Liefde voor een prostituee – het verhaal van Hosea

18

okt

Alies

Misschien ben je in Amsterdam wel eens op de Wallen geweest. Of misschien heb je je wel eens verdiept in wat jij kan doen om prostitutie te stoppen. Er zijn, gelukkig, mensen op de wereld die échte liefde kunnen opbrengen voor prostituees en niet alleen maar mensen die misbruik van ze maken. Ik ken niet zoveel verhalen over mannen die met een prostituee trouwen. Het lijkt me ook best een ingewikkelde situatie. Maar dat is precies wat Hosea wel doet. Hosea is een profeet, een man van God. En God zegt tegen hem: ‘Hosea, trouw met Gomer, de prostituee’.

Hosea doet wat de Heer hem opdraagt. Hij haalt Gomer uit de prostitutie en hij krijgt drie kinderen met haar. Hosea is een profeet. God spreekt tegen hem en hij schrijft dat dan vervolgens op. Helaas voor Hosea is Gomer niet de makkelijkste vrouw. Gomer loopt namelijk bij hem weg, ondanks dat ze getrouwd zijn. Ze vlucht naar het bestaan dat ze kent: de prostitutie. Dan zegt God het volgende tegen Hosea:

De Heer zei tegen mij: “Laat deze vrouw zien dat je van haar houdt, ook al is ze ontrouw aan jou en gaat ze met andere mannen naar bed. Net zo houd Ik van de Israëlieten, ook al zijn ze ontrouw aan Mij. Want ze aanbidden andere goden en drinken graag wijn.”(Hosea 3:1, BasisBijbel)

Als God zegt dat Hij van de Israëlieten houdt, dan wordt er ook bedoeld dat God van de Israëlieten houdt. Maar Hosea is een profeet, dus Israël kan hier ook profetisch voor de hele wereld worden opgevat. God houdt van de wereld. Ondanks haar ontrouw. God houdt van jou. Ondanks je ontrouw.

Denk eens bij jezelf na. Ben je ontrouw aan God met andere goden? Denk aan de goden van deze tijd: het voldoen aan wat de samenleving vraagt, een hoge baan, jezelf ontwikkelen, je agenda en je tijd, bezit, geld: werkelijk alle dingen die de wereld aanbiedt. Al het wereldse kan een god voor je zijn.

Wij, mensen, zoeken naar liefde, naar een betekenisvol leven, naar een doel. Dat zit nu eenmaal in ons.

Even terug naar Hosea. Stel je eens voor waar Hosea mee bezig is… Hij zoekt naar een vrouw. Naar zijn eigen vrouw, want ze is weggelopen.  Zijn vrouw, die vroeger een prostituee was en die nu weer teruggegaan is naar de prostitutie. Hosea zal wel gedacht hebben: ‘’Ik had je toch geréd uit de prostitutie! Waarom ga je dan terug?!’

Je kan je toch bijna niet voorstellen dat hij het kan opbrengen om haar te laten zien dat hij van haar houdt? Toch is dat precies wat God hem opdraagt te doen. Ik zie Hosea voor me. Zijn vuisten gebald. Zijn trots gekrenkt. Hij, als man van God, loopt door achterbuurten. Straten waar de ‘goede’ mensen niet horen te komen. Maar Hosea zoekt die buurten wel op. Zoekend naar wie? Naar zijn vrouw, nota bene.

Toen kocht ik haar vrij  voor 15 zilverstukken en 1½ homer (330 liter) gerst.
(Hosea 3:2 BasisBijbel)

Ik heb haar gekocht, voor een hoop geld, schrijft Hosea. Wacht even, wat gebeurt hier?! Wat ben je aan het doen Hosea? Je vrouw, kopen? Ze is toch al van jou?!

Hoe zou Hosea haar hebben aangetroffen? Naakt, vastgebonden, misschien wel gepijnigd terwijl ze werd verkocht om gebruikt te worden door degene die het meest voor haar bood. Hosea ziet haar daar, in die omstandigheden waar ze zélf voor heeft gekozen. Zijzelf heeft dat gedaan. Hij heeft haar daar niet heen gestuurd. Hij heeft alleen maar van haar gehouden. De moeder van hun drie kinderen, bij hem weggelopen om weer in de prostitutie te werken. Hosea betaalt net zoveel als nodig is om haar vrij te kopen, ook al is ze van hem.

Ik hoop dat je begrijpt dat Hosea het beeld van God vertegenwoordigt in dit Bijbelboek. Liefdevol. Vergevingsgezind. En, hopelijk beledig ik je niet, maar jij en ik vertegenwoordigen het beeld van Gomer, de vrouw van Hosea, de prostituee.

Wij zijn van God. Dat zijn we altijd al geweest, want Hij heeft ons gemaakt. Dus Hij heeft, simpel gezegd, patent op ons. Wij verkopen zelf onze ziel aan de zonde. Zoals Gomer terugkeerde naar de prostitutie, keren wij vaak genoeg terug naar ons zondige bestaan.

Hosea kocht Gomer vrij, met geld. Ongeacht de situatie waarin hij haar aantrof of hoe vaak hij haar ook moest terughalen. Jezus kocht de mensheid vrij toen Hij stierf aan een kruis, met Zijn bloed. Ongeacht de situatie waarin Hij ons aantreft of hoe vaak Hij ons ook moet terughalen. Hij vindt jou zoveel waard dat Hij het zelfs voor je overheeft om te sterven aan een kruis. Aanvaard zijn liefde en loop er niet voor weg, ook als je niet kan geloven dat je het verdient.

Aan de slag!

Wanneer ben jij voor het laatst weggelopen van God? Luister vandaag eens naar deze mooie uitvoering van het nummer Amazing Grace, met in je achterhoofd het verhaal van Hosea en Gomer. Je bent vrijgekocht door Jezus! Je hoeft niet te vluchten, je mag altijd bij hem komen.

Noot:
Wij willen prostituees niet in een negatief daglicht zetten. In deze overdenking hebben wij het beeld van een prostituee gebruikt om daardoor de liefde van Hosea te laten zien en daarmee de liefde van God.
Voel je je toch aangesproken? Schaam je niet en neem contact op met Stichting E-pastoraat

Deel deze overdenking

  1. Petra schreef:

    Wat mooi, Alies.
    Wat een diepgang en dit verhaal en betekenis nog nooit gezien of gehoord!
    wauw, God is goed.

  2. Suzanne schreef:

    Mooi verhaal! <3 Andrew Peterson heeft een liedje over Hosea geschreven en gezongen, het luisteren waard. De titel van het liedje is dan ook 'Hosea'.

  3. Gurette Ringringoeloe schreef:

    Wauw dit is geweldig. Dit laat mij zien dat God bezig is met een hogere niveau in mijn leven. Het was ff moeilijk om het te aanvaarden maar ik heb het aanvaard zodat ik anderen en mijzelf te leren wie God is voor ons. Ik wist het eigenlijk wel maar het accepteren was iets anders.

    God zegen om dit met delen met een ieder❤️

  4. Caitlyn schreef:

    Heel mooi dat je hier op deze manier aandacht aan geeft. Natuurlijk gebruik je de prostitutie metaforisch, echter is dit letterlijk voor mij ook waar in mijn relatie met Jezus. De prostitutie is niet alleen maar ellende, in elk geval niet voor mij (en blijkbaar ook niet voor Gomer?), en heeft ook op allerlei wijzen zijn aantrekkingskracht, vooral als surrogaat voor aandacht en een gevoel van liefde, zowel bij de klant als voor mij als prostituee. Het is dus niet zo makkelijk om hiermee te breken voor mij. Dag voor dag kijk ik naar Jezus’ wil en laat ik Zijn liefde mij sturen, ook wetend dat wanneer ik terugval Hij toch altijd van me houdt. Zijn aandacht en liefde zijn waar het werkelijk om draait en het enige dat ons echt mens kan laten zijn. En alles werkt mee ten goede. Wellicht dat ik mijn ervaringen kan inzetten voor anderen. Ik bekijk het dag voor dag, zoals Jezus het ons adviseert.

  5. Peter schreef:

    Dankjullie wel ,dat jullie dit willen doen
    Het is zo waardevol wat jullie doen

    Moge God jullie werk blijven zegenen
    Hij is nabij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap