Hoe honing een hoopvolle toekomst garandeert

24

aug

Nienke Alblas

Hoe kijk jij naar jouw toekomst? Is het als een land vol melk en honing? Of is het een dor landschap? Is het zichtbaar, of verbergt de mist nog waar je pad naartoe gaat? Lijken jouw dromen ver weg? Of wandel je al in het land van jouw bestemming? Is het daar donker of is het licht? Zomaar wat vragen over jouw bestemming. Zo staan er ook woorden over jouw bestemming in Spreuken 24: 13 en 14. Woorden over een welvarende toekomst én hoe jij deze weg naar de toekomst kan bewandelen in jouw leven.

Mijn zoon eet honing dat is goed voor je, zoete honing streelt de tong.
– Spreuken 24:13 (NBV)

Eet honing

Tegenwoordig worden we aangemoedigd om zo min mogelijk suiker en zoetigheid tot ons te nemen, maar honing werd vroeger gezien als iets heel gezonds. Niet gek, rauwe honing staat nu nog steeds bij veel ‘foodies’ en ‘fitgirls’ op de lijst van superfoods.

Honing werkt goed tegen infecties in de luchtwegen, is goed voor de nachtrust en uiteraard een heerlijk middel om eten mee te zoeten. Veel mensen worden afgeschrokken door de suikers (70%) die erin zitten, maar er zitten ook ontzettend veel mineralen en antioxidanten in het voedingsmiddel.

Soms sta ik versteld van de wijsheid die God aan zijn volk gaf in het Oude Testament. Veel regels, bijbelse betekenissen en bijzondere diepgang. Het is niet gek dat honing door de schrijvers van het Oude Testament meermaals als zegen en zoete verleiding wordt benoemd. In deze tijd waren er nog niet zoveel verschillende soorten geraffineerde suikers en e-nummers om het eten mee te zoeten. Wilde je iets zoets eten? Dan moest het uit de natuur komen. Honing was een van deze natuurlijke middelen.

Bijen zijn ontzettend belangrijk voor de natuur, maar de natuur is andersom ook heel belangrijk voor de bijen. Ik vraag me af hoeveel natuur er was voor de bijen in het drogere landschap van Israël? In de woestijn kan je geen bij vinden. Dat het beloofde land als een land van ‘melk en honing’ wordt omschreven kan je zien als: een land waar vee en vruchtbare grond is. Zonder bloemen, geen bijen, zonder bijen, geen goede oogst.

De schrijver van Spreuken 24 had goed door dat honing goed voor je was. Het lijkt of hij ook food-blogs heeft gelezen over de gunstige effecten van de natuurlijke zoetstof. ‘Het streelt de tong.’ Het gebod om de honing te eten is niet alleen voor de fysieke gezondheid, geloof ik. Wanneer je het ziet als een symbool voor de zegen en rijkdom die God ons geeft, dan staat hier indirect: Neem de zegen van God tot je. Durf jij dat aan?

Zie wijsheid als de honing voor je leven
Als je wijsheid vindt heb je een toekomst
Je hoop gaat niet verloren.
– Spreuken 24:14 (NBV)

Wijsheid als honing

Er wordt in Spreuken 24 nog een symbolische betekenis aan honing gegeven. Wijsheid is als honing. Wijsheid is als een zegen die goed voor jou is, waar je van mag genieten net als van zoetigheid. Heb je wijsheid? Dan heb je een toekomst. Jezus noemt zichzelf de Waarheid. Ik geloof dat echte wijsheid dé waarheid is. Heb je Jezus, dan heb je een toekomst. Dan ontvang je wijsheid van Hem, door zijn Heilige Geest die als honing is voor jouw leven. Die je zal zegenen, helen en rust zal geven. Als honing voor de ziel (denk aan Spreuken 16 van een paar overdenkingen terug).

Je kan honing niet zelf maken

We hebben tegenwoordig veel manieren om zelf zoetstoffen te maken, maar mensen kunnen doen wat ze willen: honing maken kunnen wij niet. We kunnen net zo hard werken als de bijen, maar natuurlijke, rauwe honing met al haar zegeningen kunnen wij niet zelf maken. Als imker ben je afhankelijk van wat de bijen uiteindelijk doen. Ik geloof dat wij zo ook afhankelijk zijn van de zegeningen die God uiteindelijk op ons pad brengt.

Natuurlijk zijn wij niet de imker, God is niet onze werkbij. Maar Hij is wel de Schepper van alles en zonder zijn zegen zal de honing niet tot stand komen. Je mag het vinden van wijsheid in jouw leven zien als een zegen van Hem. Het is niet jouw werk die dat tot stand brengt. Zijn Geest werk in en door jouw leven heen. Het is zijn offer dat hoop geeft. Een hoop die, zoals in Spreuken 24 ook staat, niet verloren gaat.

Challenge!

Wijsheid is als honing voor jouw leven, het is een zegen die je mag ontvangen en die jou een hoopvolle toekomst geeft.

  • Welke schat heb jij vandaag ontdekt?
  • Bedenk hierbij een challenge die je vandaag zelf of samen met iemand uitvoert. Check #spreukenchallenge op Instagram voor inspiratie van anderen en deel ook jouw challenge!

Deel deze overdenking

  1. Jan Vermeulen schreef:

    Mooi, dank je voor het delen.
    Weet je ook waar honing voor het eerst in de Bijbel genoemd wordt?
    Letterlijk: Als geschenk van een vader aan zijn zoon. Zoek het maar eens op. Daar word je toch blij van 🙂
    Hartelijke broedergroet, Jan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap