Het licht van het Evangelie

07

sep

Paola Don

Jezus staat bekend om het spreken in gelijkenissen, om de mensen zo iets uit te leggen. In Markus 4 vertelt Hij in een gelijkenis hoe belangrijk het is om het licht van het Evangelie te laten schijnen. Hoe zit dat bij jou? Is het licht voor jou stralend en fel aanwezig? Of is het een dof sfeerlichtje, dat nauwelijks de omgeving verlicht? Hoe kun jij het licht van het Evangelie laten schijnen in jouw omgeving?

Hij zei ook tegen hen: De lamp wordt toch niet binnengebracht om onder de korenmaat of onder het bed gezet te worden? Is het niet om op de standaard gezet te worden? Want er is niets verborgen wat niet geopenbaard zal worden; en er is niets gebeurd om verborgen te blijven, maar opdat het in het openbaar zou komen. Als iemand oren heeft om te horen, laat hij horen.
– Markus 4:21-23 (HSV)

Het volledige bijbelgedeelte voor vandaag is Markus 4:1-34.

Het licht laten schijnen

In Markus 4 vertelt Jezus veel gelijkenissen. Deze gaan allemaal over hoe het Evangelie door de mensen wordt aangenomen. Tussen vergelijkingen over zaadjes en zaaiers, vertelt Jezus over een lamp. Wat Hij zegt is volkomen logisch: je hebt een lamp niet om hem ergens te verstoppen, want daarmee ga je aan het doel van de lamp voorbij.

Het licht laten schijnen is iets dat we allemaal graag willen. Maar voor we dat kunnen doen, moeten we het Evangelie leren ontdekken en het telkens opnieuw weer aannemen. Van daaruit kunnen we ons licht laten schijnen. Hoe doen we dat?

Een paar plekken, maar niet de enige plekken, waar je het licht van Evangelie kan zien, staan hieronder uitgelicht:

Het licht schijnt door de Bijbel

De meest voor de hand liggende manier is: de Bijbel. Door hierin te lezen, zal je het licht van God, Zijn hoopvolle boodschap, keer op keer weer tegenkomen. Misschien heb je wel een tekst die voor jou persoonlijk als een lichtje schijnt. Maar waar ligt jouw Bijbel eigenlijk? Is het een boek dat prominent op ooghoogte in de boekenkast staat? Of ligt het ergens verstopt achter een deurtje?

Waar jij jouw Bijbel het liefste neerlegt, is natuurlijk jouw eigen beslissing. Maar waar het om gaat is: is de Bijbel voor jou een boek voor elke dag? Of is het een boek voor dagen waarop je hem toevallig tegenkomt en dan ook nog tijd en zin hebt? Geef je het Woord van God ruimte in je leven of zit je leven al vol met andere dingen? Zoals Jezus zegt in vers 21: ‘Is het niet om op de standaard gezet te worden?’

Dat lijkt misschien wat overdreven, maar dingen die je vaker ziet, blijven meer aan de oppervlakte van je geheugen, waardoor je er ook weer vaker aan denkt. Als jouw Bijbel weinig ruimte heeft en je dat wilt veranderen, leg hem dan eens op een zichtbare of zichtbaardere plek. Ergens waar je er elke dag naar kijkt.

Het licht schijnt door muziek

Een andere manier om het licht van het Evangelie te zien, is door muziek. Vaak zijn worshipliederen gebaseerd op de Bijbel. Of als je helemaal dicht bij de Bijbel wilt blijven, zijn er ook de Psalmen. In hoeverre krijgt christelijke muziek een plek in jouw leven? En als je ernaar luistert, doe je dat dan stilletjes in je eigen kamer of mogen anderen ervan meegenieten? Ook door muziek kun je het licht laten schijnen!

Het licht schijnt door de natuur

God heeft de aarde met grote pracht gemaakt! Niet toevallig, maar omdat het de grote pracht van God weerspiegelt. Alles in de natuur is erop gericht om ontzag voor God op te wekken. In dat besef zie je ook de kleinheid van de mens. En dat kan er op zijn beurt voor zorgen dat de vrees voor menselijke dingen vermindert. Je bent dan minder geneigd je licht te verstoppen voor anderen.

Aan de slag! 

Misschien heb je zelf nog veel meer ideeën over hoe je het licht van het Evangelie kunt zien in je leven. Denk eens na of je nog meer ruimte voor God kunt maken in je dagelijkse leven. 

Deze maand lezen we samen het Evangelie van Markus. Heb je een overdenking gemist? Je leest hem terug in het overzicht van de Themamaand: Markus.

Deel deze overdenking

  1. Tineke Austmann schreef:

    Goedemorgen,
    Zijn Licht schijnt door de Bijbel.
    Op de voorkant van de Bijbel Schijnt Zijn Licht al.
    “Bijbel” elke letter is Zijn Woord,
    “Blijf In Jezus Betekend Eeuwig Leven”
    Wonderlijk..

  2. Reina schreef:

    Het Woord zegt zelfs; ” zalig die het Woord leest of hoort”
    Geweldig toch en hoe waar!!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap