Hoe jij mag vruchtdragen en groeien volgens Psalm 1

19

jul

Sarah Rokach

Ken je het lied ‘Welzalig de man die niet wandelt’? Dit lied, met de tekst van Psalm 1, kwam bij mij naar boven toen het haar van mijn driejarige zoon voor het eerst werd geknipt door een rabbijn. Meteen daarna kreeg hij een eerste Bijbelstudie uit Psalm 1. Als je goed voor een boom zorgt, zal hij groeien en vrucht geven. Als jij met Gods Woord bezig mag zijn, zal je groeien en vrucht dragen!

Een gezonde boom als voorbeeld

Welzalig de man die niet wandelt in de raad van de goddelozen, die niet staat op de weg van de zondaars, die niet zit op de zetel van de spotters, maar die zijn vreugde vindt in de wet van de HEERE en Zijn wet dag en nacht overdenkt.
– Psalm 1:1-2 (HSV)

De psalm is eigenlijk heel duidelijk; wandel niet met de goddelozen, maar richt je focus op Hem. En dan die interessante vergelijking met een boom. Als je bezig bent met Gods Woord, word je net als een gezonde, sterke boom die op de juiste plek geplant is en op de juiste tijd vrucht geeft. Door je te verdiepen in de Bijbel, geef je richting aan je leven en daarnaast wordt de verbinding met God steeds dieper.

Vreugde vinden in de wet is een leerproces. Het kost tijd en vraagt je volle aandacht. In het Jodendom wordt dit extra benadrukt door de traditie van de Chalake of de Upsherin, zoals de Europese Joden het noemen. Het is een ritueel waarbij de haren van driejarige kinderen voor het eerst worden afgeknipt. Dat kleine kind heeft nog geen idee van wat hem te wachten staat in dit leven, maar hij krijgt wel alvast een hele belangrijke tool in handen: de Bijbel. Je bent nu oud genoeg om je te gaan verdiepen in Gods Woord. Dat je maar een gezonde boom mag worden!

Bomen en kinderen, de overeenkomst?

Wanneer u in het land komt en allerlei vruchtbomen plant, moet u de vruchten ervan als verboden beschouwen. Drie jaar [lang] zullen ze voor u verboden zijn, er mag niet van gegeten worden.
– Leviticus 19:23 (HSV)

Waarom na drie jaar? Waar komt dit ritueel vandaan? In Leviticus 19 lezen we dat het verboden is om de vruchten van een nieuwe, net geplante boom te plukken. Er mag drie jaar lang niet gegeten worden van de boom. Na deze drie jaar worden de beste vruchten van de boom geplukt en naar Jeruzalem gebracht om God te danken. Vanaf die dag mogen we van de boom eten en wordt ervoor gezorgd dat het een gezonde boom blijft, die vrucht voortbrengt en verder groeit.

In de Bijbel zien we vaker de vergelijking tussen mensen en bomen (Deuteronomium 20: 9 en Jeremia 17:8). Kleine kinderen worden ook gezien als nieuwe, net geplante bomen. Het is daarom gebruikelijk om de haren drie jaar lang te laten groeien, als een vrucht. Na drie jaar worden de kinderen naar een speciale plaats gebracht. De een kiest voor de klaagmuur, de ander voor een synagoge. Het kind wordt daar gezegend en de eerste haren worden geknipt (daarna meteen door naar de kapper om het kapsel te redden). Het kind is nu groot genoeg om onderwezen te worden in Gods Woord.

Zoals we een boom snoeien, water geven en zelfs wat voedingsstoffen toevoegen zodat de boom ieder seizoen weer tot bloei komt, zo word en blijf jij een gezonde boom als je onderwezen wordt in Zijn Woord. Dan mag je vrucht dragen, zoals er staat: ‘Want hij zal zijn als een boom, geplant aan waterbeken, die zijn vrucht geeft op zijn tijd, waarvan het blad niet afvalt; al wat hij doet, zal goed gelukken.’ (Psalm 1:3, HSV)

Aan de slag!

Wat zou jij nog willen leren over God of de Bijbel? Zijn er specifieke onderwerpen of vragen die jou bezig houden?  Hoe kan jij je geloof verder uitdiepen? Luister eens naar de uitvoering van Psalm 1 door de Sons of Korah.

Deel deze overdenking

  1. Marjan Lodewijk schreef:

    Je kunt Gods wet liefhebben, maar laten we eerlijk zijn. Niemand kan aan de wet voldoen. We zijn in zonden ontvangen en geboren. Als we ons dit gaan beseffen, klein willen worden voor Hem en ons niks denken voor te stellen, ga je het zien en ervaren: Zijn zoon daarom voor ons gekruisigd. Wij zijn met Hem opgestaan en daarmee vrijgekocht! Wat een genade en liefdevolle God wij hebben! Wij zijn al vrij in Hem. Hij in ons en wij in Hem. Ook al is het maar een mosterdzaad. Daar heeft Hij laaggelegen al voor gezorgd. Onvoorwaardelijke liefde. Je gaat het voelen als je er veel mee bezig bent en je er in verdiept.

  2. Pieternella schreef:

    Goede morgen.
    Een mooie uitleg hoe Sarah in haar cultuur de wet nog ziet.
    Maar 1 ding vergeet ze, dat CHRISTUS de wet heeft vervuld.
    Door te sterven aan het kruis en weer opgestaan is.
    Als we daarmee in aanraking komen door Zijn genade gaan onze ongelovige ogen open en krijgen we Zijn wet lief zoals in psalm 119 vers 49 berijmd staat;Hoe lief heb ik U wet! Het is mijn doel de hele dag haar ijverig te betrachten
    Een fijne dag allen

  3. Evelien schreef:

    Wat een mooie overdenking!
    Wat een bijzondere rituelen., wat een rijkdom om dat zo met elkaar te mogen vieren.
    Ook ik werd ooit gezegend met de woorden uit psalm 1
    Het loopt als een rode draad mee in mijn leven. Blijf dicht bij Hem en neem Zijn woorden mee als een gids op jouw levenspad. Houdt je verre van datgene wat je van Hem afhoudt. Dan zal Hij je maken als de boom geplant aan waterstromen.
    Lieve groet Evelien

  4. Sarah schreef:

    Bedankt voor jullie reactie! Fijn om te lezen dat er verder over nagedacht wordt.
    God heeft alles voor ons volbracht, iets waar ik stil van word. Hoe fijn is het dan dat ik Zijn wet heb gekregen en die mag houden en mag doorgeven aan mijn kinderen. Om zo een leven te leiden tot eer van Zijn naam!

    Gods zegen vanuit het warme Israël

  5. Elske schreef:

    Hoi, ik was deze pagina aan het lezen en volgens mij klopt 1 verwijzing niet. Je verwijst naar Deuteronomium 20:9, maar ik lees hier niets over een boom/mens vergelijking. Bedoel je misschien een ander hoofdstuk?

    Groetjes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap