkend wonderlijk gemaakt ben; wonderlijk zijn Uw werken, mijn ziel weet dat zeer goed. 
– Psalm 139:13-14 (HSV) 

Gevormd door de Pottenbakker 

Ten tweede is God onze Pottenbakker, omdat Hij ons door de tijd heen wil vormen. Hij wil aan je werken, vol precisie, geduld, concentratie en aandacht. Net zoals de pottenbakker die aan het werk was in het Italiaanse winkeltje. 

Maar nu, HEERE, U bent onze Vader! Wij zijn het leem en U bent onze Pottenbakker: wij zijn allen het werk van Uw handen.
– Jesaja 64:8 (HSV) 

God maakte ons en wil ons meer en meer naar Zijn beeld vormen. Hij wil door ons heen werken. Maar daarvoor moeten wij ons wel overgeven aan Zijn handen. 

Gekneed door de Pottenbakker 

Soms kunnen we onze vraagtekens hebben als God in ons leven aan het werk is. Soms begrijpen we niet waarom bepaalde dingen gebeuren. Pijn, verdriet en boosheid kunnen de overhand nemen en ons vertrouwen in God wegnemen. Maar weet je, om van de homp klei een mooi kunstwerk te maken, moet er flink worden gekneed. En dat kneden is wat onze menselijke natuur zo tegenstaat. Het doet pijn. Maar het eindresultaat van dat kneden is een prachtig kunstwerk! Hier lees je over in Jesaja 45:9 en Romeinen 9:20-23.

Aan de slag! 

Om God in ons leven te laten werken, moeten wij onszelf als klei overgeven in de handen van de Pottenbakker. Als je dit nog niet hebt gedaan, neem dan het besluit om dit nu te doen. Bid en laat Hem weten dat je je als klei in Zijn handen wilt leggen. Laat Hem weten dat je je wilt laten kneden, zodat je een prachtig kunstwerk wordt, tot eer en glorie van Gods Naam. En onthoud: het kneden doet pijn, maar het is het eindresultaat meer dan waard! 

Tot slot wil ik twee mooie liederen met je delen: ‘Zoals klei in de hand van de pottenbakker’ van Elly en Rikkert en ‘In The Hands Of The Potter’ van de Casting Crowns

Deze overdenking verscheen eerder op Zij Lacht en is geschreven door gastblogger Kimberly van Dijk.

Deel deze overdenking

  1. Oby Vossema schreef:

    De Heere God, de Pottenbakker bij uitstek.
    Mooi geschreven en waar
    Dank je wel.
    m.vr.gr. Oby Vossema
    2 Kron.16:9a

  2. C Zwarts schreef:

    prachtig verwoord kwam op deze site terecht
    naar aanleiding van de bijbeltekst zoals klei in de
    hand van de pottenbakker dit artikel is een mooie
    aanvulling daarop .Dank je wel
    En Gods zegen
    Carine Zwarts

  3. Anne schreef:

    De uitleg van de bijbeltekst klopt niet!
    De tekst is uit de context gehaald. Het is niet zo’n romantische tekst als het lijkt. Het is veel heftiger wat God hiermee aan zijn volk wil vertellen. Lees goed wat na deze tekst erbij staat in de bijbel!

    6. Enigszins anders is het gebruik van de beeldspraak in het direct daarop volgende vers 11 van Jeremia 18 waar het niet langer over de volken en de koninkrijken maar expliciet over de mannen van Juda en hier de tekst is verkeerd uitgelegd en is niet zo romantisch. en Deze bijbeltekst gaat over inwoners van Jeruzalem gaat: ‘Zie, Ik formeer over jullie een kwaad en Ik bedenk over jullie een plan. Keert toch terug, ieder van zijn boze weg en betert jullie wegen en werken’. Hier is niet het volk het leem in de hand van God (vs. 6), maar het dreigende onheil. Het beeld kan dus vrij gemakkelijk, binnen één tekstverband, verschuiven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap