Ik verlang zo weinig naar God. Wat nu?

04

jun

Maartje Kok

We waren er over uit dat we weinig in de Bijbel lazen, het was te lastig om ons erop te focussen. Onze uiteindelijke conclusie was dat het ons ontbrak aan verlangen naar God. Het was een gesprek wat al eerder gevoerd was tijdens een bijbelstudie en een gesprek wat telkens weer terug kwam. Telkens waren we verslagen door onze eigen conclusies. Wilde we deze God werkelijk leren kennen door Zijn woorden te lezen en in gesprek met Hem te zijn? We wilden zo graag Hem dienen met ons hele hart, ziel en verstand. Maar we leken een gebrek te hebben aan een verlangen naar God. Wat nu?  

Laat ik het maar een probleem noemen. In de psalmen zien we veel verlangen naar God dat wordt uitgesproken. Maar we erkennen te vaak dat het ons aan verlangen naar God ontbreekt. Hoe komt dit? En wat moeten we er mee?   

Wakker worden met verlangen 

Psalm 63 is een psalm die mij jaloers maakt. David is in de woestijn van Juda en roept het uit naar zijn Schepper: 

O God, U bent mijn God! U zoek ik vroeg in de morgen; mijn ziel dorst naar U, mijn lichaam verlangt naar U in een land, dor en dorstig, zonder water.
– Psalm 63:2 (HSV) 

Wat bij mij vaak gebeurt is dat ik dat verlangen uitblus. Hoe? Ik word wakker met een verlangen naar God, maar in plaats van dat ik dat verlangen verzadig met Zijn woorden, grijp ik naar mijn mobiel. Het verlangen wat er was, wordt afgeleid door mijn Instagram-feed en mijn onbeantwoorde what’s-appjes. Mijn gedachten zijn alweer weg van God en gericht op wat voor ogen is. Douglas Grootheid, een filosoof, zegt: ‘Het is moeilijk God te dienen met ons hart, onze ziel, onze kracht en ons verstand wanneer we voortdurend afgeleid worden, vermaak zoeken en multitasken.’ 

Mijn verlangen wordt niet aangewakkerd, maar gedoofd. Hoe kan het dat David zó vol overgave God toeroept? Hier is het geheim: 

Zo heb ik U in het heiligdom aanschouwd, Uw macht en Uw heerlijkheid gezien.
– Psalm 63:3 (HSV)  

Hij heeft de macht en heerlijkheid van God gezien in de tempel. Hij was overweldigd door wie God is. En Hij wéét wie God. Zijn verlangen is dus een reactie op wat hij van God heeft gezien. De vraag die bij mij dan naar boven rijst: ben ik me wel bewust van hoe goed God is?  

Weet je wel tegen wie je het hebt?  

Het gevaar is dat we schieten in moralistisch gedrag: ‘Je moet zó lang je Bijbel lezen en zó lang bidden. Want, houd je anders wel van Jezus?’ Op zich zijn het vragen die ons even stil laten staan, maar nergens in de Bijbel zie je dat er een bepaalde limiet aan het bewust richten op God is. Maar, David laat zien hoe het komt dat hij zo verlangt naar God, hij heeft Gods macht en heerlijkheid gezien. En met die wetenschap verlangt hij opnieuw naar die God. Zijn goedheid.

Ons gebrek aan wilskracht is een gebrek aan zicht op wie God is – weten we wel tegen wie we het hebben? Onderschatten we niet bij wie we mogen komen, wie we mogen leren kennen en welke mogelijkheid Hij ons heeft gegeven om Hem te leren kennen?  

David zegt: “Uw goedertierenheid is immers beter dan het leven; daarom zullen mijn lippen U prijzen. Zo zal ik U loven in mijn leven, in Uw Naam zal ik mijn handen opheffen. Mijn ziel zal als met vet en overvloed verzadigd worden; mijn mond zal roemen met vrolijk zingende lippen.” (Psalm 63:4-6, HSV)  

David heeft dit werkelijk gezien en is het niet vergeten. De les die we hieruit halen is dat we niet moeten vergeten wie God is. Dat we moeten erkennen dat Hij degene is die ons kan vervullen en ons verlangen moet zijn. Zijn goedheid, trouw en liefde is beter dan het leven wat we hier hebben. Zelfs beter dan al het goede wat we hier ontvangen. Die wetenschap over God moet ons aansporen om Zijn woorden te lezen en ons hart voor Hem uit te storten. We moeten niet onze binnenkamer ingaan omdat we anders denken dat we slechte christenen zijn, maar we moeten onze binnenkamer ingaan omdat we weten dat we een goede God hebben.  

Wat Psalm 63 ons leert 

Als we onze ogen afkeren van wat we zien, en ons in herinnering roepen wie deze God is, moeten we onszelf aansporen om naar Hem toe te gaan. Zoals David God heeft gezien in het heiligdom, zo mogen wij Hem leren kennen in de stilte van de natuur, de slaapkamer, of een andere plek.  

David zegt aan het einde van vers 6 dat hij verzadigd is door deze wetenschap. De reactie daarop is: zingen. Zijn leven is een loflied voor God. Met hart, ziel en verstand prijst hij zijn Maker. 

Dat is waar ik naar verlang! En Psalm 63 lijkt als het ware drie tips te bezitten die mij aansporen om Hem zo te loven in mijn leven: 

  1. Zie in de woorden van God wie Hij is. 
  2. Besef elke dag dat Zijn goedertierenheid, liefde en trouw beter is dan dit leven.
  3. Leef vanuit die wetenschap dat je leven een loflied is op wie God is.

Ik wil je aansporen: leer je God kennen, strijd tegen de prikkels en afleidingen die je zo makkelijk in hun greep houden!  

In dit leven mogen we God al leren kennen, ook al is het nog maar ten dele. Het is aan jou of je de veelkleurigheid van deze God wil leren kennen. Hoe meer je ziet hoe goed Hij is, hoe meer je beseft dat Hij beter is dan alles wat we in dit leven zien. Ga, Hij wacht om te laten zien hoe goed Hij is. Voel je dat altijd? Nee. Is het altijd een succes ervaring? Nee. Maar lees en kijk maar gewoon en deel je hart met Hem. Hij is je Schepper, leef jij dan ook als Zijn schepsel die Hem steeds beter wil leren kennen! Ik zie ernaar uit om vrouwen te zien die met alles wat in hen is, te belijden dat Hij beter is dan dit leven. En nee, dat is niet onmogelijk. Kijk maar naar Psalm 63…

Aan de slag!

  • Sta vanaf nu elke morgen op en zeg tegen jezelf: Zijn liefde is beter dan dit leven. Laat dit je aansporen om die liefde, goedheid en trouw te ontdekken die nieuwe dag. 
  • Luister dit lied.
  • Lees Psalm 63 eens een week lang (hardop) elke ochtend voordat je aan de dag begint. Schrijf je worstelingen, verlangens, vragen en verwondering op die je ervaart tijdens het lezen. 

Deel deze overdenking

  1. Ineke schreef:

    Dankjewel voor deze aansporing en voor het delen van dit prachtige lied. De kracht van aanbidding is zo ontzettend groot. God wil je daardoor echt vervullen met Hem. Een rijke aanvulling op het bidden en bijbellezen tijdens je stille tijd.

  2. Trudy de Ruig schreef:

    Wat een rake woorden, en hoe waar dat verlangen naar Hem soms weg is of een beetje op de achter en bij byzondere momenten weer even terug komt en dan ook weerbaar de achtergrond verdwijnt

  3. Elise schreef:

    https://youtu.be/FutF_Fg3NPc dit nummer van Christian Verwoerd zingt precies de woorden van Psalm 63A . Altijd als ik nu deze psalm lees of hoor, zing ik in mijn hoofd deze tekst al. Zo helpt het mij om deze woorden te onthouden. Wie weet voor anderen ook..
    Gezegende zondag!

  4. L schreef:

    Mooi stukje. Ik verlang heel erg naar meer van God (met mijn gezin). Mijn man alleen heel weinig… ik vind dit vreselijk moeilijk en weet niet goed hoe dit verder moet…
    Bedankt voor jullie mooie quotes en stukjes via instagram!

  5. Annemarie schreef:

    Amen! Zo waar. En terwijl ik zo ervaar hoe goed het is om de dag in stilte met Hem te beginnen.,of een later moment. Het geeft je rust & vrede..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap