Geloofs-APK

21

mrt

Renske Hoste

Als jij aan het autorijden bent, en er begint een rood lampje te branden, wat doe je dan? Meestal is dit een teken dat er iets niet goed zit in je auto. Doorrijden kan het alleen maar erger maken, dus je moet stoppen en het laten repareren. We kunnen ons geloofsleven ook vergelijken met een auto. Hoe ziet die van jou eruit? Rode lampjes of niet, we hebben hoe dan ook de beste Monteur die er is.

Als we in de Bijbel kijken, zien we meerdere personen die een radicale omkeer hebben meegemaakt: koning David, het volk Israël zelfs meerdere keren en de overspelige vrouw uit Johannes 8.

Opeens dringt een lied, een tekst, een persoon tot je door met een boodschap: het gaat niet goed! Je bent niet goed bezig, er moet iets veranderen! Je zou het kunnen vergelijken met een rood lampje dat gaat branden als je in de auto zit. Ik ben geen auto-expert, maar ik weet één ding: als er een rood lampje brandt, moet je stoppen en zo snel mogelijk naar de garage. Als je in dat geval door blijft rijden, ben je uiteindelijk veel slechter (en duurder) af. Het kost je wat tijd, geld en moeite, maar na zo’n reparatie kan je weer veilig je weg vervolgen.

Voorkomen is beter dan genezen, zou je zeggen. Daarvoor hebben ze de Algemene Periodieke Keuring (APK) bedacht. Door eens in de zoveel tijd naar je auto te laten kijken, kan je voorkomen dat er grote problemen ontstaan. Dit werkt hetzelfde met je geloofsleven. Door hier bewust naar te kijken en er met Gods hulp aan te werken, kan je grotere problemen voorkomen. Dit gaan we nu proberen. Kijk maar eens naar jouw autootje (= geloofsleven): Hoe staat ‘ie erbij? Een beetje stoffig, blinkend schoon, een ouwe rammelbak of een net gefixt exemplaar?

Kijk eens naar de volgende onderdelen:

Verlichting – Gods woord (Psalm 119:53). Hoe vaak lees je uit de bijbel? Laat je Hem je leiden op de weg die je gaat en in de keuzes die je maakt?

De antenne – Gebed (Fil. 4:6-7). De antenne kan zowel zenden als ontvangen. Hoe is jouw contact met Boven? Hoe vaak en hoe praat je met God? Neem je daar de tijd voor? Neem je ook de tijd om te luisteren?

Motor – Het alledaags leven, relatie met God (Kol 3:17). Hoe vaak begin je je dag met God? Ben jij je bewust van God in je dagelijks leven? Betrek je Hem bij je dagelijkse dingen, hoe gewoon ook?

Deuken en krassen – Zonden (1 Joh 1:9). Welke dingen zijn er minder mooi? Wat ontsiert jouw leven?

De lak – Vruchten (Kol 3:12-15). Wat zien andere mensen aan jouw leven? Hoe zijn de vruchten van de Geest te zien? Kunnen hier nog dingen beter (stoffigheid)? Praat je wel eens over je geloof met anderen?

Heel eerlijk, als ik naar mijn autootje kijk, zie ik een behoorlijk stoffig wagentje met een ontvangstprobleem. Oei! Wat je vindt bij deze APK kan best confronterend zijn. Je kan er in ieder geval niet mee blijven ‘doorrijden’, dus wat nu?

Ga je er zelf aan sleutelen? Nee, natuurlijk niet! Je laat er een expert naar kijken. En laat ik nou net de contactgegevens van de beste Monteur ter wereld hebben: de Heer Jezus. Ik stel voor dat je Hem even opbelt en samen met Hem gaat kijken naar de problemen van jouw autootje. En het gaafste?

Hij werkt 24/7, heeft oneindig veel geduld en werkt helemaal gratis!

Aan de slag

Ga voor jezelf de ‘geloofs-APK’ na, voeg hier eventueel zelf onderdelen aan toe. Hoe staat jouw autootje erbij? Wat kan beter? Bespreek deze dingen met de Heer Jezus en vraag Hem om te repareren waar dat nodig is. Ga samen met de Monteur aan de slag om deze onderdelen te verbeteren. Spreek met jezelf een datum af (bijvoorbeeld een maand later) voor de volgende APK-beurt en zet dit in je agenda.

Deel deze overdenking

  1. Dag Renske

    Bij mij is de Apk keuring nodig door goed op mijn gezondheid te passen
    Ik sleutel graag en wil het zelf oplossen
    Even wat oppoetsen en rijden maar
    Maar ik hoor wat gerammel en zie de zijspiegel scheef staan ik zie het verkeer niet goed

    Een teken om te stoppen
    Zo heeft God mij stil gezet in mijn leven
    Mijn afweersysteem is niet goed en dagelijkse pijnen
    Ik zie het als pijlen die op mij gericht zijn
    Ik wil door en door
    Mijn naam martha wel bekend heb geen tijd om te zitten
    Dan een stopteken auto aan de kant
    Keuring lampje op rood
    Uitstappen dame en neem rust op de plaats
    Oei wat is dat moelijk voor mij
    De monteur is Jezus en ik geloof in herstel
    Zodat mijn auto straks weer mag stralen
    Stilte en rust is voorbereidng op Pasen
    En geloven in een prachtige opstanding

    • Renske schreef:

      Wauw, Martha! Heftig om dit zo te lezen, maar ik vind het vooral heel gaaf om te zien hoe je alsnog hoop hebt op de Heer Jezus. Hij wil je heel graag helpen, geef het maar over aan Hem 🙂
      Gods zegen toegewenst!

  2. Elly schreef:

    Mooi.

  3. Truus schreef:

    Prachtig voorbeeld Renske!
    ????

    • Mirai schreef:

      Mooi geschreven Renske! Ik denk idd dat een geloofs-APK nooit verkeerd is en goed om die op deze manier op pijl te houden! Leuke beschrijving met de auto onderdelen en ga het in m’n agenda zetten! Fijne en gezegende (vernieuwde) dag!

    • Renske schreef:

      Hihi, bedankt! Ik moest er vandaag ook aan denken tijdens de rijles. Gelukkig niemand aangereden 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap