Hoe ziet jouw hart eruit?

12

jan

Alina van Rijn

Mag ik je wat vragen? Hoe ziet jouw hart eruit? En dan bedoel ik niet anatomisch. Maar hoe is jouw hart eraan toe? Is jouw hart nog heel? Misschien wel gescheurd? Of is je hart aan duizend stukken geslagen en liggen er ontelbaar veel scherven op de grond. Hoe vaak heb je al geprobeerd de stukjes van je hart weer aan elkaar te lijmen? Pleisters plakken zodat je hart er weer even tegenaan kan, maar voor je het weet staan de scheuren er weer in. Hoe ziet jouw hart eruit?

De HEERE is nabij de gebrokenen van hart, Hij verlost de verbrijzelden van geest.
– Psalm 34:19 (HSV)

Davids gebroken hart

In psalm 34:19 kun je ook lezen over een hart. Dit hart is er niet al te best aan toe. Dit hart is gebroken, verbrijzeld. Dit hart is van niemand minder dan David. Over gebroken harten gesproken. David heeft veel meegemaakt in zijn leven. Menig keer heeft hij moeten vrezen voor zijn leven. Hij moest veel dierbaren verliezen. Zijn beste vriend, meerdere kinderen. Vaak heeft hij zich in levensgevaarlijke situaties bevonden. Ontelbaar veel keren moest hij weer zijn schuld belijden wanneer zijn hart weer bezweek onder de zonden. Ja, David kan absoluut meepraten. Maar naast dat gebroken hart, zegt hij nog iets. Hij spreekt over iemand die heel dichtbij dat gebroken hart van hem is. Over iemand die zijn verbrijzelde geest verlost.

De Heere is nabij de gebrokenen van hart

Ik weet niet hoe het er met jouw hart voor staat, maar mijn hart ziet er niet meer zo fraai uit. Zeg maar gerust gehavend. Maar Godzijdank staat dat gebroken hart van jou en van mij er niet alleen voor. Hij is dichtbij degenen die innerlijk gebroken zijn. Wiens hart aan duizend stukken is geslagen.

Hij verlost de verbrijzelden van geest. Hij is er niet alleen bij, Hij verlost ons er ook nog eens van. Hij verlost. Hij ís nabij. Dit staat in de tegenwoordige tijd. Je hoeft je niet af te vragen óf hij erbij is. Nee, Hij ís nabij. Hij verlost!

Maar zo voelt het soms niet.

Hoe komt dat? Kan het zo zijn dat ons gebroken, verbrijzelde hart schuw geworden is? Durven we God toe te laten in ons hart? Hij wil juist ons hart weer heel maken. En ja, ook dat kan pijnlijk zijn. Want een hart moet soms gebroken worden om daarna weer heel te worden.
Paul Miller zegt: ‘Uitgerekend datgene waar we het meest bang voor zijn, onze gebrokenheid, vormt de deur naar het hart van onze Vader.’

Want weet je, ook God weet wat het is om een gebroken hart te hebben.

Gods gebroken hart

Ja, God weet wat het is om een gebroken hart te hebben. Zijn hart brak in duizend stukken toen Hij zijn enige kind zag sterven aan een kruis. Het verschil is, Hij liet zijn hart vrijwillig breken. Jezus gaf vrijwillig zijn leven zodat hij ons, gereinigd van zonden en schuld, weer in zijn Vaderhart kon sluiten. Laat Hem dan toch dichtbij je zijn. Ongeacht de staat waarin jouw hart verkeert.

Aan de slag!

Hoe ziet jouw hart eruit? Durf jij je verwonde hart bij Hem te brengen? Wat houdt je tegen? Jouw verwonde hart is nergens in betere handen dan in die van God!

Deel deze overdenking

  1. Kim schreef:

    Lieve Alina,
    Zo ontzettend veel dank :” – 🙏❤️.
    Dit was precies wat ik nodig had. Bedankt voor deze prachtig mooie bemoedigende overdenking.

    Gods rijke zegen 😘🙏❤️
    Kim

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap