Ik wil het zelluf doen

20

sep

Irene Poot

Een tijdje geleden is mijn relatie uitgegaan, waardoor ik een tijd niet lekker in mijn vel heb gezeten. Dit zorgde ervoor dat ik weinig energie, inspiratie of zin had in (sociale) afspraken. Het positieve hiervan is wel dat ik veel meer God dingen in mijn leven laat doen. Vaak ben ik vrij eigenwijs richting God (ik wil het zelluf doen!) en denk ik het allemaal wel alleen te kunnen, maar nu dus niet meer.  

In het Oude Testament komen veel verhalen voor waarin mensen het allemaal beter wisten dan God. Abraham en Sara besluiten zelf Gods belofte in vervulling te laten gaan met de slavin Hagar. Rebekka neemt het heft in eigen handen zodat Jakob zijn vaders zegen krijgt. En het volk Israël besluit vele malen om te leven zonder God, bijvoorbeeld door een gouden kalf te maken. 

Echter zijn er ook uitzonderingen. In 1 Samuel staat namelijk dat David al zijn oorlogen wint, omdat hij elke keer eerst God raadpleegt.  

Het was David ter ore gekomen dat de Filistijnen een aanval deden op Keïla en het graan van de dorsvloeren wegroofden. David raadpleegde de HEER en vroeg: ‘Zal ik de strijd met deze Filistijnen aanbinden?’ De HEER antwoordde: ‘Ja, bind de strijd aan met de Filistijnen; je zult Keïla bevrijden.’
– 1 Samuel 23: 1-2 (NBV).

En David raadpleegde de HEER: ‘Moet ik deze bende achtervolgen? Zal ik ze inhalen?’ ‘Ja,’ antwoordde de HEER. ‘Achtervolg hen; je zult ze zeker inhalen en de gevangen bevrijden.’
1 Samuel 30:8 (NBV).

David wil zijn battles niet ‘zelluf’ en alleen vechten; hij doet het niet op eigen kracht, maar vraagt God om hulp. Juist hierom wint hij al deze oorlogen.

God de controle geven in je leven 

Dit is iets wat ik de laatste tijd ook toepas in mijn eigen leven. Aangezien ik het zelf allemaal niet zo zie zitten of weet hoe ik het moet doen, laat ik het God gewoon doen. Dus elke keer als ik weer een afspraak heb of sociale aangelegenheid, dan bid ik gewoon:  

‘God, wilt U dit voor mij doen, want ik zie het niet zitten. Wilt U met mij mee naar binnen lopen en door mij heen werken, dan ga ik er gewoon zitten en zie ik wel wat er gebeurt.’ 

Zelfs voor de meeste kleine  of ‘onbelangrijke’ agendapunten is dit fijn om te doen. En eerlijk gezegd zorgt dit juist voor de meest fijne en goede afspraken waarin je zelf helemaal niet zo veel moeite meer hoeft te doen, gesprekken heel natuurlijk gaan en ook gewoon soms uit het niets overgaan naar hele goede gesprekken. Afspraken worden zo veel beter dan wanneer je het allemaal zelf had gedaan. 

Onbruikbaar zijn zodat God je kan gebruiken 

Misschien wil jij net zoals ik ook alles ‘zelluf’ doen en kom je best overal uit zonder God. Maar God kan je veel beter gebruiken als je naar je eigen idee onbruikbaar bent. Als je God de ruimte geeft om alles te doen, kan jij gewoon eens achterover leunen en God bezig zien. God wil graag door je heen werken en jouw battles vechten, maar dan moet je Hem wel de toestemming en controle durven geven. Dit is misschien moeilijk, maar ik beloof je dat het heel veel moois zal brengen en Gods licht zo echt door jou heen kan gaan stralen.  

Ik wil je daarom uitdagen om de komende tijd misschien eens te bidden om de controle aan God te geven en Hem jouw afspraken te laten doen. Het is echt genieten om gewoon ergens te gaan zitten en te merken hoe je niet altijd zelf maar hoeft te presteren, maar God het allemaal voor je kan doen en het zoveel mooier, soepeler en interessanter maakt. 

Of het nou gezellig thee drinken met een vriendin is, een belangrijke email schrijven of een sollicitatiegesprek: laat God jouw battles vechten! 

Aan de slag! 

  • In hoeverre wil jij alles zelf doen? Of krijgt God genoeg ruimte om je te gebruiken? 
  • Bid deze week voor afspraken, geef de controle eens bewust over aan God en kijk wat er gebeurt. 

Deel deze overdenking

  1. Leonie schreef:

    Heel herkenbaar! De controle uit handen geven, doe ik niet graag, maar ik ben het nu wel aan het leren. Ik heb best veel heftige dingen meegemaakt en ben nu wel steeds meer afhankelijk van God in mijn leven. Met mijn belijdenis zei ik dat ik Jezus nodig had, maar dat is nu pas gaan ‘leven’. Vertrouw op God! Leg je zorgen bij Hem neer!
    En dat gaat met ups en downs, kijk maar naar Petrus, de rots. Als de golven hoger worden, word Petrus bang en zakt naar beneden in de golven, maar dan komt Jezus naar hem toe…

  2. Kim schreef:

    Dankjewel Irene! :’) 🙏❤️

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2024 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap