Het meest onverstandige wat je kan doen

22

mrt

Carmen

Er is niets verstandigs aan jezelf verloochenen, Jezus volgen en een hemelse zwerver worden. Het is het meest onverstandige wat je kunt bedenken. En daarom zijn er maar een paar die de poort naar het leven vinden. Bewonder jij Jezus alleen maar, of kies je ervoor om Hem daadwerkelijk te volgen? Jezelf verloochenen, jezelf opofferen en dat ook écht doen.

‘Op een keer liep Jezus langs het meer van Galilea. Daar zag Hij de broers Simon en Andreas. Ze gooiden een visnet uit in het water, want ze waren vissers. Jezus zei tegen hen: “Volg Mij. Dan maak Ik van jullie vissers van mensen.” Ze lieten onmiddellijk hun netten liggen en gingen met Hem mee.’ (Marcus 1:16-18)

Ik kwam laatst een citaat tegen van de existentialistische filosoof Søren Kierkegaard. Het schudde me voor de tweede keer wakker.

“Het verschil tussen een bewonderaar en een volgeling blijft altijd. Waar je ook bent. De bewonderaar maakt nooit echte opofferingen. Hij speelt altijd op safe. Hoewel hij Christus onvermoeibaar prijst met zijn woorden, zinnen en liedjes, doet hij nergens afstand van, geeft hij niets op, zal hij zijn leven niet anders inrichten, zal hij niet zijn wie hij graag wil zijn en drukt hij met zijn leven niet uit wat hij wordt geacht te bewonderen.”

Dat komt altijd hard binnen, omdat ik weet wie ik op dat moment ben. Wie ben jij? Ben je een echte volgeling van Jezus, of alleen maar een bewonderaar?

Bewonderaars zijn overal te vinden. De kerken zitten er vol mee. Ik weet niet of er nog veel volgelingen van Jezus zijn. We slepen onze netten liever mee het land op, zodat we het beste uit twee werelden kunnen hebben. Zinloze moeite natuurlijk. Je kunt Jezus niet volgen als jij je oude(/eigen) leven nog met je meezeult.

Volg mij, naar het kruis.

Toen Jezus mensen vroeg om zijn discipelen te zijn, betekende dat altijd dat ze iets of iemand moesten achterlaten.

‘Volg mij,’ zei Hij tegen zijn discipelen.

‘Volg mij,’ zei Hij tegen de geestelijke hongerlijders.

‘Volg mij,’ zei hij tegen dieven, prostituees, juristen en priesters.

‘Volg mij,’ fluistert Hij vandaag tegen ons. ‘Volg Mij.’

Naar het kruis. Dezelfde weg die Jezus bewandeld heeft. De plek waar ons oude leven, onze oude prioriteiten en onze oude ik ter dood worden gebracht.

Hij nodigt ons uit om Hem te volgen. Hij dwingt ons niet. Hij laat ons simpelweg beslissen of we achterover blijven zitten of dat we Hem gaan volgen. Petrus verliet zijn boot, Jacobus en Johannes verlieten hun vader, Maria Magdalena deed afstand van de geesten uit haar verleden en Mattheüs neemt afscheid van zijn welvarende carrière.

‘Volg mij.’ En ze deden het.

Niet iedereen deed het. Soms keerden ze om vanwege geestelijke vragen, vervolging of de verlokking van weelde. Zorgen, materialisme, realisme of stomweg omdat het leven dat Jezus hen bood maar saai was.

Jezus’ woorden waren gloeiende vonken die de zielen van volgers in brand zetten. Ze werden pelgrims, nomaden, zwervers. Ze gaven alles op. Hun thuis lag ergens achter de horizon. Dat is het leven van een discipel; het leven van iemand die door geloof leeft.

Jezus maakte van het evangelie geen marketingcampagne, maar Hij benadrukte de kosten.

Trouwens, Jezus bracht het evangelie behoorlijk anders dan kerken het soms doen. Het evangelie wordt bijna een marketingcampagne. Drempels worden zo laag mogelijk gemaakt. Het christendom wordt zo aantrekkelijk, aannemelijk, relevant en makkelijk verteerbaar gemaakt als maar kan. De nadruk ligt vooral op de voordelen van geloven.

Jezus wilde geen fanclub, Hij wilde een geestelijke revolutie.

Jezus benadrukte juist de kosten van het volgen van Hem.

‘Zo kunnen jullie dus alleen maar mijn leerling zijn, als jullie alles wat jullie hebben, kunnen loslaten.’ (Lucas 14:33)

Er waren geen kleine lettertjes. ‘Dit gaat het je kosten,’ zei Hij. ‘Alles. Familierelaties, bezittingen, dromen, comfort, tijd… Je kunt Mij niet volgen tenzij je alles opgeeft. Je moet je netten achterlaten. Dus wat zeg je ervan? Volg je Mij of blijf je Mij alleen maar bewonderen?’

Er is niets verstandigs aan jezelf verloochenen, Jezus volgen en een hemelse zwerver worden. Het is het meest onverstandige wat je kunt bedenken. En daarom zijn er maar een paar die de poort naar het leven vinden.

Aan de slag!
‘Volg mij.’ zei Jezus. De keuze is aan jou.

Bron
‘De onthulling van het Mysterie’ van Steven James

 

Deel deze overdenking

  1. Martha van der Veen schreef:

    Goemorgen Carmen

    Ik zing het lied volgen volgen ik wil Jezus volgen Hij alleen
    Het is makkelijk om te zingen en daarna besef ik wat de woorden zijn
    Volgen betekent lijden naar het kruis
    Niet de weg die je kiest de smalle weg is nauw
    En toch heb ik alles losgelaten heb veel bagage gedragen

    En op het punt gekomen dat Hij alles is waar ik voor wil leven
    Wat heb je als je alles hebt en de Here niet
    Zijn Nabijheid ervaar ik door naar zijn stem te luisteren
    Hem te volgen doe ik door de tom tom aan te zetten
    Recht door links af door rijden
    Sinds ik alles in Zijn handen leg weet ik dat hij mij leid
    Die weg waarheid en het leven wil ik volgen

    • Carmen schreef:

      Ik begrijp wat je ervaart martha! Soms zingen we van alles en hebben we niet door dat de woorden ongemeend van onze lippen komen. Maar soms dringen ze heel sterk tot ons door. Dat is heel krachtig en waardevol!
      Vertrouwen op Hem en je overgeven zal je bij Hem brengen 🙂

  2. Nathalie schreef:

    Ik vind het lastig om te weten wat Jezus volgen nu concreet betekent. Hoe volg ik Jezus?

    • Carmen schreef:

      Ik zelf kan je geen perfect antwoord geven op deze vraag, maar ik weet dat God je hierin leidt. Het volgen van Jezus betekent dat je je eigen tijd en leven opoffert en opgeeft om die aan Jezus te geven en te besteden. Meer dan puur naar de kerk gaan op zondag. Het is een keuze om te zeggen dat je in Hem gelooft, dat je Hem aanbidt, Hem gehoorzaamt en Hem liefhebt. Een levenswijze waarin je leeft in Zijn liefde. Hoe leef je in Zijn liefde? Lees eens Johannes 15.
      Hij wil niets liever dat dat jij vreugde ervaart, échte vreugde. Hij weet ook dat Hem volgen, jou daar gaat brengen.
      Durf meer van je tijd aan God te geven, die minuten, uren en dagen zijn onverspilde tijd. Ze zijn kostbaarder dan iedere andere handeling.
      Niet meer jezelf voorop stellen, maar ervoor kiezen om de Heilige Geest voorop te zetten. Hem de belangrijkste rol geven in je leven.
      Hoe volg je Jezus? Door te worden zoals Hem. Hoe wordt je zoals Hem? Door vervuld te worden met de Heilige Geest, en op Hem te vertrouwen. Hoe wordt je vervuld met de Heilige Geest? Vraag het aan Hem, Hij wil jou niets liever geven dan al het goede.
      Leer Hem kennen, door gebed, door zijn woord en door aanbidding.
      Niet voor jezelf kiezen, maar voor Hem.

  3. Danny schreef:

    Beetje raar miss maar toch; afgelopen n8 had ik een droom …ik hield de handen vast van mijn opa…die is al ruim 6 jr geleden overleden, hij was oprecht gelovig….terwijl ik zijn handen vast hield klonken de woorden….Jezus komt terug….binnekort…ik vroeg…maar hoe snel dan opa? Weken mijn jonge..weken…

    Ik droom nooit over mijn opa of over god, ik heb er de hele dag aan gedacht…heb iemand een idee wat dit inhoud en of het echt is?
    Ik vindt t zo lastig.

  4. Mike schreef:

    Vanavond een man van het perron geplukt die mij dit artikel liet zien en overwoog om een einde aan zijn leven te maken in het kader van volledige opoffering en verloochening. Is er een mogelijkheid dat er in dit artikel duidelijker vermeld wordt dat dat niet de bedoeling is?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap