Hoe weet ik wat Gods wil is? Vijf stappen om erachter te komen!

03

mrt

Christa Noteboom

“God zegt dat ik met jou moet trouwen.” Verbaasd keek ze de jongen tegenover zich aan. Gelukkig was Loïs niet op haar mondje gevallen. Haar antwoord kwam dan ook vrij snel: “Dan moet Hij dat eerst ook aan mij duidelijk maken!” De jongen uit dit real-life voorbeeld was ervan overtuigd dat hij de stem van God had gehoord. Loïs had daar zo haar eigen gedachten bij. Hoe weet je nu of iets van God is of niet? 

Allereerst: Wat God met jouw leven wil, is hetzelfde als wat Hij wilde toen Hij de mensen maakte. Hij laat ons Zijn verlangen kennen als Hij zegt:

‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken’
(Genesis 1:26 NBV)

Op wie kun je beter lijken dan op de God Die liefde is? Hoe meer je de Heer leert kennen, hoe meer je weet Wie Hij is en hoe Hij is, én hoe meer je op Hem zult gaan lijken. Van daaruit kun je op zoek gaan naar hoe jij je leven in mag gaan zetten voor je hemelse Vader.

Globaal gezien kom ik bij mensen twee uitersten tegen in hun zoektocht naar Gods wil:
1. Ze nemen de tijd om te wachten op Gods stem. Geen overhaaste beslissingen, maar biddend en luisterend wachten op duidelijkheid van de Heer.

2. Ze brengen hun vraag in gebed en gaan aan het werk. Ze gaan ervan uit dat God de juiste deuren opent en de deuren die hen niet op de goede weg brengen sluit.

Waarschijnlijk zit jij ergens tussen deze twee uitersten in. Waar je ook zit: het zou fijn zijn als je een soort stappenplan hebt, aan de hand waarvan je kunt bepalen of iets Gods plan is – of juist helemaal niet.

Bill Hybels heeft in zijn boek ‘De Stille stem van God’ vijf pijlers opgeschreven die hij langs loopt als hij voor belangrijke keuzes in zijn leven staat. Onderstaand stappenplan heb ik daarop gebaseerd.

Hoe bepaal je of iets van God is?

1. Als iemand iets brengt als ‘Gods Woord’, of als je zelf denkt een woord van God te hebben gehoord, vraag je dan eerst af of het wel écht van God is. Iemand kan ervan overtuigd zijn dat de Heer hem of haar iets duidelijk maakt, maar als dat ingaat tegen bijvoorbeeld Gods karakter is het goed om het te heroverwegen. Er kan ruis in de communicatie zijn door eigen verlangens, een onjuist beeld van God of de invloed van je omgeving.

‘Die profeten profeteren vals in Mijn Naam. Ik heb hen niet gezonden. Ik heb hun geen opdracht gegeven en Ik heb niet tot hen gesproken. Zij profeteren u een leugenvisioen, waarzeggerij, holle praat en bedrog van hun eigen hart’
Jeremia 14:14

2. Vraag je vervolgens af of je ingeving helemaal Bijbels is. God zal nooit ingaan tegen zijn eigen Woord. Jezus is het grote voorbeeld in de Bijbel. Als Hij iets niet zou doen, kan het niet Gods plan voor jouw leven zijn.

Elke schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven.
2 Timotheüs 3:16 NBV

3. Is de keuze die je wilt maken wijs? Het Bijbelboek Spreuken laat ons zien dat het belangrijk is om wijsheid na te streven. Een beslissing die niet verstandig is, is waarschijnlijk niet door God ingegeven.

Het licht brengt goedheid voort en gerechtigheid en waarheid. (…) Let dus goed op welke weg u bewandelt, gedraag u niet als dwazen maar als verstandige mensen. Gebruik uw dagen goed, want we leven in een slechte tijd. Wees niet onverstandig, maar probeer te begrijpen wat de Heer wil.
Efeze 5:9-16 NBV

4. Past het bij wie jij bent als mens? Grote kans dat de Heer jouw talenten en de gaven van zijn Geest (zie 1 Korinthe 12) wil combineren in zijn plan met jouw leven.


5. Hoe denken de mensen die jij vertrouwt
, en die afgestemd zijn op God, over de keuze waar jij voor staat? Vraag het eens aan twee of drie mensen…

 Een dwaas denkt dat hij de juiste weg gaat, wie wijs is, luistert naar goede raad.
Spreuken 12:15

Deze lijst is natuurlijk niet volledig. Als je meer wilt lezen over de zachte stem van God – hoe deze ‘klinkt’ bijvoorbeeld – raad ik je aan het boek van Hybels te lezen. Ik bid dat dit stappenplan je verder helpt om je leven met de Heer te leven. Neem als een Maria de tijd om naar Gods stem te luisteren en zet je als een Martha in voor Zijn Koninkrijk. Leer Hem beter kennen, ga steeds meer op Hem lijken en wandel aan de hand van God je dagen door!

Aan de slag!

– Sta je op het punt een belangrijke beslissing te nemen? Haal je opties eens door het stappenplan dat je net gelezen hebt. Wat zou de weg van God voor jouw leven zijn, denk je?

– Geen lastige keuzes op de agenda? Neem vandaag extra tijd om als Maria aan de voeten van de Heer te zitten. Luister naar zijn stem en leer Hem beter kennen!

– Denk na over deze vraag:
Ben jij bereid om je door God te laten vormen, zodat je sprekend op je Vader gaat lijken? Waar ligt voor jou de grens? Wat is daarin het verlangen van God?

Verdiepende leestips:

‘De stille stem van God’, Bill Hybels

‘Het verlangen van God’, Henk Binnendijk

 

Deel deze overdenking

  1. Jacomien schreef:

    Thanks Christa! Heel mooi en helpend! ?

  2. Abe de Jong schreef:

    Gods wil wordt door onze Heer Jezus duidelijk gemaakt in zijn woorden enhandelen.
    Ik en de Vader zijn ÉÉN, en ,zo ook alle kinderen van God volgens het hogepriesterlijk gebed in Joh. 17, ook in Efeze 4
    Gods woord is de Waarheid, is Jezus, en Jezus deed wat Hij de Vader zag doen, halleluja
    De vrije wil naar Gods beeld en gelijkenis uit zich in vrede naar Gods wil.

  3. Jan J Antonides schreef:

    Met groot genoegen doorgelezen. Het blijft altijd een worsteling Zijn Wil goed te verstaan. Ikzelf meende, dat Hij van mij vroeg dit onderwerp vanavond in onze Bethesda huiskring in te leiden en kon er wel degelijk war inspiratie mee uit opdien!
    De eerste gedachte aangaande Zijn Wil kwam bij me op uit Hb. Door welken Wil zijt gij geheiligd, door de offerande van het lichaam van Jezus Christus. Later kwamen daar nog vele practische gedachten bij zoals Rom 12 om uit te vinden wat de Wil van God is voor jou en mij.
    Als slot, waarom dit allemaal draait: 2 kor 7:1 waar het pad van de Heiligmaking ons voorgehouden wordt. Hoewel in aanvankelijk twijfelde over de vertaling van het Boek van dit eerste vers, kon ik mij er naderhand me er goed mee verenigen nl. Ons volkomen aan Hem te geven.
    En dit sluit weer naadloos aan met Rom 12:1. Ik hoop, dat jullie er ook wat aan hebben!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap