Het wie/wat/hoe van de Heilige Geest

18

mei

Nathanja

Ik had het voorrecht om dit jaar de studenten Alpha-kring te leiden in Amsterdam. Hoewel de onderwerpen basic zijn, word ik keer op keer geraakt door de fundamenten van ons christelijk geloof. Kortgeleden was het weekend waar we ons richtten op de Heilige Geest. Wie is de Heilige Geest? Wat doet de Heilige Geest? En hoe kan ik vervuld worden met de Heilige Geest? Het wie, wat en hoe van de Geest!

Wie is de Heilige Geest?

Hoewel de Geest voor sommigen wat vaag kan aanvoelen, weten ze het bij Alpha heel mooi en simpel te zeggen: de Vader nam het voortouw bij het creëren van de schepping. De Zoon nam het voortouw om jou van je zonden te verlossen. De Geest neemt het voortouw in jou te helpen groeien. De Geest lijkt misschien niet tastbaar, maar in de Bijbel lezen we dat de Geest behoorlijk veel weg heeft van een persoon. Hij kan denken en redeneren, Hij ervaart emoties. Daarbij gedraagt Hij zich ook als een persoon: Hij troost, leidt, spreekt en geeft opdrachten. De Geest is uitgestort nadat Jezus naar de hemel is teruggegaan. De Geest is Gods aanwezigheid en kracht in jou. 

Wat doet de Heilige Geest?

In de eerste plaats overtuigt de Geest jou van het feit dat je een geliefd kind van God bent. 

Want u hebt niet de Geest van slavernij ontvangen, die opnieuw tot angst leidt, maar u hebt de Geest van aanneming tot kinderen ontvangen; door Wie wij roepen, Abba Vader.
Romeinen 8:15 (HSV)  

Zoals eerder gezegd, neemt de Geest het voortouw in jou te helpen groeien. Een bekende tekst hierover staat in Galaten 5:22: ‘De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing.’ (HSV)
De Heilige Geest wordt door Jezus Zelf omschreven als een Helper. De Geest helpt je om je karakter te vormen, om de zonde te weerstaan en meer op Jezus te lijken. 

Vaak worden de gaven van de Geest verward met de vrucht van de Geest. De gaven zijn als het ware cadeautjes, bedoeld voor de opbouw van anderen. Denk hierbij aan de gave om te onderwijzen, te leiden, te troosten, etc. Al deze cadeautjes, die je terugvindt op verschillende plekken in de Bijbel, worden gegeven uit genade. Ga maar eens op onderzoek welke gave je bij jezelf herkent.

De Geest geeft kracht! In Handelingen 1 lezen we hoe Jezus vertelt dat de discipelen kracht zullen ontvangen wanneer de Geest over hen uitgestort zal worden. Ze zullen dapper zijn, ze zullen de zieken zien genezen en de doden zien opstaan. Ze zullen vol moed getuigen van wie God is en zien hoe mensen zich overgeven aan God. En dezelfde kracht van de Geest van toen, is ook nu werkzaam.

Hoe kan ik vervuld worden met de Heilige Geest?

De permanente inwoning van de Heilige Geest is een geschenk voor alle gelovigen. De enige voorwaarde is geloof in Jezus: ‘In Hem bent ook u, nadat u het Woord van de waarheid, namelijk het evangelie van uw zaligheid, gehoord hebt; in Hem bent u ook, toen u tot geloof kwam verzegeld met de Heilige Geest van de belofte.’ (Efeze 1:13, HSV) 

Een vervolgstap die ook in het Woord veel wordt genoemd, is hoe we nu niet langer moeten wandelen volgens de verlangens van het vlees, maar dat we geleid worden door de Geest. De Geest in ons kan bedroefd raken of zelfs uitdoven. Als wij zonden toelaten in ons leven kunnen we niet de volheid van de werking van de Geest ervaren. Gehoorzaamheid aan God zal Hem daarentegen wel de volledige vrijheid geven om Zijn vrucht door ons leven zichtbaar te maken. En vergeet niet, Hij is tegelijkertijd ook jouw Helper, die je hierin wil bijstaan. 

Aan de slag!

Heb je al eens nagedacht over de vrucht van de Geest? Vraag God vanmorgen om een aspect waarin je nog meer op Hem mag lijken en een aspect waarin je Hem al mooi reflecteert.

Bronnen: StudieBijbel Online, Gotquestions.com

Deel deze overdenking

  1. Anoniem schreef:

    Goedemorgen, ik wil heel graag Jezus volgen maar ik heb zo’n moeite met het woord “gehoorzamen”. Als kind heb ik teveel moeten gehoorzamen en daardoor mijn eigen unieke zijn moeten inboeten. Kunnen jullie me uitleggen geven over het principe gehoorzamen zodat het lichter voelt?
    Groetjes, anoniem

    • Henrike schreef:

      Hoi Anoniem, wat fijn dat je Jezus wilt volgen! Vertel het aan Jezus zeg Hem: “Heer ik wil U volgen, wilt U mij helpen om bij het woord gehoorzamen geen pijn te voelen. Maak mij duidelijk hoe U dat voor mij bedoeld
      God hoort ons graag. En Jezus volgen betekent dat je wilt doen wat Hij van je vraagt. (Andere woorden voor gehoorzamen) Dat vraagt overgave en loslaten. Dat is iets waar we nooit over uitgeleerd raken. Iedere dag vraag ik God mij daarbij te helpen. Zonder Hem kan ik Hem niet volgen. Hij wil jou daar ook bij helpen!
      Hartelijke groet

      • Anoniem schreef:

        Dank je wel lieve Henrike, voor je antwoord. Er is op dit moment veel innerlijke strijd om tot Jezus te komen. Iets in mij wil dit, ik wil verlost worden van alle leugens over mezelf, ik wil verlost worden van de hypochondrie waar ik door wordt geteisterd en tegelijkertijd zijn daar gedachtes als denk je nou werkelijk dat Jezus dat voor je oplost? Ik stapte met goed geloof en vertrouwen het pad op van God volgen maar het voelt bijna alsof ik iets belachelijks en stoms doe i.p.v. iets groots.
        Hartelijke groet, Anoniem

        • Henrike schreef:

          Ja er is er één die je dat wil laten geloven! Trap er niet in. Weet je het mooiste komt nog. En die strijd ja die zal er wel blijven. Het is hier onvolmaakt. En satan wil je terugroven. Ik herken het hoor. Ik start echt met God en sinds de laatste weken bid ik hardop en vertrouw de dag toe aan Jezus. Ook als ik het niet voel. Op Hem focussen en niet op jezelf makkelijker gezegd dan gedaan maar met Hem gaat het stapje voor stapje lukken! En met Hem is iedere dag een nieuwe kans om met Hem te leven!.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2024 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap