Hoe kom ik van mijn grootste nachtmerrie af?

24

sep

Corline Hoefnagel

Stel je voor: de troon van God. En om die troon triljarden hemelwezens. Een grote menigte vóór de troon. En in het midden een weg. Een weg tot de troon. Eén voor één worden namen voorgelezen. Je schrikt op als jouw naam wordt genoemd: ” [jouw naam], kom naar voren.” Daar loop je, jij, wankel mensje. Het is tijd voor het oordeel. Voor de troon sluit je je ogen. ‘Rustig maar’, zeg je tegen jezelf. ‘Je hebt op aarde over de Heere Jezus verteld. Je hebt meegedaan aan kinderevangelisatie. Zieken heb je zelfs genezen. Het komt goed.’ Maar dan, Zijn Stem, ” [jouw naam], Ik heb je nooit gekend; ga weg van Mij, jij die de wetteloosheid werkt.”

Vol schrik kijk je Hem aan. “Maar… Ik heb… Ik heb toch …?” Nee, God schudt Zijn hoofd. “Ik heb je nooit gekend. Ga weg van Mij.”

Je mag best weten: dit is mijn grootste nachtmerrie.

Ik vind het de moeilijkste Bijbeltekst:

Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is.
– Mattheüs 7:21 (HSV)

Hoe kom ik van de nachtmerrie af?

Het kan dus toch. Je leven lang in de kerk zitten – maar niet binnengaan. Demonen uitdrijven – maar niet binnengaan. Gods Woord op aarde hebben gepredikt – maar niet binnengaan.

Help! Hoe kom ik van deze nachtmerrie af? Hoe weet ik zeker dat ik wél binnen mag gaan? “Als je de wil doet van Mijn Vader”, zegt Jezus. “Dan mag je zeker weten binnengaan.”

Maar wat is dan Gods wil?

Martha en Maria

Ik moet denken aan twee zussen: Martha en Maria. Ze waren vriendinnen van de Heere. Op een dag nodigt Martha Jezus in haar huis uit. Martha is druk bezig met bedienen. Dan valt haar oog op haar zus Maria. Die zit aan de voeten van Jezus en luistert naar Zijn Woord. Te zitten, nota bene! Terwijl zij zich zo uitslooft en maar haar best doet het voor iedereen comfortabel te maken, zit haar zus gewoon te niksen. Maria helpt haar niet eens!

Martha uit haar frustratie naar Jezus toe. Maar Jezus reageert anders dan verwacht. Hij zegt:

“Martha, Martha, je bent bezorgd en maakt je druk over veel dingen. Slechts één ding is nodig. Maria heeft het goede deel uitgekozen, dat niet van haar zal worden afgenomen.”
– Lukas 10:41-42 (HSV)

Het doel missen

Martha dacht dat ze goed bezig was. Blijkbaar kan dat dus: jezelf uitsloven en daarmee God denken te dienen – maar het doel volledig missen.

Maria was gefocust op Jezus. Martha niet. Ik? Vaak niet. Ik ben graag in de weer met van alles, maar gewoon aan Jezus’ voeten zitten, schiet er bij mij vaak in. Ik raas het weekend door, doe allerlei vrijwilligerswerk, en zelfs op ‘s zondags sjees ik van de ene dienst naar de andere kerkelijke activiteit. Om mezelf vervolgens op maandag af te vragen wanneer ik ook alweer voor het laatst gewoon geconcentreerd in de Bijbel heb gelezen.

Misschien moet onze focus veranderen. Niet eerst werken en daarna bij Jezus uitrusten. Maar eerst luisteren naar Hem en vanuit de rust aan de slag gaan.

Gods wil is intimiteit met jou

Wat is Gods wil? Hij wil dat je vaak aan Zijn voeten komt zitten. Hij wil tijd met je doorbrengen. Liever luisteren naar Zijn stem dan hollen en vliegen en nog meer vrijwilligerswerk op je nemen. God verlangt ernaar om intimiteit met je te hebben. Hij wil immers een relatie met je!

Hij wil je leren kennen.

God wil, op die ene dag, tegen je zeggen: “Ik ken jou. Jij hebt veel gezeten aan Mijn voeten. Hoe ver je elke dag ook afdwaalde, je kwam altijd weer terug. Soms sleepte je zonden mee, soms vragen, soms tranen en soms hele verhalen – maar je kwam. En je luisterde. Ja, wij kennen elkaar. Dus kom binnen, gezegende van Mijn Vader.”

Aan de slag!

Ik geloof dat dit Gods boodschap is voor jullie, lieve Zij Lacht lezers:

Zoek intimiteit met God!
Duik in Gods Woord.
Stort je hart voor Hem uit.

Ga terug naar de basis.
Stop met druk zijn – en ja, ook met druk zijn in kerkelijke activiteiten.
En ga aan Jezus’ voeten zitten.

Luister naar Hem.
Leer Hem kennen.
En laat Hem jouw struggles en jouw hart leren kennen.

Kom op adem.

Niet alleen vandaag. Niet één keer per maand een keer goed. Maar veel en vaak. Hij verlangt naar je!

Deel deze overdenking

  1. Elise schreef:

    Jaaa heel mooi!! De beste plek om (vanuit) te leven. 🤎

  2. Nel schreef:

    Herkenbaar. En s’avonds moe op de bank ploffen en zo vol van alle gedachten. Tot de stilte mij merkbaar wordt. Wij mensen zijn vaak bang voor de stilte, overal waar we komen is vaak muziek aan. Wij moeten echt bewust zoals in de bijbel staat in psalm 131 onze ziel (gedachte) stil zetten
    en zoals een kind bij de moeder zich overgeeft ik / wij aan Hem dan kunnen we onderwijs van Hem ontvangen.
    Allen een fijne dag en een goede zondag.

  3. Stella schreef:

    Mooi geschreven!
    Iedere dag mezelf herinneren/ keus maken, te beginnen met Hem, heb ik geen mogelijkheid voor stille tijd, dan start ik vaak met danken/ bidden als ik net wakker wordt, voor mij ook een fijne start. Blij met deze site.
    Liefs, Stella

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap