Hij laat niet los wat zijn hand begon!

04

feb

Irene Poot

Als je weleens een kerkdienst hebt meegemaakt, herken je mogelijk de bekende zinnen: ‘Onze hulp is in de Naam van de Heer, Die de hemel en de aarde gemaakt heeft, Die trouw houdt tot in eeuwigheid en Die niet loslaat de werken van Zijn handen.’ Bij mij gaat deze zin langzamer hand het ene oor in en het andere oor uit. Ik sta er vaak helemaal niet meer bij stil wat er eigenlijk wordt gezegd. Toch is het heel mooi wat hier wordt gezegd als je er eens goed bij stil staat: God laat niet los wat zijn hand begon…

Deze tekst is gebaseerd op twee bijbelteksten uit de Psalmen van David, Psalm 124 en Psalm 138. Als je je er even in verdiept, is het eigenlijk heel bijzonder wat er staat.

De God van hemel en aarde

“Onze hulp is in de Naam van de HEERE, Die hemel en aarde gemaakt heeft.”
– Psalm 124: 8 (HSV)

Lang geleden heb ik een keer een week geholpen bij een kinderclub op een camping. Op een gegeven moment moesten we dan een knutselwerkje, wat je zelf had voorbereid, maken met de kinderen. Ik vond dit echt verschrikkelijk! Ik was namelijk heel bang dat iemand zijn of haar handje omhoog zou steken en zou vragen of ik kon helpen met het knutselwerkje. Dan zou ik natuurlijk schots en scheef knippen en uiteindelijk per ongeluk het kind aan de tafel vast lijmen. Nee, die druk kon ik niet aan!

Gelukkig is God daarin heel anders! God wil juist graag helpen als jij je hand opsteekt en vraagt om zijn hulp. De God die heel deze aarde heeft gemaakt en zelfs de sterren en de planeten, wil onze hulp zijn.
Als wij zo’n grote en machtige God hebben die ons wil helpen, hoe kunnen we er dan ooit nog alleen voor staan!? Niets is te gek of te klein voor God, want Hij houdt zielsveel van jou! Of Hij nou een gebroken hart moet lijmen, een grote beslissing moet uitknippen of een nare gebeurtenis moet inkleuren, God gaat graag samen met jou aan de slag. Hij is jouw hulp en alles is mogelijk bij Hem als je er om vraagt.

Hij laat niet los wat zijn hand begon

“Uw goedertierenheid, HEERE, is voor eeuwig; laat de werken van Uw handen niet los.”
– Psalm 138: 8 (HSV)

Zelf vind ik het altijd storend als ik ergens aan begin en het om de een of andere reden het niet kan afmaken. Een half gebakken taart, een half ingevulde sudoku, een half gekleurd schilderij. Ik moet gewoon m’n werk afmaken!

Jij bent natuurlijk veel belangrijker dan 100 taarten, sudoku’s en schilderijen bij elkaar (ja, zelfs appeltaarten, haha)! God is namelijk ook ooit aan jou begonnen. Hij heeft jou gemaakt en Hij heeft een heel plan voor jou. Vanaf het moment dat jij nog in de buik van je moeder zat, was God al aan het werk. Jij bent dus één van de werken van Gods handen waar David het hierover heeft. Zoals ik ben met mijn taarten, sudoku’s en schilderijen, zo is God met zijn werk in jou: Hij zal het afmaken!

God is ooit aan jou begonnen en Hij is nog lang niet klaar met jou! Hij zal jou dus ook nooit los laten. Daarvoor ben je veel te waardevol voor Hem en daarvoor heeft Hij nog veel te mooie dingen voor jou in het vooruitzicht. Als je toch eens wist wat God voor visie voor jouw leven heeft! Hij laat niet los wat zijn hand begon.

Je staat er niet alleen voor

Misschien heb je de laatste tijd wel het idee dat alles tegenzit. Dat zowel je persoonlijke leven als je geloofsleven stroef gaat. Misschien vraag je je wel af wat God nou voor plan met jou heeft en zie je het licht aan het einde van de tunnel niet meer. Alsof God geen oog meer voor je heeft en je er alleen voor staat.
Toch wil ik je graag vertellen dat je niet alleen bent en er al helemaal niet alleen voorstaat. En dit alles om één simpele reden: de God die alles heeft gemaakt staat naast je, Hij wil je hulp zijn en Hij laat niet los wat zijn hand begon!

Aan de slag!

Luister naar ‘You never let go’ van Matt Redman.

Wat doet dit nummer en deze gedachte met je?

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Psalm 121 zegt het ook zo mooi.
    Ik hef mijn ogen op naar de bergen ( moeilijkheden) maar mijn hulp is van de Heer!

    Bedankt Irene voor deze bemoediging!

  2. W schreef:

    Gisteravond kwam psalm 138 in mij op. Het herinnerde mij aan Gods goedheid. Nu kwam ik dit stuk tegen en kan alleen maar bedenken dat God dit zo stuurde. Prachtig, dankjewel!

  3. Marianne de Geus schreef:

    Lieve Irene, dank voor deze bemoedigende woorden.
    Ik heb ook genoten van het nummer en ga er zeker vaker naar luisteren🙏
    Lieve groet Marianne uit Rhenen🤗

  4. Tjipke schreef:

    Zonet een kerkenraadsvergadering voorbereid.
    Als inleiding heb ik de overdenking”Hij laat niet los wat Zijn hand begon”
    Bij de start van een nieuw seizoen en in een periode dat zoveel losgeslagen lijkt te zijn, is dit een houvast waar op te bouwen valt
    Hartelijk dank hiervoor

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap