Ik ga op reis en neem mee… – over Jezus volgen

29

jul

Natascha de Goey

Het is zomer en dat betekent voor velen van ons: vakantie. Iets om je op te verheugen. Maar vakantie is ook: koffers pakken! Voor veel vrouwen de start van een ware nachtmerrie. Want wat moet er in vredesnaam allemaal mee? Jurkjes, korte broeken, lange broeken, shirtjes, hemdjes, leuke schoenen, makkelijke schoenen, sandalen, vestjes voor als het tijdens een hittegolf toch ineens koud wordt. Binnen no time puilt je koffer uit en is je kledingkast leeg. Eigenlijk moet alles gewoon mee! Want ook op vakantie is variatie noodzakelijk en er leuk uitzien een must! Ik vroeg me opeens af: hoe zouden die discipelen dat nou eigenlijk hebben gedaan? Sleepten zij ook steeds zo’n hutkoffer achter zich aan?

Helaas blijft het vaak niet bij die ellendige koffer. Ook je projecten moeten worden afgerond. Overdragen is namelijk geen optie! Het huis moet schoon, want de buurvrouw komt de planten verzorgen en je wilt niet dat ze haar benen breekt over een vergeten overvolle vuilnisemmer. En mogelijk maakt ze gebruik van je toilet. Dan moet ze natuurlijk geen acute braakneigingen krijgen van de geur die daaruit opstijgt. Redenen genoeg om tot middernacht het hele huis te poetsen, ondertussen paniekerig bedenkend hoe je het in vredesnaam allemaal onder controle moet krijgen.  

Rupsje nooitgenoeg 

Uitgeput en met een knallende hoofdpijn lig je uiteindelijk totaal versleten 1200 km in een auto op weg naar, ja naar wat eigenlijk? Rust? Controle houden, zorgen maken, piekeren, angst voor te weinig en het hebben van te veel. De rupsjes nooitgenoeg gaan als een ware plaag rond in jouw huis, hoofd en hart. 

Wat zegt Jezus? 

Het is dan bijna komisch om te lezen hoe Jezus zijn discipelen totaal het tegenovergestelde opdraagt.  

Hij zond hen op weg om het koninkrijk van God te prediken en zieken te genezen. En Hij zei tegen hen, neem niets mee; geen staf, geen brood, geen reiszak voor onderweg. Ook mag niemand 2 onderkleren bij zich hebben. En welk huis u ook zult binnen gaan, blijf daar en vertrek van daaruit. 

Jezus stuurt zijn twaalf discipelen eropuit. Zij mogen in de dorpen rondom Galilea vertellen over Gods liefde en vergeving van zonden! Ze mogen zieken genezen en wonderen verrichten. Die volmacht hebben ze van Jezus zelf gekregen. Maar Hij gaat verder. Jezus verbindt zich volledig aan deze twaalf mannen. Hij laat hen niet los! Natuurlijk had Hij kunnen zeggen: ‘Kom op, Ik heb jullie opgeleid, jullie hebben je diploma behaald. Dus hop, de wijde wereld in! Laat maar eens iets zien van alles wat Ik er al die tijd in heb gestopt!’

Nee, Jezus kiest er voor om zich te verbinden aan die mannen, wanneer ze gaan! Rondtrekkend als Hij, sober en eenvoudig. En dat was óók in die tijd niet makkelijk. De meeste rondtrekkende rabbi’s beveiligden zich met een wandelstok. Bepaald geen overbodige luxe! Rabbi’s moesten naast preken namelijk ook goed kunnen meppen. Er sprong namelijk nog wel eens een rover uit het struikgewas en meestal was dat niet om ‘hallo’ te zeggen. Die stok was bittere noodzaak en toch, Jezus was duidelijk. Laat alles, en dus ook echt alles, achter. 

Spannend avontuur 

Met niets op pad. Erop vertrouwend dat Jezus in al hun behoeften zal voorzien. Het evangelie verkondigen, dat was hun grote opdracht. Daarvoor waren ze per slot van rekening destijds door Jezus uit die vissersboten en tollenaarshuizen geroepen. Doodeng, onzeker, maar ook spannend en avontuurlijk moet het zijn geweest voor die mannen. Hun leven, hun zekerheden, hun bezit, leggen in de handen van Jezus en volledig op Hem vertrouwen. 

Hoe zou het voor jou zijn?  Zou je het willen? Zou je het durven? 

En wat levert het je eigenlijk op? 

De Bijbel zelf geeft het antwoord. 

En zij gingen op weg en predikten dat men zich moest bekeren. En zij dreven veel demonen uit en zalfden veel zieken met olie en maakten hen beter. 

Als Jezus in jouw leven leidend mag zijn, dan gaat Hij in jou aan het werk en zul je steeds meer zien van Hem! Wanneer Jezus jouw Leidsman mag zijn en jij jouw keuzes, verlangens, wensen en vragen eerst met God deelt, zijn wijsheid daarover vraagt, dan geef je Hem de kans om met zijn liefdeswerk steeds meer zichtbaar te worden in jou.
Je verandert! En langzamerhand ga je steeds een beetje meer op Hem lijken. Je durft ongebaande wegen te gaan en voor de buitenwereld misschien rare keuzes te maken. Maar je doet het voor en samen met Hem, in vertrouwen omdat je weet: Hij is er bij. Hij laat me niet los. En met Hem kom ik tot mijn doel waarvoor ik bestemd ben.  

Gaat dat zonder moeite en pijn? Zonder vallen en opstaan? Nee. Het is net als groeipijn. Om als kind te kunnen groeien is gezonde voeding noodzakelijk en gelukkig voel je vaak niet dat je groeit, maar anderen zien het wel. Maar dat groeien kan ook akelig veel pijn doen, zowel psychisch als lichamelijk. Maar je weet: het is voor een goed doel. Nu word ik groot en sterk. 

Troost vinden door te zoeken 

Datzelfde geldt voor je persoonlijke relatie met Jezus. Het mag groeien en dat doe je door te zoeken! 

Zoek eerst het koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen je erbij gegeven worden.
– Mattheüs 6:33 (HSV) 

Daar staat het heel duidelijk: zoeken! Wat een enorme troost voor ons feilbare mensen. Het betekent namelijk niet: gij zult eerst volmaakt worden. Nee, Jezus vraagt je zijn Koninkrijk te zoeken! Met een open hart waarin Hij zijn liefde kan uitstorten en van waaruit jij weer mag uitdelen. Alles wat je daarbij dan nog nodig hebt, wordt je geschonken, en meer. Want zo werkt God: ruim en overvloedig.  

Aan de slag! 

Wie of wat heeft het in jouw leven het voor het zeggen? 

Mag Jezus leidend zijn in jouw leven? 

Waarom wel? Waarom niet? 

Leg deze gedachten en gevoelens in gebed voor Hem neer en vraag Hem jou te laten zien hoe Hij jou ziet en wat zijn plan met jouw leven zou kunnen zijn. 

Deel deze overdenking

  1. C. schreef:

    Wederom een prachtig stuk passend voor deze tijd van ontspanning, wat veelal niet gepaard gaat zonder stress. Dankbaar om te lezen dat Jezus voorziet. Al lijkt het soms niet wat wij dan verwachten. Echter less is more.

  2. Marieke schreef:

    Zowel erg grappig als direct to the point. Wat een ballast kun je als mens met je meeslepen.
    Dank

  3. Bernice schreef:

    Super geschreven en zo herkenbaar! Wat fijn om te weten dat Jezus voorziet in wat wij nodig hebben!

  4. Ien schreef:

    Heel herkenbaar, humoristisch en heilzaam.

  5. Marianne schreef:

    neem niets mee; geen staf, geen brood,

    geen reiszak voor onderweg. Ook mag niemand 2 onderkleren bij zich hebben. En welk huis u ook zult binnen gaan, blijf daar en vertrek van daaruit.

    Gelukkig hadden de mensen onderweg wèl meer gedaan dan enkel nodig voor zichzelf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap