“Ik stop ermee.” Ho, wacht! 3 redenen om toch door te gaan

06

okt

Corline Hoefnagel

Twee kinderen. Er zijn vandaag maar twee kinderen op de kinderclub. Tientallen flyers zijn rondgebracht, de slingers zijn opgehangen, alles is tot in de puntjes voorbereid. En nu is er welgeteld maar één tweeling naar de club gekomen? Hoe kan dit? We hebben vandaag zo’n belangrijke boodschap te vertellen. Ik zet mijn glimlach op, maar diep van binnen voelt het als een domper. Alsof we al die voorbereidingen eigenlijk voor niets hebben gedaan. Waarom zouden we nog doorgaan? Misschien heb je weleens iets soortgelijks meegemaakt...

Je doneert geld, maar wie kan je met die ene euro helpen? Je schrijft blogs, maar wie leest ze eigenlijk? Of je bent actief in een inloophuis, maar er komen bijna geen mensen binnen waarmee je Gods liefde delen kan. Vandaag ontdekken we wat God ons wil zeggen op zulke momenten. Momenten dat je je nutteloos en overbodig voelt. Momenten waarop je denkt: waarom zou ik nog doorgaan? 

1. Ga door omdat Jezus doorging

Soms vraag ik me af of Jezus dat ook weleens dacht: zal ik nog doorgaan? Of Hij misschien liever terug naar de hemel wilde gaan, toen Hij bij ons op aarde zijn werk deed. Wees eerlijk: Jezus kon het doen. Hij kón ervoor kiezen om zichzelf los te rukken uit de armen van de soldaten, om de hamer in stukken te breken en het kruishout te vervloeken. Hij kon gewoon weer bij zijn vader wonen in alle rijkdom. Als Hij dat wilde.

Maar Hij deed het niet. Want Hij had het hulpgroep gehoord. De stemmen die vanuit het stof naar boven riepen. Hij had de mensen gezien. Sommigen verhard door het leven, anderen gebroken. Zoekende, bange mensenkinderen. En tussen alle stemmen die zijn oren bereikten, zat ook jouw stem. Je ingehouden gesnik en al je gebeden, je diepste vragen die niemand weet – Hij hoorde het. En Hij hoorde je niet alleen. Hij zag je ook.

Hij zag je stralen van oor tot oor. Maar zag ook je schaamte toen je onderuit ging. En boven alles zag Hij je diepste nood; je had een Redder nodig. Hij zag jou helemaal. En dat was genoeg. Genoeg voor Hem om door te blijven gaan. Al kostte het Hem zijn rijkdom.

Want u kent de genade van onze Heere Jezus Christus, dat Hij omwille van u arm is geworden, terwijl Hij rijk was, opdat u door Zijn armoede rijk zou worden.
– 2 Korinthe 8:9 (HSV)

Hij deed het voor jou. Elke keer als Hij de handdoek in de ring had kunnen werpen dacht Hij aan je – en jouw ogen zorgden ervoor dat Hij niet opgaf. Al zou je de enige zijn, dan had Hij zichzelf nog aan een kruis gespijkerd.

Zou jij Jezus’ voorbeeld dan niet navolgen? Zou jij dan niet voor dat ene kind, die ene lezer, vluchteling of wie dan ook doorgaan? Misschien droog jij wel één traan. Misschien zorg je ervoor dat één rug gerecht wordt door een lief kaartje. Of misschien zorg je wel voor een feest in de hemel – een feest omdat je één mens bij Jezus brengt.

2. Ga door omdat God niet telt, maar weegt

Die ene morgen op de kinderclub fluisterde een oude vrouw vijf woorden in mijn oor. Vijf woorden die ik sindsdien nooit meer vergeten ben: God telt niet, Hij weegt!

God telt niet. Hij kijkt niet naar hoe groot ons bereik is, hoeveel volgers we hebben of hoeveel mensen wij over God vertellen. Hij weegt. Met hoeveel liefde vertel je over God? Deel jij genade uit voor de mensen om je heen met een blijmoedig hart? Of zaai jij met tegenzin?

“En dit zeg ik: Wie karig zaait, zal ook karig oogsten; en wie zegenrijk zaait, zal ook zegenrijk oogsten. Laat ieder doen zoals hij in zijn hart voorgenomen heeft, niet met tegenzin of uit dwang, want God heeft een blijmoedige gever lief.”
– 2 Korinthe 9: 6-7 (HSV)

Dat God je werk weegt, kan trouwens ook iets beangstigends in zich hebben. Want wanneer is je werk goed, en wanneer is het ‘te licht bevonden’? Wanneer doe je iets met een oprecht hart?

Paulus vraagt in één van zijn brieven aan de gemeente van Korinthe om geld in te zamelen voor de arme gelovigen in Jeruzalem. Hij stelt de gemeenten van Macedonië tot een voorbeeld. Zij waren arm, maar wat ze gaven werd toch tot een zegen gesteld en goed bevonden. Paulus schrijft over hen:

“En zij deden niet alleen zoals wij gehoopt hadden, maar zij gaven zich eerst aan de Heere en daarna aan ons, door de wil van God.”
– 2 Korinthe 8:5 (HSV)

Dat is het geheim. Als je jezelf weggeeft aan de Heere, dan is dat wat jij vervolgens geeft aan anderen precies goed.
Geef jij jezelf eigenlijk aan de Heere? Als een levende offergave, die God welgevallen is (Romeinen 12:1)? Dan is het kleine beetje opbrengst, jouw kleine beetje inspanning, helemaal voldoende. Je mag vol vertrouwen hiermee doorgaan.

3. Ga door omdat weinig veel wordt in de handen van Jezus

Ooit hadden 5000 mannen zin in eten. De hele dag hadden ze geluisterd naar Jezus. Maar eten was er niet. Toen kwam er een jongetje aangelopen. Ik stel het me zo voor: hoofd gebogen, een beetje verlegen. “Ik heb nog wel wat eten, rabbi. U mag mijn lunch hebben.”

De discipelen natuurlijk hun wenkbrauwen fronzen, misschien wel een beetje lopen grinniken. “5 broodjes en 2 visjes? Kom nou, wat een waardeloos geschenk.” Maar wat doet Jezus? Hij neemt het geschenk van dit kereltje dankbaar aan en brak het… brak het… brak het… Totdat er méér dan genoeg eten was voor alle mensen!

God heeft de macht om dat ook met jouw situatie te doen. Wat jij aan God geeft, kan Hij ook vermenigvuldigen. Want weinig wordt veel in de handen van Jezus. Paulus schrijft ook zoiets in zijn brief:

Hij nu Die de zaaier zaad verschaft, moge ook brood tot voedsel schenken en uw zaaigoed doen toenemen en de vruchten van uw gerechtigheid vermeerderen.
– 2 Korinthe 9:10 (HSV)

In de Herziene Statenvertaling staat dit bijbelvers in een ander soort vorm dan in de oudste handschriften. Waar dit vers in onze Bijbel in de vorm van een wens staat, stond het vers oorspronkelijk in de vorm van een belofte: ‘Hij zal verschaffen, Hij zal vermenigvuldigen, Hij zal doen toenemen.’

Zaad op de akker zorgt voor brood tot voedsel. Net zo zal God na het zaaien (=weggeven) zorgen voor vrucht. Hij wil dat jouw leven gezegend wordt tot zijn eer. Durf jij dat te geloven?

Aan de slag!

We hebben zojuist 3 redenen gelezen waarom we door moeten gaan. Maar waarmee moet jij eigenlijk doorgaan? Waarvan vraagt God aan jou vandaag om vol te houden, om iets niet op te geven? Denk daar eens over na en praat erover met God.

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Wat een bemoedigende blog!
    Dankjewel Corline!

    Mooi om te onthouden: God telt niet, Hij weegt!
    En het weinige wat wij hebben kan God vermenigvuldigen 🙌🏻!

  2. Geurette schreef:

    Mooi! Een mooi lied erbij is
    Weinig is veel in de handen van Jezus,
    kleine gebaren van liefde zijn sterk.
    Groot is de zegen als God aan het werk is:
    minder wordt meer, door de hand van de Heer.

  3. Carola schreef:

    Mooi en bemoedigend, ga vooral door 😉
    Ik moest denken aan de 99 schapen die de Herder achter liet om op zoek te gaan naar die ENE!
    Het gaat God heel persoonlijk om die ene.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap