“Marta, Marta, maak je toch niet zo druk!”

17

okt

Mandy

Veel vrouwen herkennen het denk ik wel: het willen ‘zorgen voor’. Als er mensen over de vloer komen, wil je dat iedereen goed verzorgd is en blijft en dat niemand iets tekort komt. Gevolg? Iedere verjaardag en elk feestje ben je druk, druk, druk en eigenlijk kom je niet toe aan waar het eigenlijk om gaat: een nieuw jaar vieren. Iemand die daar ook wat van weet is Marta. Juist ja, die zus van Maria.

Wie kent het verhaal van Marta en Maria niet? Het is zo’n verhaal dat je, als je van jongs af aan naar de kerk gaat, al op de zondagsschool hoorde. Maar toen ik er onlangs in een preek over hoorde, besefte ik dat dit niet zomaar een verhaal is. Dit is het verhaal en de worsteling van veel vrouwen.

Onderweg naar Jeruzalem kwam Jezus ergens in een dorp. Daar vroeg een vrouw, Marta, Hem om bij haar thuis te komen eten. Marta had een zus, Maria. Maria ging naar Jezus zitten luisteren. Maar Marta had het druk met het bedienen van Jezus. En ze ging naar Jezus toe en zei: “Heer, vindt U het dan helemaal niet erg dat mijn zus mij al het werk alleen laat doen? Zeg haar alstublieft dat ze me moet komen helpen!” Maar de Heer Jezus antwoordde haar: “Marta, Marta, jij maakt je bezorgd en druk over allerlei dingen. Maar eigenlijk is er maar één ding nodig. Maria heeft het goede gekozen. Dat zal haar niet worden afgenomen.” (Lucas 10:38-42, BasisBijbel)

Zorgen voor anderen is iets prachtigs
Wij vrouwen, of in ieder geval velen van ons, zorgen voor anderen. Dat doen we gewoon. Dat is iets prachtigs en iets moois en hoe we geschapen zijn. Zo staat het ook in Spreuken 31, in het ‘Loflied op de sterke vrouw’:

Ze houdt toezicht op het hele huishouden. Ze houdt niet van luieren. (Spreuken 31:27, BasisBijbel)

Spreuken 31 vanaf vers 10 is een prachtige en inspirerende tekst, echt een aanrader om te lezen! Het is een schets van een sterke vrouw zoals de Bijbel haar ziet: een hardwerkende, zelfverzekerde vrouw, die haar gezin en huishouden voorgaat als geen ander! Er kán dus niks mis zijn met hard werken en zorgen en je ergens ontzettend voor inzetten – anders zou de Bijbel zichzelf tegenspreken.

Werken vanuit God geeft leven
Waar het in het verhaal van Marta en Maria denk ik om gaat, zijn prioriteiten. Het mooie van vrouwen – de wil en het kúnnen zorgen voor anderen – is denk ik ook onze valkuil. Dienen en bedienen is namelijk iets prachtigs! Maar: het mag niet in de plaats komen van onze tijd en relatie met God. Het gevaar is dan dat – en dat is wat ik uit Jezus’ woorden tegen Marta haal – we niet meer gaan werken vanuit onze relatie met Hem, maar vanuit onszelf. En dat is een weg die we niet moeten willen inslaan. Werken vanuit onszelf is vermoeiend, en zal nooit iets anders zijn dan dat. Het zal ons opbranden totdat we niet meer weten waar we het moeten zoeken. Werken vanuit God geeft juist leven. Als we ons éérst bij Hem opladen, doen we het niet vanuit eigen energie en kracht maar vanuit die van Hem. En het goede nieuws is: Hij is een bron die nooit stopt met geven. Oftewel: wij kunnen altijd onze energie en motivatie bij God vinden, zonder dat we onszelf daarmee uitputten.

De juiste prioriteiten hebben is belangrijk
God vindt het belangrijk dat we dingen doen. Zo zijn we geschapen. Maar Hij vindt het denk ik het allerbelangrijkst dat we de juiste prioriteiten hebben en dingen vanuit de juiste basis doen. Hij kent onze valkuilen, onze manieren om werk te zien als iets waardoor we genade kunnen verdienen en hoe we werk tot iets immens kunnen vergroten. Hoe we onszelf erdoor kunnen opbranden en daardoor niet meer vooruit komen. Hoe we onszelf er soms mee schaden. Ga éérst bij Jezus zitten, en dan aan het werk.

Aan de slag!

Een voorbeeld hoe je dit in de praktijk kan brengen, kan stille tijd zijn. Letterlijk je dag beginnen met God, naar Hem luisteren en vervolgens aan de slag gaan. Maar misschien heb jij nog wel andere, goede ideeën. Deel je tip in de reacties, zo kunnen we van elkaar leren!

Download de dagtekst en deel ‘m op social media. Gebruik de hashtag #zijlacht, vinden we leuk!

Deel deze overdenking

  1. Kim schreef:

    Lieve Mandy,
    Heel erg bedankt ♥️? Dit is precies wat ik nodig had :’).
    Liefs & Gods zegen ?

  2. Piet schreef:

    Wat heerlijk! Dit gedeelte kan alleen een vrouw uitleggen. Bedankt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap